وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش زنان در عاشورا بعد از عاشورا و همچنین در عرصه های مختلف انقلابی زنان را حافظ صیانت از ارزش های اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری مراسم اختتامیه دومین کنگره شعر زنان عاشورایی شب گذشته با شعری که چند بیتی از آن را در اینجا می آوریم مراسم آغاز شد:
ای دوست به حنجر شهیدان صلوات
بر پیکره بی سر شهیدان صلوات
از دامن زن مرد به معراج می رود
بر دامن مادر شهیدان صلوات
سپس خانم فاتحی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شعر زنان عاشورایی شروع به صحبت کرد و گفت: این برنامه با همکاری بنیاد آیه های ایثار و تحت پوشش ایثارگران در چند بخش صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در بحث کتاب،‌ کتابی تحت عنوان پیک افتخار با شمارگان ده هزار نسخه به چاپ رسیده است.
فاتحی افزود: در بحث جشنواره جشنواره فیلم کوثر در چهار دوره برگزار شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شعر زنان عاشورایی اظهار داشت: در بخش دیگر بحث گنجینه ایثار و افتخار با نمادهایی از ویترین های ایثارگران و شهیدان قرار می گیرد که نمونه هایی از آن را در ویترین هایی در ترمینال جنوب خواهیم دید.
وی ادامه داد: در بخش آخر بحث شعر زنان عاشورایی قرار می گیرد که اولین دوره آن در سال 1384 با استقبال گرم شاعران برگزار شد.
فاتحی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که این فعالیت غیر دولتی که توسط ایثارگران پوشش یافته به نحوی احسن فعالیت کند و در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله خوبی را داشته باشد.
سپس دکتر محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا گفت: در بحث عاشورا و زنان عاشورایی همانطور که اصحاب امام حسین و حماسه پرشور و ماندگار آنان را می بینیم در کنار آنها زنانی را شاهد هستیم که بدون آنان این حرکت ناتمام بود.
وی افزود: اگر حضرت زینب و دیگر زنان عاشورایی این رسالت را به خوبی انجام نمی دادند حماسه عاشورا به دست فراموشی سپرده می شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن توضیحاتی در رابطه با نقش زنان در عاشورا و بعد از آن اظهار داشت: زن مرکز صبر و پایداری، روحیه بخشي به مردان در عرصه های گوناگون پرستار و پاسدار، حافظ صیانت ارزشهای اسلامی و درس حریت آزادگی است.
در ادامه دکتر نجفی معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سالیانی زندگی در شبه قاره هند گفت: بحث شعر عاشورایی در این سرزمین جلوه خوبی داشته و اشعار بسیاری در رابطه با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سروده شده است.
وی افزود: در شبه قاره هند با جمعیت حدود یک میلیارد و دویست میلیون، دویست و پنجاه میلیون مسلمان و سی میلیون شیعه وجود دارد.
نجفی ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی تاثیرات شگرفی را در این سرزمین داشته است.
وی تصریح کرد: زمان ورود اسلام به هنر، هم پیامهای قرآنی و هم پیامهایی که توسط شعر و ادیبان وارد هنر شد تاثیرات شگرفی بر این سرزمین داشت به طوریکه بسیاری از ادیبان هنر به گرفتن اسم شاعرانی چون فردوسی ،‌سعدی و حافظ افتخار می کردند.
وی افزود: در همین راستا بانوان زیادی در مدح اهل بیت (ع) شعر سرودند که از جمله آنان به زینب النسا که در مدح امام رضا (ع) شعر سروده بود اشاره کرد.
پس از آن شاعرانی برگزیده چون علیرضا رجبعلی زاده، عالیه محرابی ،‌سعیده حسین جانی اشعار خود را خواندند.
علاوه بر تحلیل از هجده شاعر برگزیده مراسم تجلیل از برگزیده این دوره از جشنواره خانم سیمین دخت وحیدی به عنوان یکی از چهره های خوب انقلاب اسلامی به عمل آمد و لوح تقدیر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایز ویژه دیگری به وی اهدا شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.