مدیرعامل شهرک صنعتی مهریز با اشاره به اینکه وجود نخاله‌های کارگاهی و ساختمانی در تمام مناطق شهرک صنعتی مهریز به چشم می‌خورد، گفت: این شهرک در میان نخاله‌ها محصور شده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حمیدرضا بشارت، صبح امروز در جلسه‌ای با صاحبان صنایع مستقر در شهرک صنعتی مهریز به منظور ساماندهی، دفع و تخلیه نخاله‌های کارخانجات اظهار داشت: شهرستان مهریز به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهپایه‌ای استان یزد و دارا بودن بهترین و سالم‌ترین آب و هوا و قرار گرفتن در جوار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور و دوری از هرگونه آلودگی زیست محیطی، همواره به عنوان بهترین شهرستان استان یزد مطرح بوده به گونه‌ای که این شهرستان را باغ‌شهر استان معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: اما هم‌اکنون این شهرستان با چالشی بزرگ مواجه شده و آن وجود نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی است که در تمامی ورودی و خروجی شهر مهریز به چشم می‌خورد.

بشارت با اشاره به مضرات عدم دفع و ساماندهی نخاله‌های تولید شده عنوان کرد: خاک‌های مازاد و نخاله‌های ناشی از ساختمان‌سازی، بازسازی، تعمیر، تخریب و سایر سازه‌های مهندسی همچنین ضایعات واحدهای سنگ‌بری از جمله پسماند‌های شهری است که امروزه با توجه به نرخ تولید و اثرات آن مورد توجه خاص قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تخلیه در مکان‌های غیرمجاز علاوه بر ایجاد منظره نازیبا، آلودگی خاک و تخریب اراضی ملی صرف هزینه‌های بالای پاکسازی، آلودگی زیست محیطی، از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع و ... را نیز در پی دارد.

مدیرعامل شهرک صنعتی مهریز افزود: متاسفانه شهرک صنعتی شهرستان مهریز نیز از این معضل در امان نمانده و ورودی و خروجی شهرک صنعتی مهریز با نخاله‌های سرگردان شهر و کارخانجات آلوده شده و در برخی از نقاط شهرک نیز نخاله‌های موجود بر آلودگی منظر این شهرک افزوده است به گونه‌ای که هم‌اکنون تخلیه نخاله‌ها علاوه بر ورودی و خروجی شهرک، تا کنار کارخانه‌ها نیز کشیده شده است.

بشارت عنوان کرد: اگر روند به همین شکل ادامه یابد، تا چند سال دیگر کارخانه‌ها در زیر کوهی از نخاله‌های تولید شده مدفون می‌شوند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان مهریز نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلات زیست محیطی شهرستان مهریز به ویژه شهرک صنعتی مهریز، حجم بسیار زیاد زباله و نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی است که در سال‌های اخیر به علت گسترده‌تر شدن شهر و کارخانجات صنعتی به چالشی مهم برای محیط زیست و دستگاه‌های مربوطه مهریز تبدیل شده است.

شعبان جمشیدی عنوان کرد: این مشکل به گونه‌ای است که در اطراف شهر نخاله‌های موجود که بدون هیچ ضابطه و قانونی رها شده‌اند، چشم هر رهگذری را خیره می‌کند.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین مشکلات نخاله‌های ساختمانی، آلودگی بصری ناشی از حضور آنها در اطراف محل زندگی انسان‌ها و گرد و غبار فراوان ناشی از آنهاست.

رئیس اداره راه و شهرسازی مهریز تاکید کرد: کارخانجات مستقر در شهرستان حجم انبوهی از نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی را نیز تولید می‌کند، نخاله‌هایی که به کندی جمع‌آوری می‌شود و در یک منطقه مخصوص نیز تخلیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: کامیون‌ها و وانت‌هایی که مملو از نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی است، بی هیچ ضابطه‌ای در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر مهریز و شهرک صنعتی در اراضی ملی که متعلق به نسل آینده است،  نخاله‌های کارگاهی را رها می‌کنند.

جمشیدی، خواستار برخورد جدی با این معضل شد و رفع آلودگی‌های زیست محیطی و بصری در این منطقه شد.

نماینده سنگبری‌های استان یزد نیز با اظهار تاسف از پراکندگی و رها سازی نخاله‌ها در اطراف شهرک صنعتی مهریز گفت: از نخاله‌های ساختمانی می‌توان به طرق مختلف استفاده کرد و خاک‌های تولیدی حاصل از عملیات خاکبرداری با توجه به جنس و مرغوبیتی که دارند، می‌تواند مصارف مختلفی داشته باشند از جمله به عنوان مخلوط و یا خاک نباتی مورد استفاده قرار گیرند.

امینی با تاکید بر اینکه نخاله‌های ساختمانی و کارگاهی می‌توانند در توسعه پایدار شهری موثر واقع شوند، یادآور شد: شهرداری‌ها و اداره راه و شهرسازی می‌توانند در راستای توسعه پایدار شهری و راه‌های شهرستان برای طراحی پارک‌ها، تسطیح شیب‌ها، محوطه سازی و راه‌سازی از نخاله‌های ساختمانی کارگاهی به عنوان مصالح پرکننده، زهکش و زیرساز استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تمامی صنایع مستقر در شهرک صنعتی مهریز آمادگی دارند که برای حفظ محیط زیست و حفاظت از اراضی ملی مکانی توسط ادارات مسئول شهرستان مشخص شود تا تمامی نخاله‌های تولیدی توسط کارخانجات به آن مکان انتقال یابد./ج1

برچسب ها: نخاله ، شهرک ، نماینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.