معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهدافزود: چربي‌هاي ترانس بالا مانند روغن جامد سبب افزايش كلسترول خون مي‌شود.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد دكتر رضا سعيدي با بیلن این مطلب  گفت مصرف زياد نمك سبب ابتلا به فشار خون بالا شده كه اين امر از عوامل مهم بروز بيماري‌هاي قلبي است، تصريح كرد: انواع غذاها و سوپ‌هاي آماده و كنسرو شده، غذاهاي بيرون از منزل، سوسيس، كالباس، گوشت‌هاي نمك‌سود شده و تنقلات شور، سرشار از نمك هستند.

وی  ادامه داد: افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌توانند از روغن‌هاي ذرت، آفتابگردان، كانولا و زيتون استفاده كنند، همچنین مصرف ماهي نقش مهمي در حفظ و ارتقاي سلامت قلب و عروق دارد.

سعیدی  در خصوص راه‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي خاطرنشان كرد: مصرف روغن‌هاي مايع، لبنيات كم‌چرب، مرغ، ماهي و گوشت تازه به جاي انواع گوشت‌هاي دودي، ‌كنسروشده و فرآوري شده در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي مؤثر است.

وی با اشاره به اينكه مصرف مواد غذايي گياهي، حبوبات‌ و نان‌هاي سبوس‌دار مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع غذاهاي چرب و شيريني‌ها باشد، اظهار كرد: مصرف پروتئين سويا، سبزيجات و ميوه‌ها نيز باعث افزايش كلسترول خوب خون و كاهش چربي خون مي‌شود.

سعيدي با بيان اينكه بهتر است از خوردن سوسيس و كالباس، شيريني‌هاي پرچرب و پرخامه، سس‌ها و كباب‌هاي كوبيده پرچرب پرهيز شود، گفت: هم‌چنين مي‌توان به جاي مصرف نوشابه‌هاي شيرين و گازدار از آب يا دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كرد./ع

 

وی با تاكيد بر حذف نمک از سفره ايرانيان، خاطرنشان كرد: توصيه مي‌شود به جاي استفاده از نمک، يک چاشني را جايگزين آن کرده و هنگام طبخ غذا به جاي نمك، غذاها را با انواع چاشني نظير ادويه، ليموترش تازه، آبغوره، نارنج يا سركه خوش طعم كنيد.

 

برچسب ها: چربیها ، افزایش ، کلسترول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.