سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: طرح "بشار اسد" در همين چارچوب ارائه شده و مطابقت زيادي با طرح 6 ماده‌اي جمهوري اسلامي ايران دارد و ما از اين طرح حمايت کرده و احساس مي‌کنيم همه کشورهاي منطقه و فرامنطقه بايد از اين طرح حمايت کنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "رامين مهمانپرست" در حاشيه مراسم اولين سالگرد شهادت "شهيد احمدي روشن" و "شهيد قشقايي" درباره ترور دانشمندان هسته‌اي ايران اظهار داشت: هر کس بخواهد از شيوه‌هاي غيرانساني استفاده کند و در برابر منطق قوي ملت ما کم بياورد ملت ايران با انگيزه بيشتري در اين راه حرکت مي‌کند.

وي افزود: بعد از ترور دانشمندان هسته‌اي ما، دانشجويان زيادي براي تغيير رشته خود اعلام آمادگي کرده‌ و رشته خود را تغيير داده‌اند تا به رشته‌هاي هسته‌اي انتقال يابند و راه شهدا را ادامه دهند؛ لذا ملت ما با قدم‌هاي محکم و استوارتر از هميشه اين مسير را ادامه مي‌دهد.

مهمانپرست تصريح کرد: ما موضوع شهادت دانشمندان هسته‌اي خود را از طريق سازمان بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان شاهدي در جهت حق ملت ايران پيگيري کرده‌ايم تا بگوييم کساني که با فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز ما مخالفت مي‌کنند، به دليل نداشتن منطق درست و اينکه به شکل حقوقي نمي‌توانند نظريات خود را اثبات کنند، دست به هر شيوه غيرانساني از جمله ترور دانشمندان ما مي‌زنند و اين دليلي بر حقانيت ملت ما است که مي‌خواهد براي رسيدن به پيشرفت و توسعه، تلاش خود را انجام داده و روي پاي خود بايستد؛ لذا در مجامع بين‌المللي اين مسئله را به عنوان سندي از جنايات رژيم صهيونيستي و عوامل تروريستي مانند منافقين که آنها را همراهي مي‌کنند، به ثبت رسانده‌ايم.

سخنگوي وزارت خارجه افزود: متاسفانه شاهد هستيم که علي‌رغم همه اين جنايت‌ها در همين ايام اسم گروهک تروريستي منافقين از ليست گروه‌هاي تروريستي آمريکا و کانادا خارج مي‌شود، همانطور که کشورهاي اروپايي اين کار را کرده بودند و اين به هيچ وجه براي ملت ما قابل توجيه نيست که چرا اين کشورها از گروه‌هاي تروريستي حمايت کرده‌اند که دست‌شان به خون جوانان و دانشمندان ما آلوده است.

مهمانپرست درباره ادعاي آمريکا مبني بر عدم آمادگي ايران درباره مذاکرات هسته‌اي گفت: ما هميشه آماده هستيم تا مذاکرات منطقي، موثرو سازنده را انجام دهيم لذا در اين مذاکرات بايد به همه حقوق ملت‌هاي مستقل از جمله حقوق ملت ما احترام گذاشته شود؛‌ شرط يک مذاکره موفق اين است که در يک چارچوب موافق طرفين وارد شويم و براساس حقوق کشورها اقدام کنيم، اما متاسفانه برخي از کشورهاي غربي عضو 1+5 تصور اشتباهي دارند که فکر مي‌کنند اگر فشارها را همزمان افزايش دهند باعث کوتاه آمدن ملت ما و دست کشيدن از حقوق خود مي‌شوند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ما فکر مي‌کنيم اين تفکر اشتباه است و توفيقي نخواهد داشت، زيرا مذاکرات سازنده بايد حتما چارچوبش اين باشد که به حقوق ملت ما احترام بگذارد و آنرا به رسميت بشناسد ؛ ما چيزي بيشتر از حقوق خود نمي‌خواهيم.

وي همچنين درباره طرح "بشار اسد" اظهار داشت: تنها راه مسالمت‌آميز براي حل بحران سوريه اين است که فضاي مناسبي ايجاد شود تا مردم اين کشور، خود نسبت به آينده تصميم بگيرند که براي اين کار بهترين شاخص انتخابات است و آن نيز موقعي برگزار مي‌شود که درگيري‌ها متوقف شده،  خشونت‌ها کنار گذاشته شود و اجازه مداخله خارجي داده نشود تا در يک محيط کاملا آرام و با ثبات مردم بتوانند با رأي خود آينده سوريه را ترسيم کنند.

مهمانپرست افزود: طرح اسد در همين چارچوب ارائه شده و مطابقت زيادي با طرح 6 ماده‌اي جمهوري اسلامي ايران دارد و ما از اين طرح حمايت کرده و احساس مي‌کنيم همه کشورهاي منطقه و فرامنطقه بايد از اين طرح حمايت کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: هيچ راهي غير از يک رويکرد سياسي درباره بحران سوريه وجود ندارد، زيرا رويکرد کشورهايي که به جاي توقف درگيري‌ها ادامه خشونت‌هاي مسلحانه را پيگيري مي‌کنند نشان مي‌دهد که به دنبال حمايت از حقوق مردم سوريه نيستند.

وي ادامه داد: در اين درگيري‌ها مردم از بين مي‌روند و اگر کسي ادعاي حمايت از مردم را دارد بايد براي توقف درگيري‌ها تلاش کند و اگر (مخالفان دولت سوريه) واقعا به دنبال اين هستند که مطالبات مردم سوريه را دنبال کنند اين مطالبات در يک انتخابات کاملا عادلانه به دست خواهد آمد نه اينکه برخي گروه‌ها به دليل در دست داشتن سلاح، خود را نماينده ملت معرفي کرده و بخواهند نظرات‌شان را تحميل کنند.

مهمانپرست در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌اي تصريح کرد: آخرين مذاکره بين نمايندگان کشورمان و نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مذاکراتي خوب، سازنده و مثبت بود و اميدواريم در مذاکرات بعدي به توافقات خوبي برسيم. شرط رسيدن به يک توافق اين است که حقوق ملت ما به رسميت شناخته شود و ما از حق بهره‌برداري از دانش هسته‌اي براي فعاليت‌هاي صلح‌آميز به صورت کامل برخوردار باشيم و اگر نگراني و ابهامي از نظر آژانس وجود داشته باشد، آمادگي داريم که در يک چارچوب کلي، آن نگراني‌ها را نيز برطرف کنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اينکه آيا بعد از مذاکرات ايران شاهد تعيين زمان و مکان مذاکرات ايران و 1+5 باشيم، گفت:‌ اين دو موضوع جدا از هم هستند، زيرا بحث ما با آژانس يک بحث فني حقوقي و راجع به همکاري‌هايي براي فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي است؛ ما عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هستيم و متعهد به معاهده NPT و اين همکاري‌ها بايد به شکلي دنبال شود که همه کشورهاي مستقل از حقوق خودشان بهره‌مند شوند و همه تلاش کنند تا هيچ فعاليتي از سوي هيچ کشوري در جهت فعاليت‌هاي نظامي صورت نگيرد.

وي افزود: بحث ما با 1+5 بيشتر حالت سياسي پيدا کرده و کشورهاي 1+5 بيشتر رويکرد سياسي دارند و مي‌خواهند فشار بياورند تا به اهداف خاصي برسند؛ اگر قرار بود بحث ما با کشورهاي 1+5 فني و حقوقي باشد، خيلي سريع به نتيجه مي‌رسيديم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره ديدار وزراي خارجه ايران و آرژانتين در زوريخ گفت: طرفين مذاکرات خوبي داشتند و اميدواريم به نتايج قابل توجهي دست يابند و ما در حال رايزني هستيم تا روند قضايي براي اين پرونده به سمت نهايي خود نزديک شود، لذا مذاکرات را مفيد و سازنده تلقي مي‌کنيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در مذاکرات آينده ايران و 1+5، مسائل سياسي منطقه‌اي مانند سوريه و بحرين مطرح مي‌شود اظهار داشت: قبلا اعلام کرديم که مذاکرات ايران و 1+5 مذاکرات جامعي است و قرار نيست فقط راجع به بحث هسته‌اي صورت گيرد؛ نمايندگان مذاکره‌کننده کشورمان به کشورهاي 1+5 اعلام کرده‌اند موضوعات ديگري در اين نشست مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد که از سوي 1+5 بحث مبارزه با مواد مخدر و از طرف کشورمان رسيدگي به مسائل سوريه و بحرين مطرح شد.

مهمانپرست افزود: اين نشست فرصتي است براي اينکه ديدگاه‌هاي مستقلي در کنار ديدگاه‌هاي غربي مطرح باشد و اگر بتوانيم از نقطه نظرات همه کشورهاي مستقل براي حل بحران‌هاي بين‌المللي استفاده کنيم حتما اين نشست‌ها دستاوردهاي خوبي دارد، لذا حتما راجع به مسائل منطقه‌اي مانند سوريه و بحرين مذاکراتي انجام مي‌دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با اين سوال که درباره مذاکرات ايران و 1+5 پرونده سوريه قابل حل است گفت: اين بستگي به جزئياتي دارد که در دستور کار قرار مي‌گيرد، لذا بايد صبر کنيم راجع به زمان و مکان مذاکرات، توافق نهايي صورت گيرد و بعد از آن دستورالعمل مذاکرات به توافق طرفين برسد.

وي درباره استقبال خبرگزاري‌هاي خارجي مبني بر اظهارنظر وي درباره وزير دفاع جديد آمريکا گفت: من نمي‌دانم آنها چه چيز را مطرح کرده‌اند، اما ما نظراتمان را در کنفرانس خبري مطرح کرده و خيلي روشن گفته‌ايم آنها دوست دارند يک هدف سياسي خاصي را دنبال کنند و ملاک براي ارزيابي ما نوع عملکرد مقامات آمريکا است و ذهنيتي که ملت ما از رفتار دولتمردان آمريکايي در طول تاريخ کشورمان دارند يک ذهنيت بسيار سياه و منفي به خاطر دشمني‌هاي زيادي است که در حق ملت ما داشته و از هيچ جنايتي در حق ملت ما دريغ نکرده‌اند.

مهمانپرست افزود: آمريکا عليه دولت‌هاي مردمي در کشورمان کودتا و از کودتاچيان حمايت کرده و نيز از تروريست‌هايي که هزاران نفر از مردم ما را به شهادت رسانده است پشتيباني مي‌کند و اخيرا اسم گروهک منافقين را از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج  کرده است و همچنان تحريم‌ها را عليه ملت ايران تمديد مي‌کند، لذا اگر قرار باشد کسي ادعا کند به دليل انتخاب افراد جديد يا سياست‌هاي جديد مي‌خواهند روش متفاوتي را نسبت به ملت ما دنبال کنند، اين بايد در عمل ثابت شود.

مهمانپرست تصريح کرد: صرف ادعا کافي نيست، لذا ما اگر يک تغيير جدي و محسوس در رفتار آمريکا نسبت به کشورمان مشاهده کنيم و ببينيم آنها دشمني‌ها را کنار گذاشته و نسبت به آن اظهار ندامت و پشيماني مي‌کنند و مي‌خواهند سياست جديدي را براي احترام به حقوق ملت ما دنبال کنند، آن موقع مي‌توان به اين مسئله فکر کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مهمانپرست ، رامین ، حاشیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار