سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام حمايت جمهوری اسلامی ایران از طرح بشار اسد، به پیشنهاد اوباما در مورد وزیر دفاع جدید آمريکا اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را براساس حقوق طبیعی می‌دانیم و فکر می‌کنیم جهان باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رامین مهمانپرست امروز در نشست خبري خود با خبرنگاران ضمن تسلیت رحلت حضرت محمد (ص) در مورد سخنرانی اخیر بشار اسد گفت: جمهوری اسلامی ایران از طرح بشار اسد حمایت می‌کند و همانطور که ما قبلا موضع خود را اعلام کردیم، راه‌حل مسالمت‌آمیز در سوریه و گفتگوی ملی در این کشور تنها راه برون‌رفت از بحران فعلی سوریه است و تمامی کشورهای موثر باید از این طرح حمایت کنند چرا که کسانی که به حمایت از مردم سوریه اعتقاد دارند باید بدانند که بهترین راه تحقق مطالبات مردم اخذ نقطه‌نظرات آنها در امور داخلی کشور است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها توصیه کرده باید به خواسته‌های مردم در کشورهای مختلف از جمله سوریه و بحرین توجه شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکرات ایران و 1+5 خاطرنشان كرد: گفتگوهای نمایندگان کشورمان با 1+5 نشست‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و دیدگاه نمایندگان ما به طور شفاف بیان شده است و همواره آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کرده‌ایم.

مهمانپرست ادامه داد: توصیه ما به کشورهای 1+5 این است که طرف مقابل با رویکرد مناسب و منطقی وارد مذاکرات شود و در مذاکره با 1+5 در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه و بحرین گفتگو خواهیم کرد.

 
*فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب معاهده NPT دنبال می شود


مهمانپرست در مورد مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: گفتگوهای ما با آژانس روال فنی و طبیعی خود را طی می‌کند چرا که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان در چارچوب معاهده NPT دنبال می‌شود و ما امیدواریم در نشست بعدی به نتایج خوبی برسیم.
 

*سفر صالحی به افریقا در جهت گسترش همکاری‌های دوجانبه صورت گرفته است


وی در مورد سفر صالحی به قاهره افزود: این سفر براساس دعوت وزیر امور خارجه مصر صورت گرفته که صالحی با مقامات رسمی این کشور دیدار و در مورد تحولات منطقه‌ای بحث و گفتگو خواهد داشت و امیدواریم این سفر در جهت گسترش همکاری‌های بین دو کشور موثر باشد چرا که همکاری‌ها بین کشورهای بزرگتر مانند ایران و مصر می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی افزود: این کشورها ظرفیت‌هایی مناسبی برای رشد و توسعه دارند و شاید تاکنون امکانات مناسبی برای آنها فراهم نبوده ولی این ظرفیتها نشانگر این است که این کشورها می‌توانند ظرفیت مناسبی داشته باشند.
 
مهمانپرست خاطرنشان کرد: همکاری‌های مناسب با کشورهای آفریقایی در حال گسترش است و ما برای این منطقه از جهان حساب ویژه ای باز کرده‌ایم چرا که مشترکات سیاسی زیادی وجود دارد.
 

*نگاه منطقی آژانس به پرونده هسته‌ای ایران شرط  نتیجه‌گیری از گفتگوهای آتی


وی در مورد مذاکرات ایران و آژانس خاطرنشان کرد: دستیابی به چارچوب همکاری بحث‌های مختلفی است که از سوی نمایندگان ایران و آژانس صورت گرفته و هرگاه آژانس بتواند به صورت منطقی پرونده هسته‌ای را نگاه کند ما آمادگی لازم را خواهیم داشت تا برای رفع نگرانی آنها اقدام کنیم.
 

*ایران همواره حمایت خود از سوریه را اعلام کرده است

 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مرسی رئیس جمهور مصر خواستار این موضوع شده که بشار اسد باید مجازات شود، ادامه داد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران سخنرانی بشار اسد مثبت بوده و ما همواره حمایت خودمان را از طرح بشار اسد اعلام کرده‌ایم چرا که طرح بشار اسد منطبق با طرح 6 ماده‌ای ایران است.
 
وی افزود: مردم سوریه به بلوغ کامل سیاسی رسیده‌اند و تمام کشورهای منطقه  باید شرایط را طوری فراهم کنند تا ملت این کشور بتوانند برای امور داخلی خود تصمیم‌گیری کنند چرا که گروه‌های سیاسی مخالف هم به هیچ وجه با دخالت نظامی کشورهای خارجی در سوریه موافق نیستند.

 
*سفر جلیلی به هند در راستای تداوم همکاری های فی مابین


مهمانپرست در مورد سفر اخیر جلیلی به هند و افغانستان تصریح کرد: در مصاحبه‌ها چارچوب سفر تعیین شده و باید با تبادل نظر برای توسعه همکاری بین کشورها اقدام کنیم و همچنین در رابطه با افغانستان هم ملاقات‌هایی صورت گرفته که در چارچوب گسترش این همکاری‌ها بوده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با آخرین وضعیت زائران ایرانی در سوریه گفت: تلاش‌های همه‌جانبه‌ای در این مورد صورت گرفته است و ما فکر می‌کنیم به نتایج خوبی در مورد پیگیری زائران ایرانی در سوریه رسیده‌ایم لذا اميد است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خبر خوبی در اینباره باشیم.
 
وی در مورد زمان و مکان ایران و 1+5 گفت:‌ بحث زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 براساس توافقات طرفین صورت می‌گیرد و هر زمان نمایندگان به توافق برسند در اسرع وقت اعلام می‌شود ولی اصل موضوع این است که در مذاکرات توافق حاصل شود.

مهمانپرست در مورد دستگیری اتباع ایرانی در آب‌های عربستان گفت: معمولا کشورهایی که مرزهای آبی با یکدیگر دارند شاهد چنین موضوعاتی هستند، چرا که حضور قایق‌ها و عبور از مرزهای آبی، مشکلاتی را برای کشورها به وجود می‌آورد و امکان دارد تعدادی از افراد بازداشت شوند؛ بنابراین مسئله مرزهای آبی باید با همکاری مرزبانان بین دو کشور بررسی شود.


*اميدواريم رويکرد مقامات آمريکايي در جهت مثبت باشد


سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیشنهاد جدید اوباما در مورد وزیر دفاع جدید این کشور گفت: امیدواریم تغییرات عملی در آمریکا به وجود بیاید و رویکرد مقامات آمریکایی در جهت مثبت باشد، چرا که ملت ایران خاطره خوبی از عملکرد مقامات آمریکایی در قبال ایران ندارد و مقامات آمریکایی به جای جنگ‌افروزی به دنبال صلح‌طلبی در جهان باشند.

مهمانپرست در مورد مسئله مطالبات مردمی در کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: این مسئله نباید تفاوتی با یکدیگر داشته باشد و همانطور که ما اعلام کردیم راهکارها باید بر اساس گفتگوهای سازنده باشد. ما همواره تاکید کرده‌ایم کشورهای خارجی نباید در مسائل منطقه‌ای دخالت کنند.

مهمانپرست در مورد عدم حمایت چین و روسیه از طرح بشار اسد افزود:‌ طرحی که بشار اسد ارائه کرد توسط فرستاده ویژه وی با کشورهای مختلف مطرح شده و رایزنی بین کشورهای مختلف نیز می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند اما اگر کشورهایی در این موضوع اختلاف نظر داشته باشند باید با راه‌حل و دیگر کشورهای موثر از این طرح حمایت کنند.


*امنیت افغانستان امنیت کشور ما خواهد بود

 
وی در مورد روابط ایران و افغانستان ادامه داد: ما با افغانستان‌ همکاری‌های بسیاری داریم و امنیت افغانستان امنیت کشور ما خواهد بود و برای امنیت کشورهای منطقه نیز مفید است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر صالحی به قاهره خاطرنشان کرد: موضوعات مهمی در این سفر بحث و گفتگو خواهد شد و در مورد روابط دو جانبه و حل بحران سوریه نیز گفتگوهایی صورت خواهد پذیرفت چرا که ما باید از ظرفیت‌های ایران و مصر بهره‌برداری کنیم.
 
مهمانپرست در مورد اختلافات طایفه‌ای و قومی در عراق افزود: ما در رابطه با اختلافات طایفه‌ای در همه کشورها به ویژه عراق را فتنه‌ طراحی شده توسط رژیم صهیونیستی می‌دانیم و هر نوع ایجاد درگیری قومی و منطقه‌ای به نفع دشمنان منطقه خواهد بود و همه باید با کمک یکدیگر اجازه ندهیم تا وحدت کشورهای منطقه خدشه‌دار شود.
 
وی در مورد حوادث تروریستی که در شهرهای مذهبی عراق اتفاق می‌افتد، افزود: گروه‌های تروریستی در عراق که جان مردم را به خطر می‌اندازند از سوی جریان‌های خارجی هدایت می‌شوند و ما باید با وحدت یکدیگر اجازه ندهیم تا رژیم صهیونیستی در امور داخلی منطقه دخالت کند.


*جمهوری اسلامی ایران، رای مردم سوریه را راه حل بحران سوریه می‌داند

 
مهمانپرست در مورد بحث سوریه ادامه داد: بحث سوریه از دو رویکرد قابل بررسی است؛ کشورهایی که در جهت ایجاد آرامش و توقف درگیری در سوریه تلاش می‌کنند و دسته دوم کشورهایی که به دنبال اختلاف‌افکنی با سوریه و منافع رژیم صهیونیستی در این کشور هستند.؛ جمهوری اسلامی ایران همواره جزء دسته اول بوده و رای مردم سوریه را راه حل بحران سوریه می‌داند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دیوار کشی رژیم صهیونیستی افزود: اصولا درگیری بین رژیم صهیونیستی به داخل سوریه متوقف نشده است و این رژیم نامشروع به دنبال توسعه‌طلبی و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه است لذا جبهه مقاومت نیز برای مقابله با این رژیم نامشروع شکل گرفته که نقش سوریه درباره این مسئله بسیار مهم و حیاتی است.
 
وی ادامه داد: یکی از اظهارات اساسی بشار اسد بحث ادامه مقاومت و بازپس‌گیری سرزمین فلسطینی‌ها است.
 
مهمانپرست در مورد مسئله قره‌باغ افزود: مسئله قره‌باغ از طریق گفتگو میان این دو کشور حل‌شدنی است و ما آمادگی داریم تا از ظرفیت های خودمان در مورد حل مسئله قره‌باغ استفاده کنیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تبلیغات منفی علیه فروش نفت ایران ادامه داد: حربه‌ای که کشورهای اروپایی و آمریکایی به ایران می‌زنند آن است که از تحریم نفتی به ملت ایران فشار بیاورند اما وضعیت انرژی در جهان به گونه‌ای نیست که بخواهند بزرگترین منبع ذخیره انرژی در جهان را حذف کنند چرا که همه این کشورها به منبع انرژی نیازمندند.


*هدف از تحريم نفتي ايران ايجاد اختلاف در تامين انرژي کشور‌هاي نوظهور اقتصادي است

 
وی خاطرنشان کرد:‌ هدف اصلی از تحریم نفتی ایران از سوی کشورهای آمریکایی ایجاد اختلاف در تامین انرژی کشورهای نوظهور اقتصادی است.
 
مهمانپرست در مورد حل بحران سوریه گفت: حقوق مردم سوریه باید تنها از چارچوب دموکراسی حل و فصل شود و گروه‌های تروریستی که از خارج حمایت می‌شوند باید از این کشورها بیرون روند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مطرح کردن بحث بحرین و سوریه در مذاکرات ایران و 1+5 گفت:‌ ما فکر می‌کنیم باید از حقوق مردم در کشورهای مختلف حمایت کرد و مردم بحرین و سوریه نیز باید همانند سایر کشورها از حقوق طبیعی خود بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: حل مسئله بحرین باید از طریق گفتگوهای ملی و سازنده این کشور بین حکام و ملت بحرین صورت گیرد و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که از ظرفیت خود برای حل بحران در بحرین استفاده می‌کند.


*جهان باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد

 
مهمانپرست در مورد فعالیت های هسته‌ای کشورمان گفت: ما فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را براساس حقوق طبیعی می‌دانیم و فکر می‌کنیم جهان باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد و برای مقامات آمریکایی متاسفیم که از برگزاری اجلاس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای ممانعت کرده‌اند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد باقی ماندن نیروهای خارجی در افغانستان افزود: به عنوان یک سیاست اصولی حضور نیروهای امنیتی در منطقه عامل بی ثباتی و ناامنی است و ریشه‌های ناامنی در حضور نیروهای بیگانه است چرا که کشورهای منطقه توانایی اداره امنیت منطقه را بدون حضور نیروهای خارجی نیز دارند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مهمانپرست ، حضرت ، محمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار