صبحگاه فردا پنجشنبه قمر ماه با خوشه باز m23 در مقارنه قرار خواهد گرفت.

سارا توده زارع، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: بر خلاف زمین، ماه دارای آب ،هوا، زندگی و میدان مغناطیسی نسیت اما نمی‌توان گفت که ماه کاملاً غیر فعال است، زیرا ماه لرزه ها نشانه‌ای از وجود آتشفشانهایی در درون آن است .

وی افزود: ماه نزدیک ترین جرم کهکشانی است و اثرات متقابل جاذبه‌های زمین و ماه بر یکدیگر باعث افزایش مدت حرکت وضعی هر دو جسم شده‌ به گونه ای که  در گذشته مدت حرکت وضعی زمین یعنی طول شبانه روز تنها ۱۰ ساعت بوده است اما امروزه این زمان به ۲۴ ساعت افزایش یافته‌است.

توده زارع اظهار داشت: ماه به‌گونه‌ی همزمان با زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته که جرمی حدود  یک هشتاد و یکم جرم زمین را به خود اختصاص داده و با سرعت 37/2 کیلومتر بر ثانیه در حال چرخش می باشد.

وی تاکید کرد: خوشه ستاره ای بار گروهي از ستارگان هستند که از یک ابر مولکولی به وجود آمده‌اند و غالبا چند صد عضو ستاره ای دارند و گرانش بین آنها نسبت به گرانش ستارگان خوشه ستاره ای  کروی بسیار پایین‌تر است.

توده زارع درباره مکان این ستاره در آسمان گفت:این  خوشه‌های ستاره‌ای باز در کهکشان‌های مارپیچی و کهکشان‌های نامنظم بسیار کم یافت می‌شوند و خوشه ستاره ای باز m23  که در صورت فلکی قوشس قرار دارد حدود 5/4 سال نوری از زمین فاصله دارد که در صبحگاه رو زپنجشنبه قبل از طلوع خورشید با فاصله جدایی 7/3 درجه در آسما با قمر ماه مقارنه خواهد داشت./ح
برچسب ها: مقارنه ، ماه ، نجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار