آیا می دانید چرا بعضی از مادران و دختران خیلی با هم دعوا و مشاجره دارند اما عده‌ای دیگر هیچگاه کارشان به مشاجره نمی‌کشد؟بهبود رابطه مادر و دختر مستلزم رعایت نکات کلیدی است که دسته دوم آن را به خوبی می دانند و به آن عمل می کنند،در نتیجه رابطه صمیمی تری هم با دحترانشان برقرار می کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،   گاهي مادران به صورت ناخودآگاه و يا آگاهانه برای جبران بعضي از محروميتها و ناكامي هاي زندگي گذشته خود، سعي مي كنند باورها و رفتارهاي خاصی را در شخصيت در حال تحول و تكوين دختران خويش ببینند. غافل از اینکه گاهي در اين رهگذر،از حد تعادل تجاوز مي كنند و از فرزندان خود انتظارات و توقعاتي دارند و يا وي را به روشي تربيت و هدايت مي كنند كه هيچ گونه تناسبي با ويژگي هاي سني، بلوغ فكري، نيازهاي رواني، ضرورتهاي شرعي و مسايل و هنجارهاي اجتماعي ندارد.

                           

اگر شما مایلید که مشکلات اساسی را بیابید و آنها را ریشه کن کنید،ادامه مطلب را با دقت  بخوانید.

اصل مشکل کجاست؟

یکی از مشکلات اساسی در بیشتر روابط مادر و دختر این است که مادر به دخترش به عنوان یک بچه کوچک نگاه می‌کند و تلاش می‌کند که برای انجام کارهایش برنامه‌ریزی کند.

 برای مثال مادر تصور می‌کند که هیچ کس مثل خودش نمی‌تواند فرزندش را از اشتباهات و خطرات حتمی دور نگه دارد یا اگر دخترش قصد رفتن به دانشگاه را نداشته باشد و می‌خواهد بعد از طی دوران دبیرستان ازدواج کند، مادر ممکن است دخترش را بدون هیچ‌گونه فکری در مورد اینکه چه خواسته‌ای دارد، بالاجبار به رفتن به دانشگاه مجبور کند.

شما باید این حقیقت ساده را درک کنید که فرزندتان احساسات و علایق شخصی و خصوصی خودش را دارد و ممکن است مایل نباشد کارهایی را که شما در سن او انجام می‌دادید، او نیز در این سن انجام دهد یا اینکه علایقش مانند شما باشد.

اگر شما می‌خواهید یک رابطه مادر و دختری قابل پیشرفت داشته باشید، مجبورید به دخترتان اجازه دهید که رشد کند، زندگی کند و با سرعت و روش خودش هر چیزی را که باید، بیاموزد.

 هیچ کس دوست ندارد کارهایی را که علاقه‌ای به انجامشان ندارد به زور انجام دهد. وقتی والدین، فرزند را به انجام کارهای مورد علاقه خودشان وادار می‌کنند، کار، خرابتر می‌شود. پس به جای زور گفتن به فرزندتان، پشتیبان اهدافش باشید، پیشرفتش را مورد تشویق قرار دهید و عاشقانه دوستش داشته باشید.

اگر شما به عنوان مادر، خواستار یک رابطه قابل پیشرفت هستید، باید از دخترتان به دلیل شخصیتی که دارد قدردانی کنید و سعی نکنید او را همانطور که میل خودتان است، بزرگ کنید. به او اجازه دهید که مسیر خودش را (به لحاظ عقلانی) ادامه دهد تا او نیز مانند شما (در برخی مسائل) دچار پشیمانی نشود و هیچ دلیلی برای تنفر از شما نداشته باشد. کارهایی  وجود  دارد  که  شما با انجام دادن آنها می‌توانید پیوندتان را مستحکمتر کنید.

مهمترين الگوي رفتاري دختران

"مادر"، مهمترين الگوي رفتاري براي دختر است. وقتي كه مادري فهيم و مهربان، با رفتاري پرجاذبه، منطقي و متعالي در برقراري رابطه اي گرم و گيرا با دخترش توفيق مي يابد، در كنار ايفاي رسالت خطير مادري، پايه هاي دوستي و صميميت را در دوره هاي اوليه رشد فرزندش پي ريزي مي كند، در واقع يكي از ضروري ترين نيازهاي دوران نوجواني او را به شايستگي تأمين مي سازد.

چرا این ارتباط چالش برانگیز می شود

گاهی اوقات دختر به یک مادر نیاز دارد نه به یک دوست. مطالعات آنچه را که اغلب خانم ها می دانند ثابت کرده است زمانی که دخترها با تغییرات بزرگی در زندگی شان مواجه می شوند، مثل مادر شدن، به مادرشان به عنوان یک مشاور و راهنمای باتجربه اعتماد می کنند نه به عنوان یک دوست. این تغییر می تواند برای مادرها هم سخت باشد.

که در این صورت ممکن است دختران صدمه ببینند برای مثال، وقتی دخترها، مادرشان را به علت هماهنگ نبودن با تکنولوژی و مدهای جدید سرزنش می کنند. مادرهایی که دخترانشان را به عنوان دوستانشان فرض می کنند از آنها انتظار دارند که از نسلی که در آن هستند خارج شده و پا را فراتر بگذارند. درواقع هم نسل آنها شوند.
 
 رابطه خواهرانه

گاهی ممکن است باوجود رابطه دوستانه، رقابت بین مادر و دختر بوجود آید.

این در حالی است که هر دو آشکارا همدیگر را دوست دارند زیرا می خواهند شبیه همدیگر باشند و علیرغم تفاوت سنی شان، همدیگر را خوب درک کنند.

دقیقا چنین چیزی زمانی اتفاق می افتد که نقشها خواهرانه و محو می شود. درها برای دختران باز می شود همانطور که آنها درها را روی مادرانشان می بندند. این موضوع باعث تنفر و دعوا می شود. همچنین دخترها اغلب خودشان را با مادرانشان مقایسه می کنند. آنها ممکن است اینگونه تصور کنند که مادر من باهوش تر و موفق تر از من است.
 
 شخصیت های مخالف
گاهی مادر شخصیتی سرسخت، مستبد و مخالف دارد ولی ممکن است دختر این طور نباشد.
دعوا کردن با مادرها درمورد چیزهایی شبیه ارتباط با جنس مخالف، قد موها، یا حتی سلامت مادرها برای خانم ها گیج کننده است. هر کدام از طرفین احساس بی قدرتی می کنند. مادرها احساس می کنند که نادیده گرفته شده اند و سر به سر دخترها می گذارند. دخترها همدر چنین مواقعی حالت تدافعی به خودشان می گیرند و با این کار اوضاع را بدتر می کنند.
 
 تربیت کاملا برعکس

گاهی نقشها به دلیل سن، سلامتی، وضعیت مالی یا فرهنگ با هم عوض می شوند.
زمانی که دخترها با بلاتکلیفی و هرگونه ابهامی مواجه شوند یا احساس نیاز کنند، تنش ایجاد می شود و مادرها فکر می کنند که نیاز به کمک آنها نیست یا کاری از دستشان برنمی آید. این بحث در خانواده هایی که مادر و دختر در دو دوره  و دو شرایط مختلف رشد کرده باشند به وجود می آید.
 
 لازم و ملزوم یکدیگر

هیچ تصمیمی بدون اجازه و تایید دیگری گرفته نمی شود که این مورد هم خوب است و هم بد.
گاهی ارتباط آنها از ترس رها شدن از یکدیگر جلو می رود.زمانی که نظرها با هم فرق دارد، سعی می شود که اجازه طرف مقابل جلب شود. دختر مجبور است که درک کند مادرش مسئول همه چیز نیست. همچنین مادر هم بایستی متوجه شود موفقیت های دختر، موفقیت های او نیست و شکست های دختر شکست های او نیست.
 
کارهایی که مادران می‌توانند برای تضمین یک رابطه سالم با دخترشان انجام دهند

مادران برای انجام این کار، لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

                                         

دخترتان را درک کنید و به شخصیتش احترام بگذارید
بسیاری از مشکلات مادر و دختر، بنیانی است زیرا تفاوت‌های بین آنها در انتها، منجر به بحث و مشاجره می‌شود. برای مثال اگر شما فردی اهل گردش و تفریح و پرانرژی هستید ولی دخترتان خجالتی و منزوی است، این تضاد باعث می‌شود که رو در روی هم قرار بگیرید و به جر و بحث بپردازید. اگر شما نتوانید از طریق راه‌های مختلف، کارهای دخترتان را کنترل کنید، باعث بروز مشکل می‌شوید.

 اگر شما دخترتان را نپذیرید، هیچگاه نمی‌توانید به روابطی که می‌خواهید، برسید.

هر روز با دخترتان صحبت کنید
در روزهای هفته می‌توان کارهای زیادی انجام داد که شاید انجام این کارها باعث هرج و مرج و بی‌نظمی شود.

اما اینکه شما چگونه سرگرم هستید مهم نیست بلکه باید سعی کنید زمان‌هایی را برای گوش دادن به افکار و احساسات دخترتان اختصاص دهید. از اصلی‌ترین کلیدهای یک ارتباط عالی بین مادر و دختر این است که ارتباط راحت و آزادی با یکدیگر داشته باشند.

از دخترتان ایراد نگیرید
بسیاری از مادران تصور می‌کنند که با خرده‌گیری و انتقاد می‌توانند دخترانشان را به صورتی که مورد دلخواهشان است، درآورند.

 انتقاد خیلی شدید به جای تصحیح سازنده و مؤثر، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در دخترتان می‌شود و بدین ترتیب، دختر امیدش را برای رسیدن به آرزوهایش در آینده از دست می‌دهد.

این کار می‌تواند میان هر دوی شما خشم، عصبانیت و اوقات تلخی ایجاد کند. سعی کنید با صحبت‌هایتان باعث ترقی و تعالی اخلاقی و معنوی او شوید و همیشه درصدد یافتن مواردی باشید که در او احساس خوبی را ایجاد می‌کند. این کار می‌تواند شما را به یکدیگر نزدیکتر کرده و باعث صمیمیت بیشتر شود.

مرتبا عشق و علاقه‌تان را به او نشان دهید
دخترتان نیازمند این است که شما از او نگهداری کنید، او را در آغوش بگیرید، ببوسید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید. این کارها باعث می‌شود که احساسات خوبی درباره شما و خودش در او گسترش یابد. خودبینی، از طریق اعضای خانواده، خصوصا والدین، به وجود می‌آید.

به او نشان دهید که می‌تواند تأثیرات مثبتی از شما بپذیرد و این تأثیرات باعث پیشرفتش می‌شود. هرگز تصور نکنید که دخترتان می‌داند که شما دوستش دارید. همواره به او خاطر نشان کنید که چقدر دوستش دارید. یادتان باشد که شما هرگز نمی‌توانید اغراق کنید که تا چه اندازه فرزندتان را دوست دارید.
 
کارهایی که دختران می‌توانند برای تضمین یک رابطه سالم با مادرانشان انجام دهند

دختران برای انجام این کار، لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:
                          
سعی کنید او را درک کنید
 این کار می‌تواند سخت باشد مخصوصا اگر شما به‌خاطر مشاجرات قبلی، احساس بدی از او داشته باشید. تلاش کنید که آرامشتان را حفظ کنید. بهترین زمان برای صحبت با مادرتان، وقتی است که هر دویتان آرامش دارید.

 به جای بحث کردن بهتر است در مورد نتیجه کارتان به گفتگو بنشینید. وقتی زمانی را برای درک احساسات مادرتان در نظر می‌گیرید، بدانید که افکارتان را، بدون اینکه او را متهم سازید یا از او شکایتی داشته باشید، با او شریک می‌کنید.

برای یکدیگر قانونگذاری کنید
 هر دوی شما می‌توانید بعضی قانون‌ها را بپذیرید، قوانینی چون با مهربانی صحبت کردن، صحبت‌کردن در مورد مسائلی که ممکن است بعدا به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند و... . به نوبت به صحبت‌های یکدیگر گوش دهید. مشاجره و درگیری، هیچ چیزی را حل نمی‌کند بلکه سبب می‌شود که روابط آرام آرام خراب شود. قانون‌هایی وضع کنید که به هر دویتان برای بیان احساسات کمک کند. گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر می‌تواند رابطه مستحکمی بین شما به وجود آورد.

نگاهی به خودتان بیندازید
شما چه کارهایی برای بهبود روابط با مادرتان انجام می‌دهید؟ آیا شما از قوانین خانواده اطاعت می‌کنید؟ آیا شما نیاز دارید که بیشتر مورد احترام قرار بگیرید؟ واقعا به خودتان نگاه کنید و اگر مواردی در رفتار شما وجود دارد که مورد تأیید نیست، آنها را تغییر دهید. تغییر صحیح بعضی رفتارها، ممکن است باعث حل مشکلاتی شود که با مادرتان دارید.

به مادرتان فرصت دهید که بداند شما چقدر دوستش دارید
مادران نیاز دارند که از زبان شما بشنوند که دوستشان دارید. کارهایی انجام دهید که عشقتان را نسبت به او نشان دهد. به مادرتان بفهمانید که وجودش چقدر برای شما با اهمیت است.

برنامه‌ریزی برای سرگرمی‌های شاد و مهیج که بتوانید آنها را با یکدیگر انجام دهید می‌تواند خیلی جالب باشد. شما در حقیقت با وقت گذاشتن برای مادرتان و بیان اینکه خیلی دوستش دارید، رابطه‌ای دنباله دار و مستحکم را تضمین می‌کنید.

کلمات عاشقانه، مشکلات را حل می‌کند و کلمات تند فقط باعث ایجاد خشم و عصبانیت می‌شود. از مهمترین کلیدهای روابط مادر و دختر، اعتماد و احترام است. اطمینان و احترام باید دوسویه باشد.

یک مادر باید به عقاید و افکار دخترش احترام بگذارد و به صحبت‌های او اطمینان داشته باشد. دختر نیز باید به مادرش اطمینان داشته باشد و به قوانین او احترام بگذارد. احترام گذاشتن و اعتماد داشتن از مهمترین عناصر داشتن یک رابطه سالم است.

فراموش نکنید که اوقات خوشی را با یکدیگر بگذرانید. به مسافرت بروید، مرتبا برای صحبت کردن با یکدیگر وقت بگذارید، پیاده‌روی‌های دو نفره را در برنامه‌تان بگنجانید. لحظاتتان را با خندیدن و لذت بردن از وجود یکدیگر پر کنید. در مورد خاطرات و داستان‌های جالب و خنده‌دار گذشته با یکدیگر صحبت کنید. برای یکدیگر وقت بگذارید، حتی اگر این وقت، یک بار در روز باشد یا چند بار در ماه. این خیلی مهم است که چگونه با یکدیگر وقتتان را سپری می‌کنید.

یک توصیه مهم برای مادران
مادرها در روابط صميمي خود با دخترانشان و در بيان رازها و نيازها و شكوه ها و خواسته ها، نه تنها هرگز نباید شخصيت پدر را مورد انتقاد و تحقير و تكذيب قراردهند، بلكه همواره به طور مستقيم و غيرمستقيم شخصيت پدر را مورد تأييد قرار دهند، و با قدرداني از مسؤوليت پذيري و تلاشهاي وي، زبان تشكر و سپاسگزاري را به دختران خود بیاموزند.

بسته پیشنهادی ما برای صمیمی تر شدن

برخي مادران تصور مي‌كنند دخترشان بايد بزرگ شود تا بتوانند رابطه‏ اي صميمي با او برقرار كنند. درحالي كه يك مادر بايد هميشه براي برقراري رابطه‏اي صميمانه، هيجان‏ انگيز و دوست‌داشتني با فرزندش آماده باشد...

گاهي لازم است والدين براي ايجاد ارتباطي صميمي، کارهايي انجام دهند که شايد به نظرشان بچگانه برسد (مثل خنداندن فرزندشان)، اما واقعا اين‏طور نيست و انجام اين كارها، پايه‏ هاي روابط را مستحکم‏تر مي‏کند.

والدين براي اينکه با دخترشان، دوست باشند، بايد در ساعت‌هايي از روز با او بازي كنند و به عنوان يک دوست خوب، در کنارش باشند زيرا با ايجاد رابطه صميمي به دخترشان راه و رسم زندگي را آموزش مي‏دهند و به او کمک مي‌کنند خود را بهتر بشناسد.

 درواقع در اين رابطه، شيوه صحيح برخورد و رفتار مناسب، چگونه لذت بردن از زندگي، غلبه بر ترس و روبروشدن با موقعيت‏هاي تنش‏زا را مي‏آموزد. او در اين رابطه ياد مي‏گيرد چگونه از خود دفاع کند، لباس بپوشد يا در آينده با مادرشدن چگونه از دختر خود مراقبت کند.

درواقع با ايجاد اين رابطه مادر مي‌تواند هر آنچه درباره زن بودن لازم است، به دخترش بياموزد. پس براي برقراري رابطه‌اي صميمانه با دخترتان اين 7 نكته را به خاطر بسپاريد:

1.سعي كنيد بيشتر مادر باشيد تا بهترين دوست
 معمولا در روابط دوستانه، زماني که فرد به هر دليلي با مشکل مواجه مي‏ شود، مي‏تواند به راحتي دوستش را کنار بگذارد. اگر قرار است هميشه به عنوان يک دوست با دختران رابطه داشته باشيد، ممکن است درباره شما هم چنين تصوري داشته باشد. پس براي او در جايگاه مادر باشيد نه دوستي که هر طور مي‏خواهد مي‌تواند با او صحبت و رفتار کند.

2.مراقب باشيد روياهايتان پله‌هاي پرورش و ترقي فرزندتان نباشد
 اجازه دهيد دخترتان با روياي خود بزرگ شود و خيالپردازي‏هاي کودکانه‌اش را داشته باشد. بايد اين حقيقت ساده را درک کنيد که فرزندتان احساسات و علايق شخصي و خصوصي خودش را دارد و ممکن است مايل نباشد کارهايي را که در سن او انجام مي‌داديد، در اين سن انجام دهد يا اينکه علايقش مانند شما باشد.

 هرگز نخواهيد به خاطر ناکامي‏هاي خودتان، فرزندتان را مجبور به کاري کنيد. ممکن است از انجام اشتباه‌هاي دخترتان يا مشکلاتش در زندگي نگران باشيد اما فراموش نكنيد تجربه‌هاي ارزشمند، حاصل برخي اشتباه‌ها هستند. سعي نکنيد دخترتان را همانطور که ميل خودتان است، بزرگ کنيد و از او به‌دليل شخصيتي که دارد، قدرداني کنيد.

3.با قوي‌بودنتان اعتمادبه‌نفس را به او هديه دهيد
رابطه مادر و دختر، بسيار مهم است و مي‏تواند در افزايش عزت نفس، حرمت و درنهايت خودارزشمندي دختران تاثير بسزايي داشته باشد. سعي کنيد براي دخترتان مادري قوي و با اعتمادبه‏نفس بالا باشيد. با اين کار به او ياد مي‏دهيد چگونه با موقعيت‏هاي تنش‏زا روبرو شود.

4.روش‌هاي همسر خوب بودن را به او ياد دهيد
 اولين الگوهايي که در مورد روابط عاطفي و زندگي مشترک در ذهن دختران شکل مي‌گيرد، ديدن روابط عاطفي بين پدر و مادر است. هر چه اين روابط شفاف، مناسب و عاطفي‌تر باشد، الگوي مناسب‌تري در ذهن دخترتان ايجاد مي‌کند زيرا با مشاهده اين روابط، چگونگي ارتباط با مرد را خواهد آموخت. پدر و مادرهايي که در اجتماع و خانواده رفتار مناسب و ارتباط خوبي با يکديگر دارند، مي‌توانند مطمئن باشند بهترين الگوي فرزندانشان بوده‌اند.

5.در مرکز زندگي دخترتان نباشيد
يکي از نكته‌هايي که بايد در رابطه با دخترتان به آن توجه داشته باشيد، اين است که قرار نيست هميشه مرکز زندگي دخترتان باشيد. او را به سمت يک زندگي مستقل سوق دهيد. به عنوان يک مادر، در مورد مسايل بسياري با دخترتان صحبت کنيد؛ از آداب معاشرت و استفاده از لوازم آرايشي گرفته تا موادمخدر و عوارض مصرف آن و چگونگي ارتباط با جنس مخالف تا آسيب نبيند.

6.مراقب رفتارش باشيد
 مراقب باشيد جمله «حالاهرچي» از صحبت‌هاي دخترتان نباشد زيرا گفتن اين جمله باعث شکاف و جدايي بين شما و او خواهد شد. علاوه بر اين، مراقب رفتارتان با عروسک‏هاي او باشيد زيرا با مشاهده اين رفتارها ياد مي‌گيرد چگونه با شما رفتار و صحبت کند.

7.مفهوم «احساس» را به او بياموزيد
 نيازهاي هر يک از دوره‏هاي سني دخترتان را بشناسيد و سعي در برآورده کردن آنها داشته باشيد. وقتي كودكتان به سني مي‏رسد که بايد به مدرسه برود، فکر نکنيد همه مشکلات تمام شده، زيرا در هر سني ممكن است با برخوردهاي جديد او روبرو شويد.

معمولا ارتباط کلامي دختران در اين سن بسيار قوي‌تر از پسران است و به شدت مفهوم «احساس» ذهن آنها را درگير مي‌کند، به‏گونه‏اي که ممکن است دختران براي درک اين مفهوم، دائم در حال مقايسه باشند. در اين سنين بايد با ايجاد رابطه‏اي صميمي، براي شناخت و درک احساس هويت به او کمک کنيد و در مواقع بحراني کنارش باشيد زيرا اگر احساس کند تنهاست، ممکن است مشکلات زيادي برايش به وجود بيايد.

8.پيچيدگي‏هاي رابطه با دختر نوجوان را در نظر بگيريد
 در سنين نوجواني، بهترين دختران هم به موجوداتي عصباني، عبوس و ترشرو تبديل مي‏شوند. لازم است در اين سنين بيشتر به او اطمينان بدهيد تغييرات ظاهري‌اي كه در او به وجود مي‌آيد، ‌ظاهرش را روزبه‌روز بهتر خواهد كرد. در اين دوران به او آزادي بدهيد و اجازه دهيد از اشتباه‌هايش درس بگيرد.

 به هيچ‏وجه فكر نكنيد سرکشي او يا اينكه متهمتان مي‌كند، به دليل کار اشتباهي است که انجام‏ داده‏ايد. اهل انتقادکردن هم نباشيد و بدانيد دختران به چيزهاي خاصي علاقه دارند و دوست دارند آراسته باشند و گاهي لازم است براي آراسته بودن كمكش كنيد.

به دخترتان گوشزد کنيد دختران باهوش بيشتر از اينکه حرف بزنند، گوش مي‏دهند و مي‏دانند در چه شرايطي بايد صحبت کنند. فراموش نکنيد در اين دوران فرزندتان سعي مي‏کند چيزهايي را از شما پنهان کند و بايد سعي کنيد به حريم شخصي او احترام بگذاريد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
ممنون انشالله که این الگوی اخلاقی رو داشته باشن
آخرین اخبار