از اولين ترور دانشمندان هسته‌اي كه با "شهيد علي‌محمدي" كليد خورد، 4 سال مي‌گذرد و امروز در حالي گراميداشت اولين سالگرد شهادت ديگر دانشمند هسته‌اي كشورمان " شهيد احمدي روشن" را برگزار مي‌كنيم كه هنوز نتايج پيگيري‌هاي حقوقي دولت در مجامع بين‌المللي اعلام نشده و اين سوال باقي است كه سرانجام پيگيري حقوقي ترور دانشمندان هسته‌اي به كجا رسيده است؟

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، امروز 20دي ماه برابر با اولين سالگرد شهادت دانشمند هسته‌اي كشورمان، "شهيد مصطفي احمدي" روشن است.


شهيد احمدي روشن

تصوير صحنه ترور شهيد احمدي روشن


سال گذشته درست در چنين روزي همه در تب و تاب برگزاري دومين سالگرد شهادت "مسعود علي‌محمدي" يكي از شهداي جهاد علمي بودند كه بار ديگر تفكر سبعانه رژيم صهيونيستي محرك تروري ديگر شد و با چسباندن يك بمب به خودرو حامل اين دانشمند هسته‌اي،  شهيد احمدي روشن  و راننده اش رضا قشقايي به شهادت رسيدند.


تروريست در حال چسباندن بمب به خودرو

* شيوه‌هاي تكراري ترور


چسباندن بمب به خودرو شيوه‌اي بود كه در مورد شهيد شهرياري استاد فرزانه دانشگاه شهيد بهشتي و ديگردانشمند هسته‌اي كشورمان نيز اعمال شده بود، شيوه‌اي كه در انحصار مدعيان دفاع از حقوق بشردر سرويس‌هاي جاسوسي آمريكا و رژيم اشغاگر قدس قرار دارد و اسرائيل در بيانيه‌ها و برنامه‌هاي خبري مختلف بارها به هدايت ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان از سوي موساد اعتراف كرده است.

نكته حائز اهميت اين است كه به زعم بسياري از كارشناسان و صاحبنظران، گروه‌هاي تروريستي با تكرارهمين شيوه پس از شهادت "شهيد شهرياري" دست به  ترور "شهيد احمدي روشن" زدند.


شهيد مجيد شهرياري

تصوير صحنه ترور شهيد شهرياري


تصوير صحنه ترور شهيد علي‌محمدي


تصوير صحنه ترور شهيد رضايي نژاد

حلقه ترورها متلاشي مي‌شود

اول مرداد سال جاري بود كه سربازان گمنام امام زمان(عج) بالاخره با پيگيري‌هاي مكرر حلقه گروه‌هاي تروريستي كه با حمايت ويژه  سرويس جاسوسي موساد در اسرائيل عهده دار عمليات‌هاي ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان بودند را متلاشي و اعضاء فعال آنها را دستگير كرد.

اين خبر در حالي منتشر شد كه ارديبهشت ماه سال جاري نيز" مجید جمالی فشی"  قاتل استاد شهيد علي‌محمدي به دار مجازات آويخته شده بود.

"حجت‌الاسلام حيدر مصلحي" در مراسم سالگرد شهيد رضايي‌نژاد اول مردادماه سال جاري برگزار شد، از دستگيري عاملين ترور شهيد رضايي‌نژاد خبر داد و گفت: تمام افرادي كه درگير اين بحث بودند دستگير شدند.

وي افزود: در ارتباط با اين موضوع، بيش از 30 نفر كه وابستگي به سرويس‌هاي مختلف منطقه داشتند دستگير شده‌اند.

وزير اطلاعات با اشاره به اينكه شهيد رضايي‌نژاد، مظلوميت ويژه و خاصي داشت گفت: امروز در مقابل انقلاب اسلامي، اجماعي از سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمنان به وجود آمده و آنها تقسيم كار كرده‌اند تا با همكاري يكديگر در مقابل انقلاب اسلامي، صف‌آرايي كنند.

مصلحي تصريح کرد: دقيقا به همان شكلي كه سرويس‌هاي اطلاعاتي به صدام كمك مي‌كردند تا در مقابل نظام اسلامي بايستد، امروز نيز همين برنامه و طرح از سوي كشورهاي اروپايي و منطقه اي و آمريكا اجرا مي‌شود.

اما خبر دستگيري برخي ديگر از عناصر تروريست توسط وزارت اطلاعات، براي همه ملت ايران به خصوص خانواده داغدار شهداي جهاد علمي نويد بخش اميد و خوشحالي بود از اين بابت كه راه نفوذ دشمنان به ايران و تعرض به جان دانشمندان كشور بسته شد.  

اعترافات تروريست‌ها در مستند "كلوپ ترور"

پس از دستگيري عوامل ترور باشگاه خبرنگاران مستندي را با عنوان"کلوپ ترور" توليد كرد كه پخش آن از رسانه ملي از ابعاد گسترده فعاليت‌هاي تروريستي اين گروه معاند پرده برداشت.

تروريست‌ها محاكمه شدند و در اعترافات خود به حمايت بي دريغ اسرائيل و آمريكا به ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان در راستاي حذف ايران از چرخه فن آوري هسته‌اي و توسعه علمي اعتراف كردند.


پيگيري‌هاي حقوقي به كجا رسيد؟

با مروري بر صفحات توسعه علمي ايران تا امروز 4 نفر از بهترين دانشمندان  هسته‌اي كشورمان به شيوه‌هاي غيرانساني رژيم صهيونيستي ترور شده اند و يكي از مهمترين دغدغه خانواده هاي اين شهدا و البته تمام ملت ايران كه چنين سرمايه هايي را از دست داده اند اين است كه مسوولان امر، برای پیگیری حقوق قربانیان ترورهای هسته‌ اي کشورمان و محکومیت این اقدام‌های تروریستی در مجامع بین‌المللی چه اقدام موثری انجام داده‌اند؟

پس از اولين ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان، مسئولين و نهادهاي مرتبط براي پيگيري حقوقي ترور اين سرمايه‌هاي علمي كشوردست به كار شدند و با ارسال بيانيه‌هايي به سازمان ملل و مجامع حقوقي بين‌المللي، پيگيري حقوقي اين ترورها را خواستار شدند.

پيگري‌هاي حقوقي ترور شهداي هسته‌اي از سوي ايران آن هم در مجامع بين‌المللي چندان ساده نبوده و نيست چرا كه تلاش‌ها و دخالت‌هاي هميشگي آمريكا و اسرائيل تاكنون اجازه نداده است كه نام ايران به عنوان عضو كنوانسيون بين‌المللي حقوق كيفري ثبت شود و مطالبات حقوقي ملت ايران همچنان بي نتيجه بماند.

این در حالی است که پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحي را در كميته روابط خارجي مجلس تصويب كند،  طرحی که به موجب آن دولت مكلف شده در محاکم قضایی داخلی و خارجی نقش مسوولان و دولت‌های خارجی، سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های تروریستی در ترور ایرانیان را پیگیری كند.

بر این اساس از یک سو دفتر حقوقی ریاست جمهوری، وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی که از ارتباطات برخی مقامات یا سازمان‌های خارجی با این ترورها در قالب اسناد مطلع هستند، می‌توانند پیگیری‌های حقوقی پرونده‌های ترور دانشمندان هسته‌یی را در سازمان‌های بین‌المللی و دادگاه‌های داخلی و خارجی انجام دهند و از طرف دیگر خانواده‌ قربانیان ترور نیز می‌توانند از طریق دادگاه‌های داخلی و خارجی درخواست غرامت، مجازات عاملان حتی محکومیت کشورها را داشته باشند.

در صورت به سرانجام رسیدن طرح پیشنهادی مجلس، دولت ملزم می‌شود از طریق امکانات حقوقی خود و یا حداقل از طریق کمک به خانواده‌های قربانیان ترور در استخدام وکیل برای پیگیری این موضوع در محاکم بین‌المللی اقدام کنند. اما آن‌چه که مشخص است این‌که طرح پیشنهادی کمیته روابط خارجی مجلس صرفا در حد طرح باقی مانده و دولت هم هیچ اقدام موثر و قابل پیگیری در این خصوص انجام نداده است.

حق پيگيري حقوقي ترور شهداي هسته‌اي براي ايران

اما "مسعود شفيعي" وكيل پايه يك دادگستري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد اين مساله اظهار داشت: عدم عضويت ايران در كنوانسيون بين‌المللي حقوق كيفري مجوز ترور دانشمندان هسته‌اي از سوي استكبار جهاني نيست و ايران همچنان مي‌تواند اين مساله در مجامع بين‌المللي با جديت پيگيري كند.

"حجت‌الاسلام موسي قرباني" عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم نيز در اين زمينه به باشگاه خبرنگاران گفت: ترور منفورترين نوع از بين بردن مغزهاي متفكر و دانشمندان علمي ساير كشورهاست و ايران حق دارد موضوع ترور دانشمندان هسته‌اي را در مجامع بين‌المللي پيگيري كند و قطعا روزي به حق خود در اين زمينه خواهد رسيد.

اين قاضي ديوان عالي كشور خاطرنشان كرد: رژيم صهيونيستي با ترور دانشمندان هسته اي كشورمان سرمايه عظيم اين ملت را از بين برده و بايد با جديت مورد پيگيري قرار بگيرد.

همچنين "ولی‌الله حسینی" قاضي بين‌المللي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: اعترافات صريح رژیم صهیونیستی مبني بر ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان جاي هيچ شبهه‌اي را باقي نمي گذارد و ايران حق پيگيري دارد.

این قاضی بین‌المللی خاطرنشان کرد: ایران علاوه بر دادگاه لاهه حق دارد در دادگاهی ویژه مساله حقوقی ترور دانشمندان هسته‌ای را با جدیت پیگیری کند.

"حسن آصفري" نماينده مردم اراک و کميجان در مجلس شوراي اسلامي هم در همين زمينه به باشگاه خبرنگاران، گفت: جمهوري اسلامي ايران يکي از کشورهايي است که بيشترين اقدامات تروريستي توسط گروه‌هاي معاند "رژيم صهيونيستي" در آن صورت گرفته است و لذا يكي از قربانيان اصلي "تروريسم" محسوب مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از زخم‌خورده‌هاي رژيم غاصب صهيونيستي است که با تسليح گروه‌هاي خرابکار باعث شهادت جوانان دانشمند شده است، افزود: رژيم صهيونيستي که قوانين و اصول  NPT را نمي‌پذيرد بايد جوابگوي مجامع بين‌المللي پيرامون کشتار دانشمندان هسته‌اي کشورمان باشد.

نماينده مردم اراک و کميجان با اشاره به سالروز شهادت "مصطفي احمدي‌روشن" دانشمند جوان هسته‌اي كشورمان خواستار پيگيري مجامع بين‌المللي و قوه قضاييه شد و تصريح کرد: قوه قضاييه و وزارت کشور با گذشت يکسال بايد اقدام جدي نسبت به محكوميت و پيگيري حاميان شهادت دانشمندان هسته‌اي کشورمان به عمل آورند.

رسيدگي به پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي در دادگاه انقلاب

"ميرهادي قره سيد رومياني" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در توضيح روند پيگيري پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي اظهار داشت: اين پرونده در دادگاه عمومي و انقلاب در حال بررسي است.

اين عضو كميسيون حقوقي با بيان اينكه اين پرونده دو جنبه داخلي و بين‌المللي دارد، تصريح كرد: به يقين در فضاي تئوري مشخص است كه استكبار جهاني با دست‌هاي صهيونيسم، قصد از بين بردن دانشمندان هسته‌اي را دارد و خود نيز بارها به اين امر اذعان داشته است پس در فضاي داخلي كشور نبايد با شتاب زدگي به اين مسئله رسيدگي شود، بلكه با تحليل و بررسي جوانب و با منطق با اين قضيه برخورد شود.

قره سيد رومياني با اشاره به اينكه براي رسيدگي به اين امر در قالب يك پرونده حقوقي و ارائه آن در مجامع بين المللي نياز به يك كارگروه مشخص دارد؛ گفت: مجلس طرحي به عنوان كارگروه رسيدگي به پرونده دانشمندان هسته‌اي ارائه كرده كه اين كارگروه متشكل از رئيس دادگستري استان تهران، نماينده وزارت اطلاعات، نماينده شوراي امنيت ملي و يك نماينده از مجلس شوراي اسلامي است كه اين كارگروه جنبه رسيدگي به مسايل داخلي را دارد.

وي ادامه داد: كارگروه بين‌المللي هم اين پرونده را در ديوان بين‌المللي كيفري رسيدگي كرده و عليه اين اقدامات تروريستي اقامه دعوي مي‌كند.

حفاظت از دانشمندان هسته‌اي يك موضوع جدي


در ادامه "علي عبدي" مسئول انجمن مستقل دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پيشرفت‌هاي علمي ايران در حوزه‌هاي مختلف اظهار داشت: تا پيش از پيشرفت‌هاي چشم‌گير علمي ايران، غرب براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي از راه‌هاي ديگري استفاده مي‌کرد ولي دشمن بعد از جهش ايران در عرصه علم، نگاه خود را به سمت و سوي دانشمندان انداخت و ترور عليه نخبگان را آغاز کرد.

وي ادامه داد: بعد از به شهادت رسيدن مصطفي احمدي‌روشن، هزاران نفر از دانشجويان با تغيير رشته دانشگاهی، آمادگي خود را جهت خدمت‌رساني به نظام اعلام کردند.

عبدی تاكيد كرد: اعلام آمادگی دانشجویان و ملت ایران در حمایت از شهدای هسته‌ای، دلیل محکمی برای غافل شدن مسئولان از حفاظت شخصيت‌هاي تاثيرگذار در عرصه علمي نیست.

خانواده شهداي هسته‌اي: پيگيري‌ها به كجا رسيد؟

پس از تصويب طرح پيگيري دولت در مورد ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان اذهان عمومي در انتظار پيشرفت اين مساله هستند و تاكنون نتيجه قابل توجهي دستگير نشده است.

اين در حالي است كه "برادر شهید رضایی‌نژاد" درباره این‌که در صورت طرح حقوقی این موضوع در دادگاه‌های بین‌المللی چقدر می‌توان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود گفت: اصولا محکومیت در سطح بین‌المللی در دیوان بین‌المللی دادگستری به مواردی چون جنگ سارایوو یا بوسنی که در آنها جنایت‌های جنگی صورت گرفته محدود شده است و موارد مشابه دیگر، ولی به هرحال این موضوع هم حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند پیگیری کند و هم حق خانواده شهید که البته دستشان به جایی بند نیست.

"شهره پیرانی"، همسر شهید رضایی‌نژاد هم درباره تنظیم نامه و ارسال آن به دبیرکل سازمان ملل گفت: ارسال این نامه چیزی حدود چهار ماه طول کشیده و هربار به بهانه و ایرادی در متن نامه آن را پس فرستادند. تا این‌که سرانجام از طریق آقای خزاعی، نماینده ایران به سازمان ملل برای بان کی مون فرستاده شد، ولی هیچ جوابی برای آن نیامد.

سرانجام پيگيري حقوقي ترور دانشمندان هسته‌اي چه شد؟

از اولين ترور دانشمندان هسته‌اي كه با "شهيد علي‌محمدي" كليد خورد، 4 سال مي‌گذرد و  امروز در حالي گراميداشت اولين سالگرد شهادت ديگر دانشمند هسته‌اي كشورمان " شهيد احمدي روشن" را برگزار مي‌كنيم كه هنوز نتايج پيگيري‌هاي حقوقي دولت در مجامع بين‌المللي اعلام نشده و اين سوال باقي است كه سرانجام پيگيري حقوقي ترور دانشمندان هسته‌اي به كجا رسيده است؟

گزارش: مليحه پژمان

انتهاي پيام/

برچسب ها: ترور ، دانشمندان ، حقوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
از نظر خودمان باید بدانیم که از سازمان ملل حتما"(و نه با احتمالی ولو زیاد بلکه مطمئنّا") به هیچ نخواهیم رسید(مثل قضیّهء فلسطین) گرچه بقول آن مرشد سفر کرده :"ما مءمور به تکلیفیم نه نتیجه" ولی با روشن شدن کار و نقش آمریکا و یارانش باید برای تقویت بنیهء علمی خود بسیار بکوشیم. نکتهء جالب اینکه این شهید بزگوار هم در ابتدا گویا مهندسی شیمی می خوانده و این یعنی در هرلباس و باهرنقشی می توان به اوج رسید.
آخرین اخبار