عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه گفت:تبعات احزاب قارچ ‌گونه دولت اصلاحات موجب حزب گريزي در کشور و بدبيني مردم نسبت به تحزب شده که در نتيجه دولتها هم اعتمادي به احزاب براي کمک گرفتن از آن‌ها در اداره کشور و کادرسازي ندارند.

حميدرضا ترقي در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در رابطه با وضعيت احزاب در دوره اصلاحات و اصولگرا گفت: در هر دو دوره احزاب دچار افراط و تفريط و عدم تثبيت جايگاه قانوني خود در کشور بوده‌اند.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي بيان کرد: در دوران اصلاحات  براساس سياست‌هاي تشويقي دولت و بعضا توسعه سياسي، احزاب قارچ‌گونه‌اي بدون هيچ مبناي اصولي در کشور پديد آمدند و صرفا از امکانات مالي بسيار دولت استفاده کردند،ودر پي به  تثبيت رسيدن حاکميت مطلق اصلاح‌طلبان در کشور بودند.

ترقي با بيان اينکه در شرايط کنوني همچنين وضع احزاب تغييري نکرده، تصريح کرد: جايگاه احزاب همچنان در ساختار سياسي قدرت در کشور متزلزل است ، و آثار و تبعات احزاب قارچ ‌گونه  دولت اصلاحات موجب حزب گريزي در کشور و عملکرد برخي احزاب عليه نظام و تقابل آن‌ها با نظام موجب بدبيني مردم نسبت به تحزب شده که در نتيجه دولتها هم اعتمادي به احزاب براي کمک گرفتن از آن‌ها در اداره کشور و کادرسازي ندارند.

وي تاکيد کرد: شرايط احزاب در وضع کنوني محدود و زمينه فعاليت کم است و شبيه شرايط بادکنکي و سوري دوران توسعه سياسي است، تنها با اين تفاوت که در دوران اصلاح طلبان تحزب موجب رسيدن عده‌اي خاص از اصلاح طلبان به پول و مال شد ؛اما امروز چنين زمينه براي احزاب که از کنار تحزب به قدرت و مال برسند وجود ندارد.

اين فعال سياسي با اشاره به ادعاي برخي اصلاح طلبان مبني بر اينکه  براي فعاليت احزاب در کشور منع وجود دارد اظهار داشت: به طور قانوني هيچ منعي براي فعاليت احزاب در کشور وجود ندارد و فعاليت و عضويت در احزاب در چهارچوب قانون آزاد است و هيچ کس را هم بر طبق قانون نمي‌توان از فعاليت منع کرد.

وي با بيان اينکه احزاب براي فعاليت خود نيازمند شرايطي هستند،خاطر نشان کرد: احزاب براي فعاليت نيازمند پايگاه اجتماعي، تامين منابع مالي، داشتن نشريه و رسانه هستند که برخي از احزاب با توجه به موارد ذکر شده توانستند در اين چارچوب و محدوديت‌ها ادامه  حيات پيدا کنند، اما برخي ديگر تنها اسمي از آن‌ها باقي مانده و فعاليت رسمي ندارند.

عضو ارشد حزب مؤتلفه با اشاره به تاكيد اصلاح طلبان مبني بر فعاليت حزب منحله مشارکت تاکيد کرد: طبق قانون هر حزبي که عليه امنيت کشور فعاليت داشته باشد و بر خلاف اساسنامه عمل کند، عناصر موسس و شوراي مرکزي آن با بيگانگان براي براندازي نظام هم دست شوند؛ به طور طبيعي اجازه فعاليت از چنين احزابي سلب مي‌شود و نبايد انتظار داشته باشند که بتوانند فعاليت خود را از سر گيرند و حتي در جوامع آزادي خواه غربي هم به چنين حزبي اجازه داده نمي‌شود که در جهت براندازي آن نظام عمل کند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: ترقی ، احزاب ، اصلاحات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار