چاقی، کاهش وزن سریع و نبود فعالیت و تحرک بدنی سه عامل بسیار مهم تشکیل سنگ های صفراوی است که به ویژه در سنین میانسالی به بعد تاثیر بیشتری در بروز بیماری دارند.

ابوالفضل وفایی نژاد متخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران گفت:عوامل متعددی در بروز مشکلات و بیماری های صفرا به ویژه سنگ های صفراوی نقش دارند که این عوامل با توجه به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد.

وی با بیان این که اغلب موارد سنگ های صفراوی از نوع کلسترولی است، اظهار داشت: عواملی که بروز این نوع بیماری صفراوی نقش دارند، به طور عمده از الگوهای نامناسب زندگی به ویژه تغذیه نامناسب ناشی می شوند که با اصلاح آن ها می توان خطر سنگ های صفراوی را به میزان زیادی کاهش داد.

وفایی نژاد تاکید کرد: چاقی، کاهش وزن سریع و نبود فعالیت و تحرک بدنی، سه عامل بسیار مهم تشکیل سنگ های صفراوی به ویژه نوع کلسترولی این بیماری است.

وی با اشاره به این که عوامل فوق در سنین میانسالی به بعد تاثیر بیشتری در بروز سنگ های صفراوی دارند، تصریح کرد: افزایش سن در هر دو نوع سنگ های صفراوی یعنی کلسترولی و رنگدانه ای، به عنوان عامل مستعد کننده ایجاد سنگ های صفرا شناخته می شود.

وفایی نژاد یادآور شد: رژیم غذایی پرچرب عاملی موثر در تشکیل سنگ های کیسه صفرا است و در واقع افرادی که در رژیم غذایی آن ها چربی زیادی وجود دارد، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سنگ های صفراوی هستند.

وی خاطر نشان کرد: چربی های مواد غذایی حیوانی مانند خامه، کره و انواع گوشت ها ، دارای مقادیر بالایی از کلسترول هستند که مصرف زیاد آن ها خطر رسوب کلسترول در صفرا و در نتیجه خطر ایجاد سنگ های صفراوی را افزایش می دهد.

 تهوع و سرگیجه دو عامل مهم بیماری های کیسه صفرا

این متخصص غدد و متابولیسم در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: علایم مختلفی در نتیجه ابتلا به بیماری های کیسه صفرا به وجود می آیند که این علایم در مراحل مختلف بیماری ممکن است متفاوت باشند.

وفایی نژاد تاکید کرد: تهوع و سرگیجه دو علامت مهم بیماری کیسه صفرا هستند که البته در تمامی مراحل بیماری، این دو علامت با شدت متفاوت وجود دارند.

وی با بیان این که وجود همزمان دو حالت تهوع و سرگیجه از مهم ترین علائم سنگ های صفراوی و به طور کلی بیماری های صفرا است یادآور شد: بروز مشکلات گوارشی نیز در بیماری های کیسه صفرا به وفور دیده می شود و بسیاری از مبتلایان به این بیماری، دچار سوء هاضمه، عدم تحمل غذایی، نفخ ‌آروغ زدن های بیش از اندازه ، استفراغ ، درد در ناحیه گوارشی و دل پیچه می شوند./ع2
برچسب ها: صفرا ، چاقی ، بیماری ، گوارشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار