مدیر كل پزشكی قانونی استان اردبیل گفت : میزان مرگ و میر ناشی از استنشاق گاز منواكسید كربن در استان امسال با كاهشی محسوس به سه نفر رسیده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / بهزاد ولیزاده افزود: در سال 90 این تعداد 18 مورد و در سال 89 نیز 25 نفر بود.

وی ، اطلاع رسانی های گسترده ، رعایت نكات ایمنی توسط مردم و سرمای كم نسبت به سال های گذشته را از جمله دلایل كاهش تلفات مسمومیت از طریق گاز منو اكسید كربن ذكر كرد .

مدیركل پزشكی قانونی اردبیل بیان كرد: مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونواكسیدكربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می یابد، بنابراین می توان با رعایت كردن نكات ایمنی و اطمینان از سلامت این وسایل، موجب كاهش هر چه بیشتر مرگ و میر ناشی از مسمومیت با این گاز شد.

ولیزاده افزود: گازگرفتگی یكی از مشكلاتی است كه مردم با آن مواجه هستند و سالانه در كشور نزدیك به هزار نفر جان خود را از دست می دهند و این امر در استان اردبیل كه یكی از استانهای سردسیر است جدی تر می باشد .

وی در خصوص اماكنی كه شایع به تجمع گاز مونوكسید كربن هستند، گفت: حمام، آشپزخانه های كوچك فاقد تهویه كه آب گرمكن های دیواری در آنها نصب شده باشند، اتاقهای خواب، كابین وسایط نقلیه و ... شایع ترین مكان های گازگرفتگی هستند.

ولیزاده به شهروندان توصیه كرد ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی توجه نموده و بخصوص از باز بودن مسیر دودكش و استحكام اتصالات آن اطمینان حاصل نمایند.

وی هشدار داد: مسمومیت های خفیف یا متوسط هم می توانند پس از بهبود علایم اولیه در مواردی پس از گذشت هفته ها یا ماه ها بی علامتی، منجر به بروز علایم عصبی تاخیری از قبیل مشكلات رفتاری و یادگیری بویژه در كودكان، اختلال راه رفتن، كوری دائمی و ... گردند كه درمان خاصی هم برای آنها وجود ندارد. /ع

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، مرگ ، و ، میر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.