سازمان عفو بین‌الملل از رئیس جمهور آمریکا خواست تا به وعده خود عمل کرده و زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، سازمان عفو بین‌الملل از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست تا با عمل به وعده‌اش، زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

اوباما در سال 2009 وعده داده بود که زندان گوانتانامو را که در آنجا تعداد زیادی از افراد متهم به همکاری با تروریسم نگهداری می‌شوند را تعطیل خواهد کرد ولی تاکنون به این وعده خود عمل نکرده است.

عفو بین الملل از کاخ سفید خواسته تا زندانیان را آزاد کند یا برای آنها دادگاه‌هایی عادلانه برگزار کند.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که هم اکنون 166 نفر در این زندان‌ هستند، از سال 2002، 779 نفر به این زندان انتقال یافتند.

اکثر زندانیان بدون محاکمه زندانی هستند و 7 نفر از آنها توسط دادگاه نظامی محاکمه شده‌اند که به آنها وعده داده شده در صورت اعتراف به گناهکار بودن، آزاد خواهند شد.

بنابراین گزارش به نقل از ستاد حقوق بشر؛ 6 نفر از زندانیان در گوانتانامو در آستانه صدور حکم اعدام توسط دادگاه نظامی هستند که این برخلاف معیارهای محاکمه عادلانه است.

عفو بین‌الملل گزارش داده که 6 نفر از افراد دستگیر شده توسط آمریکا نیز پیش از انتقال به گوانتانامو مفقود شده‌اند.

راب فریر کارشناس امور آمریکا در عفو بین‌الملل نیز با اشاره به ادعای مقامات کاخ سفید درباره حقوق بشر تصریح کرده که واشنگتن نمی‌تواند در قبال این دستگیری‌ها و دادگاه‌های نظامی سکوت کند.

گفتني است؛‌ آمریکا پس از 11 سپتامبر به بهانه مقابله به تروریست زندان گوانتانامو را برای متهمان به همکاری با تروریسم مورد استفاده قرار داده است و بنابر اخبار موارد متعددی از شکنجه در این زندان گزارش شده است.

خلیج گوانتانامو در دریای کارائیب قرار دارد و بخشی از خاک کوباست که آمریکا آنرا اشغال کرده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار