رییس اداره حفاظت محیط زیست سراوان از شناسایی گونه سوسمار باغی هندی برای نخستین بار در كشور در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، موسی دهقان نژاد گفت: در هفته جاری از سوی كارشناسان محیط زیست سراوان گونه سوسمار باغی هندی در حوالی یكی از روستاهای دورافتاده این شهرستان شناسایی شد. وی اظهار داشت:
به گفته كارشناسان در سالهای اخیر گزارشی مبنی بر پدیدار شدن این گونه در ایران منتشر نشده است. وی بیان كرد: زیستگاه این گونه سوسمار، نواحی گرم و مرطوب، دشت‌ های مسطح و دارای پوشش گیاهی غنی و متنوع بوته ای، جنگل‌ها، باغها، بیشه زارهای قدیمی و نخلستان‌ هاست. وی اظهار داشت: حوزه پراكندگی جهانی سوسمار باغی هندی در آسیا و كشورهای ایران، افغانستان، پاكستان، چین، ویتنام، مالزی و هندوستان است.
وی بیان كرد: بدن این نوع سوسمار رنگ های متنوع و زیبا از جمله قهوه ای تیره، زیتونی مایل به خاكستری، حنایی روشن یا خاكستری تیره دارد كه در نقاط مختلف بدن آن پراكنده شده است.
وی ادامه داد: این گونه سوسمار دارای تاج پشتی مشخص، فلسهایی در پهلو و میان بدن، دو خار در بالای حفره گوش است و دم بلندی دارد كه طول آن به 40 سانتی متر می‌ رسد. رییس اداره حفاظت محیط زیست سراوان گفت: سوسمار باغی هندی از حشرات، مهره داران كوچك، جوندگان، مارها و مارمولك ‌ها تغذیه می كند. دهقان نژاد اضافه كرد: كسب اطلاعات بیشتر در زمینه حوزه پراكنش و شرایط زیست گاهی سوسمار باغی هندی از سوی كارشناسان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان برای حفاظت از این گونه در دست انجام است. /ب      
برچسب ها: سوسمار ، هندی ، سراوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.