پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس تهران موفق به ساخت شبیه ساز طوفان های ریز گرد برای کنترل و مهار پدیده ذرات گرد و غبار شدند.

مهدی نور زاده حداد، پژوهشگر گروه خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:   طوفان های ریزگرد از تبعات فرسایش بادی محسوب می شوند که یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوا در مناطق دارای چشمه های گرد و غبار و مناطق مجاور آن محسوب می شوند. چنانچه کنترل و مهار این پدیده تنها به شرط شناخت دقیق و اندازه گیری کمی عوامل موثر بر تولید آن امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: این پدیده از یک سو پراکندگی مکانی زیاد مناطق مستعد این پدیده از سوی دیگر نیاز به یک سیستم کمی ساز دقیق، پیشرفته ، متحرک و کارآمد ویژه شرایط ایران را نمایان می سازد.

نورزاده حداد تصریح کرد: در بسیاری از موارد اندازه گیری ویژگی های یک طوفان ریز گرد در شرایط طبیعی امکان پذیر نیست و تنها راه بررسی دقیق آن ها شبیه سازی شرایط وقوع آن طوفان ها است.

وی در خصوص تشریح پژوهش خود اظهار داشت: در این تحقیق ابتدا یک شبیه ساز آزمایشگاهی – صحرایی طراحی ساخته و کالیبره شد و سپس سرعت آستانه فرسایش بادی، غلظت گرد و غبار و نرخ افقی رسوبات در شرایط مختلف رطوبتی اندازه گیری گردید و پس از ساخت شبیه ساز و انتقال به مناطق مستعد فرسایش بادی می توان غلظت ریز گرد تولیدی، نرخ افقی- عمودی رسوبات ، سرعت آستانه فرسایش، پروفیل سرعت باد و رسوب را اندازه گیری کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که خاک های مناطق مورد مطالعه به شدت تحت تاثیر رطوبت بوده و با افزایش رطوبت تا حدود 2 درصد میزان ریز گرد های تولیدی به شدت کاهش می یابد، چنانچه علاوه بر انی ذرات کوچکتر از 100 میکرومتر بیشترین تاثیر را بر فرسایش پذیری خاک ها داشته اند./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار