کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف سبزی‌ها و صیفی‌جات آلوده عمده‌ترین عامل آلودگی به کیست هیداتیک بوده و سالم‌سازی اين مواد خوراكي برای پیشگیری از این بیماری الزامی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، امین کمالی اظهار کرد: بيماري كيست هيداتيك يكي از خطرناكترين بيماري‌هاي قابل انتقال از حيوانات به انسان و عامل این بیماری، نوزاد یک انگل بنام اكينوكوكوس گرانولوزوس است.
وي افزود: ميزبانان اصلي این انگل، گوشت‌خواران به ويژه سگ‌سانان هستند اما انگل در ساير حيوانات اهلي و وحشي از جمله گاو، گوسفند، روباه، خوك و شتر نيز ديده مي‌شود.
كمالي ادامه داد: تخم‌هاي اين كرم از طريق مدفوع سگ به بيرون منتقل شده، روي علوفه و سبزي‌ها پراكنده مي‌شوند و از این طريق به گاو و گوسفند و همچنين انسان منتقل مي‌شوند.
کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اين‌كه سبزي‌‌ها و صيفي‌جاتی  مانند گوجه‌فرنگی، کدو، بادمجان،  خیار و کاهو از عمده‌ترين فاكتورهاي آلودگي به تخم اين انگل هستند، ضروری است پيش از مصرف به دقت سالم‌سازی شوند. به اين منظور بايد در ابتدا آنها را با آب پاک‌سازی کرده و سپس  به وسیله شستشو با مایع ظرف‌شویی انگل‌زدایی کرد.
وی اضافه کرد: يكي از اشتباهاتي كه در هنگام شست‌وشوي سبزي‌ها وجود دارد اين است كه بعد از شستشو، همه ظرف محتوي سبزي‌هاي شسته شده را را روي آبكش مي‌ريزند كه با اين كار تخم‌هاي انگل ته‌نشين شده در داخل ظرف دوباره روي سبزي‌ها پخش مي‌شود.
كمالي تصريح كرد: هنگام شست‌وشو بايد سبزي‌ها از سطح آب برداشته شوند و آب باقيمانده دور ريخته شود و همچنین باید سبزی‌ها را به مدت پنج دقیقه در آب حاوی پرکلرین ضدعفونی و سپس آبکشی کرد. میزان مصرف پرکلرین برای یک ظرف چهار لیتری،  نصف قاشق چای‌خوری است.
وي افزود: تخم‌هاي بلعیده شده توسط انسان و حیوانات در روده کوچک باز شده و نوزاد از آن بیرون می‌آید که از ديواره عروقي روده عبور کرده و می‌تواند همراه با گردش خون در بدن حرکت کرده و در اعضای مختلف بدن از جمله کبد، ریه و قلب ایجاد کیست هیداتیک نماید و با فشاري كه به عضو مبتلا مانند کبد وارد مي‌كند موجب به وجود آمدن اختلالاتي در عملكرد طبيعي آن عضو مي‌شود.
کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان گفت: گاهي تعداد اين كيست‌ها به حدي در كبد افزايش مي‌يابند كه موجب از كار افتادن كبد خواهند شد، در برخی موارد اين كيست‌هاي نوزاد از طريق خون، خود را به بافت‌هاي ديگر مثل ريه، چشم و مغز رسانده و موجب اختلالات جدي در آن اندام‌ها مي‌شوند و چون پروتئين درون كيست براي بدن انسان ناشناخته است اگر در اثر هر برخوردی و حتي موقع جراحي، اين كيست‌ها پاره شوند فورا منجر به شوك شده و در صورت عدم درمان فوري، منجر به مرگ مي‌شوند.
کمالی با بیان این‌که این بیماری علامت خاصی ندارد، تصريح كرد : علايم اين بيماري از درد ساده در محوطه راست شكمي تا اختلالات جدي كبدي متفاوت است. در هر  اندامی کیست ایجاد شود در عملکرد همان عضو نیز اختلال به وجود می آید. 
کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان افزود: اين بيماري از طریق عمل جراحي و مصرف دارو قابل درمان و كنترل است.
وي با هشدار نسبت به نگهداری سگ در منزل، ادامه داد: افرادی که در منازل خود  سگ نگهداری میکنند، باید جهت تجویز داروی این انگل، سگ‌های خود را هر دو یا سه ماه یک‌بار نزد دام‌پزشك ببرند. قرص ضدانگل موجب پودر شدن كرم‌ها درون روده سگ شده و برخلاف ديگر انگل‌ها، كرم مرده كمتر در مدفوع ديده مي‌شود بنابراین تا سه روز پس از خوراندن ضدانگل به سگ، مدفوع سگ حتما  باید سوزانده شود.
کمالی گفت: هنگام کشتار حیوانات  در صورت مشاهده كيست‌هاي كبدي در گاو و گوسفند  نباید آنها را پاره کرد و ضروری است كبد حيوان به طور بهداشتي دفن شود زيرا اگر اين احشا آلوده توسط  سگ خورده شود، دوباره سيكل انتقال انگل تكرار مي‌شود./ب
 
برچسب ها: اشتباه ، سبزی ، شستن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.