از زمانی که نرخ دلار آزاد به نوسان درآمد، واردکنندگان دست از واردات کشیده و همین مساله کاهش شدید موجودی لپ‌تاپ را طی روزهای اخیر به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند، چنین اتفاقی در بازار طبیعی است و ممکن است حاصل آینده نگری یا به قول گروه دیگری از کارشناسان سودجویی گروهی از کسبه (عدم فروش کالا یا احتکار کالا) باشد!
این در حالی است که کسبه و فعالان بازار ادعا می‌کنند موجودی در بازار به واقع کم شده است و صحت این ادعا در ماه‌های آینده و بازار شب عید مشخص می‌شود.چرا که آنها عقیده دارند در صورت ادامه وضعیت فعلی و عدم تسهیل شرایط واردات کالا بازار کامپیوتر در ماه‌های آینده به تعطیلی کشیده می‌شود!
این درحالی است که گروهی از کارشناسان به شدت موضوع تعطیلی احتمالی بازار را تکذیب کرده و می‌گویند، محال است کسبه حاضر شوند از سود بازار شب عید چشم بپوشند و به هر نحوی شده بازار شب عید را سر پا نگه می‌دارند!
فعالان بازار همچنین گفتند، طی ماه گذشته کسبه با اعتماد به شرایط بازار و همچنین وعده و وعیدهایی که بابت ارائه ارز مبادلاتی به آنها داده شده بود، موجودی خود را به بازار تزریق کرده‌اند ولی پس از مدتی نرخ دلار دستخوش تغییر و تحول شد و در نتیجه واردات کم شد.
به گفته آنها طی هفته‌های گذشته با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و مخصوصا درهم امارات میزان واردات در حد چشمگیری کاهش یافته و در پی این اتفاق در بازار با کاهش شدید موجودی مواجه شده ایم.
محسن بهنامی یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ ضمن تایید این مطلب گفت: از زمانی که نرخ دلار آزاد به نوسان درآمد، واردکنندگان دست از واردات کشیده و همین مساله کاهش شدید موجودی لپ‌تاپ را طی روزهای اخیر به همراه داشته است.
به گفته این فعال بازار، کاهش موجودی لپ تاپ در بازار در حدی است که می‌توان ادعا کرد تعداد زیادی از کسبه واقعا کالایی برای عرضه به بازار ندارند.
مرادیان،یکی دیگر از فعالان بازار لپ‌تاپ هم با تایید این موضوع گفت: کاهش موجودی طی هفته گذشته به رشد 10 تا 30 هزار تومانی قیمت در مورد لپ تاپ با برندهای گوناگون منجر شده است.این فعال بازار گفت: جالب اینجاست که خریداران با وجود اطلاع از رشد قیمت‌ها بیش از پیش برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند و حاضرند کالا را حتی با قیمتی بالاتر از آنچه باید خریداری کنند.
این فعال بازار به «دنیای اقتصاد» گفت: تا پیش از این کاهش موجودی در مورد نمونه‌های ارزان قیمت یا میان‌قیمت بود، اما اینک حتی لپ تاپ‌های گران قیمت هم در بازار کمیاب شده‌اند. وی افزود: مهم‌ترین مشکل ما برای واردات کالا و ثبت سفارش به غیر از مشکلات وارداتی، نوسان قیمت است. چرا که زمانی که نرخ دلار در نوسان است هیچ واردکننده‌ای برای واردات دست به کار نمی‌شود و سرمایه خود را به خطر نمی‌اندازد.
وی در ادامه گفت: این قانون بازار است و نمی‌توان خرده‌ای بر واردکنندگان گرفت. چرا که اگر واردکننده‌ای در زمان نوسانات نرخ ارز اقدام به واردات کند با سرمایه خود بازی کرده است و این احتمال به طور قوی وجود دارد که کالایی را که با دلار آزاد وارد کرده است ناچار باشد روز بعد با نرخ کمتر به فروش برساند و این یعنی آتش زدن سرمایه!
فعالان بازار می‌گویند، در صورت ادامه چنین جریان پرنوسانی در رابطه با قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ، کسبه همچنان از واردات کالا خودداری می‌کنند و قطعا بازار به حالت تعطیل در خواهد آمد. اما گروهی از کسبه به آینده نگاه روشن‌تری دارند. به گفته محلوجی، یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ، طی یک هفته گذشته نرخ درهم تقریبا ثابت مانده است و اگر وضعیت به همین منوال پیش رود فعالان بازار اقدام به واردات کالا کرده و از حدود اوایل بهمن ماه نیز مشکل موجودی لپ‌تاپ در بازار رفع خواهد شد.
این فعال بازار گفت: بعید به نظر می‌رسد که کسبه بازار چشم انتظار دریافت ارز مبادلاتی و... باشند.چرا که تاکنون آنها برای واردات و... از ارز آزاد استفاده می‌کردند و این ارز را از صرافی تهیه می‌کردند. اکنون نیز به همین شیوه به واردات کالا می‌پردازند .درنتیجه حرف حدیث هایی که در رابطه با از دست دادن بازار شب عید به دلیل ارائه دیرهنگام ارز مبادلاتی بر سر زبان‌ها افتاده، شایعه است و برای گرم کردن بازار شب عید است.

منبع:  دنیای اقتصاد

برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، لب تاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار