مدير عامل شرکت نفت مناطق مرکزي، با بيان اينکه شرکت نفت مناطق مرکزي در ميادين مشترک يک بشکه عقب نيست افزود: در همين راستا برای ساخت پالایشگاه بومي 20 میلیون متر مکعبی گاز و حفاری 12 حلقه چاه در میادین گازی به حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي فکور مدير عامل شرکت نفت مناطق مرکزي، در نشست خبري از آغاز به کار طراحی و ساخت نخستین پالایشگاه ملی گاز که "امام خامنه‌ای" نامگذاری شده است خبرداد و گفت: توسعه دو میدان گازی هالگان و سفیدباغون برای تامین خوراک این پالایشگاه با سرمایه 1.6 میلیارد دلار همزمان انجام می شود.
 
وي درباره مهمترین طرح های شرکت ملی نفت در مناطق مرکزی ایران  گفت: با دستور وزیر نفت، ساخت اولین پالایشگاه ملی گاز ایران به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شده است که پیش بینی می شود مطابق با مصوبه هیات مدیره شرکت نفت، این پالایشگاه و توسعه دو میدان گازی هالگان و سفید باغون در مدت سه سال انجام شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه برای ساخت یک پالایشگاه 20 میلیون متر مکعبی گاز و حفاری 12 حلقه چاه در میادین گازی به حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، تصریح کرد: قرارداد ساخت پالایشگاه و توسعه این دو میدان گازی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، ظرفیت نهایی اولین پالایشگاه ملی گاز ایران را 50 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: هم اکنون مطالعات پژوهشی ، تامین فناوری و تکنولوژی و تدوین لیسانس ساخت این پالایشگاه ملی توسط متخصصان داخلی آغاز شده است.

وي تاکيد کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 1.2 میلیارد دلار منابع مالی از اعتبارات خارج از شرکت نفت تامین شده که با احتساب نرخ دلار مبادلاتی حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز انجام گرفته است.

وی با اعلام اینکه پیش بینی می شود تا بهمن ماه امسال انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی طرحهای نفت مرکزی توسط بانک ملت عرضه شود ،افزود: در مجموع پیش بینی می شود تا پایان سال جاری رکورد سرمایه گذاری از محل منابع خارج از شرکت نفت در مناطق مرکزی کشور شکسته شود.

فکور همچنین با یادآوری اینکه در شرایط فعلی 121 پروژه و قرارداد در شرکت نفت مناطق مرکزی در حال اجرا و یا بهره برداری است، بیان کرد : تاکنون 112 پروژه در مرحله راه اندازی و بهره برداری نهایی قرار گرفته است و پیش بینی می شود با تکمیل تمامی پروژه ها در مجموع 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود.

**افزایش ذخایر گاز ایران در مناطق مرکزی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از افزایش ذخایر گاز طبیعی در میادین مناطق مرکزی کشور خبر داد و افزود: هم اکنون 8 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز دریا در مناطق مرکزی ایران است که 5.2 میلیون تریلیون متر مکعب آن قابل برداشت است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، ضریب بازیافت و برداشت از مخازن گاز کشور را 67 درصد عنوان کرد و افزود: همچنین حجم ذخایر نفت در مناطق مرکزی ایران حدود 21 میلیارد بشکه برآورد می شود که 3.6 میلیارد بشکه قابل برداشت است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب بازیافت از مخازن نفتی کشور در مناطق مرکزی حدود 17 درصد برآورد می شود.
 
** جزئیات طرحهای افزایش تولید نفت ایران

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه از چند ماه گذشته تاسیسات فراورش و تولید نفت میدان چشمه خوش با ظرفیت 130 هزار بشکه در روز راه اندازی شده است، گفت: با بهره برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت فراورش نفت میادین اقماری میدان چشمه خوش با افزایشی 200 درصدی به 180 هزار بشکه در روز رسیده است.

این مقام مسئول از آغاز توسعه یک میدان جدید مشترک نفتی با عراق در غرب کشور خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون توسعه و تولید نفت از میدان آبان آغاز شده است .

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون در توسعه میادین مشترک نفت با عراق حتی به اندازه یک بشکه نفت از این کشور همسایه عقب نیفتاده ایم، بیان کرد: هم اکنون 10 دکل حفاری در میادین مشترک نفت کشور به طور همزمان مشغول به حفاری هستند.

وی با اشاره به راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی و پمپاژ 360 هزار بشکه ای نفت در منطقه سبزآب، اظهار داشت:  192 کیلومتر خطوط لوله و ایستگاههای میان راهی در مناطق غربی کشور راه اندازی شده است.

وی با اشاره به آغاز تولید آزمایشی با ظرفیت 12 هزار بشکه نفت از میادین سروستان و سعادت آباد تبیین کرد : پیش بینی می شود فاز اول توسعه در مجموع حدود 15 هزار بشکه نفت در روز از این دو میدان مستقل برداشت شود./عب
برچسب ها: نفت ، پتروشیمی ، پالایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار