برخي هرزنامه‌هاي رايج با هدف کلاهبرداري و سرقت اطلاعات بانکي افراد ارسال مي‌شود. به عنوان مثال ايميل‌هايي که به کاربر خبر برنده شدن مقدار قابل توجهي پول را مي‌دهند و يا از وي مي‌خواهند در تجارتي پرسود شريک شود بدون آنکه مبلغي پرداخت کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اسپم به پيام الکترونيکي گفته مي‌شود که به صورت ناخواسته براي کاربران اينترنت ارسال مي‌شود. در اين مطلب سعي شده است چند روش ساده براي کاهش دريافت اسپم (هرزنامه) در سرويس ايميل توضيح داده شود.

اسپم‌ها مي‌توانند ايميل کاربران، بخش نظرات وب‌سايت‌ها، فروم‌ها و ساير شبکه‌هاي مجازي را هدف قرار دهند. اسپم‌ها اهداف متفاوتي را دنبال مي‌کنند. عمده پيام‌هاي بيشماري که به ايميل‌هاي کاربران ارسال مي‌شود اهداف تجاري دارند.

برخي هرزنامه‌هاي رايج نيز با هدف کلاهبرداري و سرقت اطلاعات بانکي افراد ارسال مي‌شود. به عنوان مثال ايميل‌هايي که به کاربر خبر برنده شدن مقدار قابل توجهي پول را مي‌دهند و يا از وي مي‌خواهند در تجارتي پرسود شريک شود بدون آنکه مبلغي پرداخت کند.

روش‌هاي زير که توسط پايگاه اطلاع رساني پليس فتا گردآوری شده مي‌تواند در کاهش دريافت هرزنامه‌ها به کاربران کمک کند:

1- از آدرس ايميل خود محافظت کنيد

ممکن است به رستوران و يا هتلي رفته باشيد و در برگه‌ي اطلاعات هتل و يا کارت نظردهي رستوران از شما بخواهند که ايميل‌تان را وارد کنيد.

همچنين اکثر وب‌سايت‌ها براي ارائه خدمات رايگان از کاربر مي‌خواهند حساب کاربري رايگان با ايميلي معتبر بسازد. اما هزينه‌ي اين خدمات رايگان به شکل ديگري بايد پرداخت شود.

بسياري از شرکت‌ها اين آدرس‌هاي ايميل‌ را جمع آوري کرده و ايميل ليست‌هاي مختلفي مي‌سازند که متناسب با علاقه‌ي کاربران دسته بندي شده است. اين ايميل لبست‌ها به شرکت‌هاي تبليغاتي و تجاري فروخته مي‌شوند. به اين صورت کاربران ناخواسته درگير اين تجارت پرسود شده و روزانه ده‌ها هرزنامه دريافت مي‌کنند.

2- قوانين مربوط به حريم خصوصي را بررسي کنيد

قبل از ثبت آدرس ايميل‌تان براي دريافت هرگونه خدمات و يا اطلاعات، بخش مربوط به سياست حريم خصوصي وب‌سايت مورد نظر را بررسي کنيد. در اين بخش به کاربران توضيح داده شده است که از اطلاعات خصوصي‌شان چگونه محافظت خواهد شد و آيا در اختيار شرکت‌هاي ديگر قرار خواهد گرفت يا نه!

3- به گزينه‌هاي پيش‌فرض دقت کنيد

وقتي براي ثبت نام در يک سرويس اينترنتي اطلاعات خود را وارد مي‌کنيد به گزينه‌هايي که به صورت پيش‌فرض انتخاب شده‌اند دقت کنيد. در برخي مواقع اين وب‌سايت‌ها از شما سوال مي‌کنند که مي‌توانند به صورت مرتب خبرنامه خود را براي شما ارسال کنند. با عدم انتخاب اين گزينه‌هاي پيش‌فرض از دريافت خبرنامه‌ها و تبليغات روزانه و هفتگي اين وب‌سايت‌ها راحت شويد.

4- استفاده از فيلتر

بسياري از شرکت‌هاي سرويس ايميل به شما اين امکان را مي‌دهند که ايميل‌هاي دريافتي خود را پالايش کنيد. اين کار مي‌تواند بر اساس يک کلمه و يا يک عبارت مشخص صورت گيرد.

5- پيام را به عنوان اسپم گزارش کنيد

برخي سرويس‌ها اين خدمات را ساده‌تر و هوشمندتر ارائه مي‌کنند. به عنوان نمونه در سرويس جي‌ميل کاربر مي‌تواند با انتخاب پيام دريافتي و فشار دادن دکمه Report messages as spam، ايميل را به بخش مربوط به هرزنامه‌ها بفرستد و پس از آن اطمينان حاصل کند که ايميل‌هاي مشابه (از نظر عنوان و فرستنده و گاهي محتوا) در بخش اصلي ايميل جمع نخواهند شد.

همچنين اين سرويس در جي‌ميل اين امکان را مي‌دهد که آدرس ايميل کاربر به صورت اتوماتيک از ايميل ليست و يا ايميل اعضاي گروه‌هاي اينترنتي، حذف شود.

6- به ايميل‌هاي حاوي لينک‌ توجه کنيد

يک روش ساده آلوده کردن سيستم ايميل کاربران و يا سرقت اطلاعات کامپيوترها ارسال ايميل‌هايي است که حاوي يک لينک آلوده است.

در اين روش با استفاده از تيترهاي جذاب کاربران تشويق به ديدن عکس، فيلم و ... مي‌شوند. بسياري از کاربران کنجکاو نيز فريب اين روش را مي‌خورند و در نهايت به دام اين اسپم‌ها مي‌افتند.

توجه کنيد که آلوده شدن شما به اين نوع هرزنامه‌ها دوستان و کساني را که با آنها ارتباط ايميلي داريد، آلوده مي‌کند. پس همه نکات را که به امنيت شما در فضاي مجازي کمک مي‌کند جدي بگيريد. همچنين تلاش کنيد که اطلاعات خود مرتب را بروز کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار