نشريه فرانسوي لوپوئن نوشت به نظر مي رسد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا با معرفي چاک هاگل به عنوان وزير دفاع جديد اين کشور که رويکرد اسرائيل ستايي ندارد، تلاش مي کند چهره تازه اي از آمريکا در عرصه بين المللي-بويژه براي ايران- ارائه کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اين نشريه افزود قرار است هاگل جايگزين لئون پانتا در وزارت دفاع آمريکا شود. آيا تغييرات در کابينه آمريکا از جمله معرفي جان کري براي تکيه زدن بر مسند وزارت امور خارجه آمريکا و همچنين انتصاب هاگل در سمت وزير دفاع از تغيير سياست خارجي باراک اوباما حکايت دارد؟ اوباما با معرفي هاگل به عنوان وزير دفاع، همگان را متعجب کرده است.  هاگل نه تنها به علت اين که جمهوريخواه است شگفتي ساز شده بلکه به دليل اين که نسبت به ساير وزراي دفاع پيشين آمريکا کمتر تمايلات اسرائيل دوستي دارد، تعجب برانگيز شده است.معرفي هاگل به عنوان وزير دفاع حتي در ميان جمهوريخواهان نيز با اعتراضاتي همراه بوده است.

"ليندسي گراهام" سناتور جمهوريخواه روز يکشنبه به شبکه تلويزيوني سي ان ان گفت به اين ترتيب هاگل به عنوان ضد اسرائيلي ترين وزير دفاع  تاريخ آمريکا خواهد بود.

"ونسان ميشلو" مدير مرکز روابط بين الملل در دانشگاه علوم سياسي ليون فرانسه گفت: هاگل نه فقط صراحت کلام دارد بلکه در خصوص خاورميانه سياست ميانه رو تري دارد و سياست خصومت با اسرائيل را در پيش مي گيرد. ميشلو افزود انتقادات از چاک هاگل بيشتر سياسي است تا لياقتهاي نظامي وي. اين کارشناس فرانسوي گفت هاگل به دليل همکاري با اوباما و همچنين همراهي با دمکراتها در بيشتر موارد راي گيري در سناي آمريکا، وجهه خوبي در ميان جمهوريخواهان ندارد. هاگل به علت نزديکي به "جو بايدن" معاون رئيس جمهور آمريکا و همچنين سابقه همکاري با جان کري، مي تواند به اتفاق اين دو  وزنه بسياري مهمي در دولت آمريکا قلمداد شود.

فرانسوا نيکولو سفير پيشين فرانسه در ايران گفت انتصابات اخير در دولت آمريکا مي تواند شانس دستيابي به توافقي درباره برنامه هسته اي ايران را افزايش دهد. اوباما مي خواهد کسي باشد که واقعا راه حلي براي بحران هسته اي ايران پيدا کرده باشد.

اسرائيل پس از تهديدهاي مکرر ايران در سال 2012، در شرايط کنوني امکان حملات هوايي به تاسيسات هسته اي ايران را به تعويق انداخته است. به نظر مي رسد باراک اوباما که تسليم فشارهاي اسرائيل براي حمله به ايران نشده است ترجيح مي دهد گفتگوهاي هسته اي با تهران از سرگرفته شود.

ميشلو گفت: به هر حال براي آمريکا وضع کنوني با ايران قابل قبول نيست. بايد تا قبل از پايان تابستان کنوني تصميمي براي تغيير شرايط فعلي با ايران گرفته شود.

هاگل که پيشتر با سياستهاي جرج بوش رئيس جمهور پيشين آمريکا در عراق مخالفت کرده بود ، از مدتها پيش با تحريم هاي ايران و برنامه هسته اي اين کشور مخالف است.

اين در حالي است که زلمان شوال سفير سابق اسرائيل در آمريکا هرگونه تغيير در سياست واشنگتن را رد کرده است.

شوال در پاسخ به سوالي مبني بر اين که اگر رئيس جمهور آمريکا مصمم به حل و فصل پرونده هسته اي ايران به هر قيمي باشد سرنوشت مناقشه پيچيده اسرائيلي ها و فلسطينيان چه خواهد شد؟ گفت رئيس جمهور آمريکا ابراز اميدواري کرده است کشور قانوني فلسطين تشکيل شود در عين حال که از اسرائيل خواسته است شهرکسازي را متوقف کند. اما اوباما به عنوان مدافع بي چون چراي اسرائيل نوعي بازگشت به عقب داشته است. سال گذشته اوباما با درخواست فلسطينيان براي ارتقا جايگاه خود در سازمان ملل متحد مخالفت کرده بود. بدتر از همه اين که اوباما طي دوران اول رياست جمهوري خود گوشمالي ديپلماتيک بدي از بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل دريافت کرد. نخست وزير اسرائيل در پاسخ به درخواست رئيس جمهور آمريکا براي توقف شهرکسازي گفت انتظار دارد رئيس جمهور آمريکا بار ديگر بر تعهدات سال 2004 اين کشور درباره اسرائيل تاکيد کند.

شوال افزود هرچند تنش هايي ميان اوباما و نتانياهو وجود دارد ، اما منافع دو طرف هميشه در اولويت بوده است. اين منافع در شرايط کنوني نسبت به گذشته بسيار مهمتر هستند. هرچند روابط مستحکم آمريکا و اسرائيل احتمال دارد با صراحت چاک هاگل مخدوش شود. هاگل همواره با انتقادات لابي طرفدار اسرائيل آمريکا موسوم به ايپک مواجه بوده است. معتقد است سناتوري آمريکايي است نه اسرائيلي.

ميشلو معتقد است انتقاد از سياست هاي شهرکسازي در اسرائيل در ميان سناتورهاي دمکرات و جمهوريخواه آمريکا رو به گسترش است.وي افزود آمريکا با عمل به تعهدات خود درباره اسرائيل ، از تل آويو درخواست خواهد کرد به تعهدات خود پايبند باشد. اوباما که ديگر دغدغه انتخاب مجدد را ندارد در دور دوم رياست جمهوري خود با جسارت بيشتري عمل خواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار