مدیركل دامپزشكی استان اردبیل از اجرای طرح ضربتی مایه كوبی تب برفكی در جمعیت دامی این استان به مدت 40 روز كاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / دكتر صادق صالحی گفت: در این طرح بیش از 220 هزار راس گاو و گوساله و یك میلیون و 800 هزار راس گوسفند و بز زیرپوشش مایه كوبی تب برفكی قرار می گیرد.

وی بیان كرد : طرح ضربتی مایه كوبی تب برفكی با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی و با بسیج نیروهای دامپزشكی به صورت منسجم در روستاها ، دامداری ها و واحدهای اپیدمیولوژیك و تمام جمعیت دامی استان اعم از گاو ، گوساله ، گوسفند و بز اجرا می شود.

مدیركل دامپزشكی استان از دامپروران و روستاییان استان خواست با گروه های سیار مایه كوب دامپزشكی همكاری كرده و در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری برای واكنش سریع و اقدام به موقع مراتب را در اسرع وقت به نزدیك ترین شبكه دامپزشكی اطلاع دهند.

صالحی با اشاره به این كه مبارزه و پیشگیری از بیماری های دامی از اولویت های كاری و اساسی ترین برنامه های دامپزشكی در واحدهای اپیدمیولوژیك است مایه كوبی دام ها و رعایت مقررات بهداشتی ، قرنطینه ای و جلوگیری از نقل و انتقال دام بدون مجوز بهداشتی دامپزشكی را دو عامل مهم در پیشگیری از شیوع این بیماری در منطقه دانست.

بیماری تب برفكی یكی از مهم ترین بیماری های دامی در حوزه اقتصاد و تجارت جهانی دام است و از عمده ترین علایم آن می توان به مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها ، قطع ناگهانی اشتهای دام به دلیل ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن ، وقوع لنگش ، كاهش شدید تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین دام ها اشاره كرد. /ع

برچسب ها: اردبیل ، طرح ، ضربتی ، تب ، برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.