مجله آمریکایی "پول" (Money) همانند سالهای گذشته امسال نیز فهرستی از ۲۵ شغل برتر را منتشر کرد. در طبقه بندی "برترین مشاغل ۲۰۱۲" (Best Jobs of ۲۰۱۲)، مجله "پول" پس از انتخاب ۲۵ شغل برتر سال، روند رشد این مشاغل را تا سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛این رده بندی براساس مجموع امتیازهای به دست آمده از حقوق متوسط، پیش بینی چشم انداز شغل در آینده و میزان رضایت شغلی انجام شده است.

 
عصر ارتباطات مشاغل جدیدی را ایجاد کرده و می کند که درآمد و سطح رضایتمندی بالایی را برای متخصصان این حرفه ها به ارمغان آورده است. به ویژه، در شرایطی که زمانی زنان از دستمزدهای به مراتب پایین تری نسبت به مردان برخوردار بودند امروز بازار فناوری ارتباطات و اطلاعات این فرصت را به آنها داده است تا با کسب مهارتهای جدید به درآمدهایی تقریبا هم سطح مردان دست یابند.
 
مجله آمریکایی "پول" (Money) همانند سالهای گذشته امسال نیز فهرستی از ۲۵ شغل برتر را منتشر کرد. در طبقه بندی "برترین مشاغل ۲۰۱۲" (Best Jobs of ۲۰۱۲)، مجله "پول" پس از انتخاب ۲۵ شغل برتر سال، روند رشد این مشاغل را تا سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده است. این رده بندی براساس مجموع امتیازهای به دست آمده از حقوق متوسط، پیش بینی چشم انداز شغل در آینده و میزان رضایت شغلی انجام شده است. از ۲۵ شغلی که به عنوان مشاغل برتر سال ۲۰۱۲ در این فهرست برگزیده شده اند ۵ شغل در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات قرار دارند.

سازنده نرم افزار (Software Developer)- این شغل با کسب امتیاز ۷.۶ توانسته است در رتبه دوم ۲۵ شغل برتر سال ۲۰۱۲ در آمریکا قرار گیرد. توسعه دهنده نرم افزار به فردی اطلاق می شود که وظیفه طراحی، ساخت، آزمایش و حفظ نرم افزار را به عهده دارد. "اداره آمار کار"، نهاد وابسته به وزارت کار آمریکا، رشد ۲۷.۶ درصدی برابر با ۱۴۳ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی جدید را تا سال ۲۰۲۰ برای این حرفه پیش بینی کرده است. حقوق متوسط یک توسعه دهنده نرم افزار ۸۷ هزار و ۷۹۰ دلار در سال، میزان رضایت شغلی آن در حد متوسط و احتمال بیکاری در این حرفه ۷.۹ درصد است.

مسئول پایگاه داده ها(Database Administrator)- این شغل با کسب مجموع ۷.۵ امتیاز توانست در میان ۲۵ شغل این رده بندی در رتبه پنجم قرار گیرد. جامعه جهانی روز به روز به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود و به همین نسبت نقش "مسئول پایگاه داده ها" اهمیت بیشتری پیدا می کند. به طوریکه تا سال ۲۰۲۰ در این عرصه برای ذخیره، مدیریت، سازماندهی و رفع عیب پایگاه اطلاعاتی به ۳۳ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی جدید نیاز خواهد بود. درآمد متوسط این شغل ۷۳ و ۴۹۰ هزار دلار در سال، میزان رضایت از آن در حد متوسط و احتمال بیکاری یک مسئول پایگاه داده ها برابر با ۷.۹ درصد است.

سازنده وب (Web Developer)- این شغل با مجموع ۷.۵ امتیاز در رتبه ششم جای گرفت. در نگاه اول "سازنده وب" اصطلاحی ساده و عمومی به نظر می رسد اما این فرد به مهارت و دانش فنی بالایی برای ساخت یک وب سایت و عملکرد خوب آن نیاز دارد. براساس پیش بینی وزارت کار آمریکا تا سال ۲۰۲۰ در حدود ۶۵ هزار و ۷۰۰ سازنده وب در سراسر دنیا مشغول به کار خواهند شد. درآمد متوسط یک سازنده وب در آمریکا سالانه ۷۵ هزار و ۶۶۰ دلار، احتمال بیکاری فردی با این مهارت ۷.۹ درصد و میزان رضایت از این شغل در حد بالا است.

تحلیلگر سیستمهای رایانه ای(Computer Systems Analyst)- این شغل در طبقه بندی مشاغل برتر ۲۰۱۲ توانست با کسب ۷.۵ امتیاز در سکوی هفتم
جامعه جهانی روز به روز به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود و به همین نسبت نقش "مسئول پایگاه داده ها" اهمیت بیشتری پیدا می کند به طوریکه تا سال ۲۰۲۰ در این عرصه برای ذخیره، مدیریت، سازماندهی و رفع عیب پایگاه اطلاعاتی به ۳۳ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی جدید نیاز خواهد بود
قرار گیرد. تحلیلگر سیستمهای رایانه ای فردی است که اغلب با تجزیه و تحلیل سیستمها، میان مشتریان و شرکتهای IT نقش یک رابط را ایفا می کند. درآمد متوسط این فرد معادل ۷۷ هزار و ۷۴۰ دلار آمریکا در سال است. براساس پیش بینی ها ۱۲۰ هزار و ۴۰۰ نفر تا سال ۲۰۲۰ وارد این شغل می شوند. احتمال بیکار شدن تحلیلگر سیستمهای رایانه ای برابر با ۷.۹ درصد و میزان رضایت شغلی آن در حد متوسط است.

برنامه نویس رایانه (Computer Programmer)- این شغل با ۶.۸ امتیاز در رتبه نهم جدول ایستاده است. C++، پیتون و سایر زبانهای رایانه ای زبان دوم و طبیعی یک برنامه نویس رایانه به شمار می روند. حقوق متوسط این افراد ۷۱ هزار و ۳۸۰ دلار در سال است که این رقم در بین افراد بسیار ماهر به ۱۱۴ هزار دلار نیز می رسد. این حرفه با میزان رضایت مندی در حد متوسط و احتمال بیکاری ۷.۹ درصد، ۴۳ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی جدید تا سال ۲۰۲۰ ایجاد خواهد کرد.

۶ شغل جدید و جذاب در حوزه فناوری اطلاعات
جویندگان مشاغل حوزه فناوری اطلاعات (IT) بسیار امیدوارند که بتوانند در این عرصه به فرصتهای شغلی خوبی دست یابند و برای این امید، دلایل موجهی دارند. درحقیقت با توسعه روزافزون این بخش، شرکتهای فناوری هر روز اجتماعی تر و تجاری محورتر می شوند و همزمان، توجه بیشتری به فضاهای رایانش ابری می کنند.
 
اداره آمار کار آمریکا در بررسیهای انجام شده مربوط به بازتاب رشد ماهانه بازار IT از ماه ژانویه نشان داد که تنها در ماه می ۱۰ هزار حرفه مرتبط بافناوری اطلاعات ایجاد شده است. در این راستا، سایت Dice.com در رصدی که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ در خصوص مشاغل IT انجام داد دریافت که ۶۵ درصد از مدیران کاریابی اظهار داشته اند که در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ نسبت به شش ماهه قبل از آن استخدام بیشتری در بخش مشاغل IT داشته اند. 
در اینجا این سئوال مطرح می شود که چه مشاغلی از پتانسیل رشد بالاتری در این حوزه برخوردارند؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، مجله تخصصی آمریکایی InfoWorld برپایه ارزیابی نظرسنجی هایی که سایتهایی چون Dice و Modis در خصوص استخدام در مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات انجام داده اند به معرفی ۶ شغل جدید IT که از جذابیت بالایی برخوردارند پرداخت.

۱- معمار کسب و کار (Business architect)- اینکه در عصر ارتباطات، فناوری اطلاعات و کسب و کار تداعی گر دو مفهوم مجزا هستند تصوری کاملا اشتباه است. درحقیقت، شرکتهای این بخش کاملاً با اهداف تجاری و رونق کسب و کار در بازار پا به عرصه وجود گذاشته اند. به منظور ادغام دو فرایند فناوری و تجارت، شغل نوظهوری با عنوان "معماری کسب و کار" ایجاد شد. وظیفه یک معمار کسب و کار، آگاه کردن مدیران از ضرورت انتخابهای هوشمندانه تجاری و فناورانه با هدف توسعه شرکت در بازار پر رقابت فناوری اطلاعات است.

۲- دانشمند داده ها (Data scientist)- دنیای امروز، دنیای داده ها است که در آن مفهومی با عنوان "بزرگ داده ها" (Big data) شکل گرفته است. "بزرگ داده ها" به حجم انبوهی از اطلاعات غیرساختاری شده یا نیمه ساختاری شده گفته می شود که ازطریق کلیک ها در وب، سیستمهای لاگین و سایر فعالیتهای حادثه محور شکل می گیرند و فرصتی بزرگ را برای ایجاد مشاغل جدید به وجود می آورند. از جنبه تجاری، دانشمند داده ها می تواند با آشکار کردن الگوهای پنهان در داده های غیرساختاری شده ای چون رفتار مصرف کننده یا چرخه بازار، فرصتهای درآمدزای قابل توجهی را ارائه کند.

۳- معمار رسانه های اجتماعی (Social media architect)- ابزارها و خدمات وب اجتماعی چون فیسبوک، توییتر و ...، نه تنها وارد سطوح بسیاری از ادارات پستی در بخش ارتباطات IT شده اند بلکه تا طبقه آخر همکاریهای تجاری، گردش کار وابسته به شراکت و حتی حمایت همه جانبه از مصرف کننده نیز بالا رفته اند. به طوریکه، همگام با رشد پیچیدگی کسب و کار اجتماعی، نیاز شرکتها به متخصصانی که توانایی مدیریت تمام این فعالیتها را داشته باشند تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

۴- کارشناس فناوری موبایل (Mobile technology expert)- به گفته "استوارت تان"، معاون رئیس امنیت و مدیریت خطرات انفورماتیک در موسسه Accretive Solutions ، امروزه، موبایل به بزرگترین فاکتور چالش در بازار فناوری اطلاعات تبدیل شده است. به طوریکه، ساخت برنامه های جانبی موبایل، معماری
لری الیسون (بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت اوراکل)، استیو جابز (مدیر اجرایی سابق و بنیانگذار اپل)، مارک زاکربرگ (بنیانگذار و مدیر اجرایی فیسبوک) و لری پیج و سرگی برین (بنیانگذاران گوگل) و بسیاری دیگر از مدیران شرکتهای بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حقوق یک دلار در سال را دریافت می کنند
صحیح استراتژیهای مرتبط با خدمات، امنیت و دستگاههای موبایل از جمله بزرگترین مفاهیم پیش روی شرکتهای فعال در بخش فناوری اطلاعات به شمار می روند. 
در این میان، اگر صاحبان شرکتها در توسعه و مدیریت، از طریق دستگاههای برپایه سکوهای "بلک بری"، "آندروئید" و iOS تجربیات IT مهمی را داشته باشند حضور یک کارشناس فناوری موبایل را در استفاده بهینه از این ابزارها با هدف ارتقای سازماندهی تجهیزات فناورانه شرکت ضروری می دانند.

۵- سازنده موبایل شرکتی یا نسخه اینترپرایز (Enterprise mobile developer)- از زمانی که توسعه برنامه های جانبی موبایل سال به سال روندی رو به توسعه به خود گرفته است سایتهایی که به دسته بندی مشاغل مرتبط با IT می پردازند شاهد رشد خالقان برنامه های جانبی نسخه اینترپرایز یا شرکتی بوده اند. "آلیس هیل"، مدیر سایت مشاغل فناوری اطلاعات Dice.com در این خصوص توضیح داد: "شرکتها به دنبال راههایی برای توسعه داده پردازی موبایل، توسعه برنامه های جانبی و یک امنیت قابل قبول هستند." در بعضی سازمانها، مهارتهای برنامه نویسی منوط به سکویی است که برنامه نویس از آن استفاده می کند. 

برای مثال، زبان برنامه نویسی Objective-C ویژه "آی- فن"، جاوا، آندروئید یا بلک بری به صورت مجزا نوشته می شود. اما به برکت HTML۵ حرکتی رو به رشد در بخش توسعه وب موبایل نیز در کنار سکوهای موبایل آغاز شده است. بنابراین، با رشد سکوهای موبایل و همزمان با افزایش سطح توجه شرکتها به برنامه های جانبی موبایل، سازنده موبایل شرکتی نیز توانسته است به یک کارشناس حرفه ای خوش اقبال در بخش فناوری اطلاعات تبدیل شود.

۶- معمار ابری (Cloud architect)- اگر از مدیران IT سئوال کنید که آیا در "ابرها" سیر می کنند و آنها به شما پاسخ دهند: آری، بی شک منظورشان چیزی جز "مرکز داده ها" نیست. بررسیهای InfoWorld نشان می دهد که "معماران ابری" از اقبال بالایی برای یافتن شغل مورد علاقه خود در شرکتهای فناوری اطلاعات برخوردارند.

مشاغل IT؛ در میان بهترین حرفه های ۲۰۱۲ برای زنان
درآمد زنان در طول سه دهه گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است به طوریکه هم اکنون بیش از یک سوم زنان درآمدی بیشتر از دستمزد همسران خود دارند. بنابراین، جای شگفتی نیست که بخش وسیعی از این درآمد مرهون افزایش سطح تحصیلات و توان علمی زنان باشد.
 
درحقیقت، بررسیه ا نشان می دهد که در بسیاری از کشورهای دنیا (از جمله ایران) درصد زنانی که در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس تحصیل می کنند بیش از مردان است. نتایج تحقیقی که اداره آمار کار وزارت کار آمریکا در سال ۲۰۱۱ در خصوص اشتغال و جنسیت انجام داد حاکی از آن است که درآمد یک زن شاغل تمام وقت برابر با ۸۲ سنت در مقابل یک دلار درآمد مرد در همان مرتبه شغلی است. اما در این میان، مشاغلی هستند که درآمدزایی قابل توجهی برای زنان به ارمغان آورده اند که مجله فوربس در طبقه بندی ۲۰ شغل برتر برای زنان در سال ۲۰۱۲ به معرفی آنها پرداخته است. از بین این مشاغل، ۴ شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جای دارند.
 
مدیران رایانه و سیستمهای انفورماتیک (Computer and Information Systems Managers)- این شغل که در طبقه بندی فوربس رتبه سوم از ۲۰ شغل برتر برای زنان را به خود اختصاص داده است درآمد متوسط هفتگی معادل هزار و ۵۴۳ دلار برابر با ۸۰ هزار دلار سالانه دارد که زنان به نسبت مردان ۹۷ درصد از آن را دریافت می کنند. زنان ۲۶ درصد از افراد مشغول در این حرفه را تشکیل می دهند.

سازندگان نرم افزار (Software Developers)-  زنان ۱۸ درصد از افرادی را که در این حرفه اشتغال دارند تشکیل می دهند. درآمد متوسط هفتگی یک سازنده نرم افزار هزار و ۳۸۸ دلار و ۷۲ هزار دلار در سال است. زنان ۸۶ درصد از این میزان را به عنوان درآمد خود در مقایسه با حقوق مردان دریافت می کنند. این شغل در رده بندی فوربس رتبه هفتم را کسب کرده است.

برنامه نویسان رایانه (Computer Programmers)- حقوق متوسط هفتگی یک برنامه نویس رایانه ای در آمریکا هزار و ۲۳۸ دلار برابر با ۶۴ هزار دلار در سال است. ۲۰ درصد از فعالان در این شغل را زنان تشکیل می دهند. این شغل در جایگاه یازدهم این طبقه بندی جای گرفته است.

تحلیلگران سیستمهای رایانه ای (Computer Systems Analysts)- ۳۵ درصد از تحلیلگران سیستمهای رایانه ای را زنان تشکیل می دهند. حقوق متوسط هفتگی در این شغل هزار و ۱۴۴ دلار برابر با حقوق سالانه ۵۹ هزار دلار است که زنان ۸۱ درصد از این میزان
درآمد زنان در طول سه دهه گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است به طوریکه هم اکنون بیش از یک سوم زنان درآمدی بیشتر از دستمزد همسران خود دارند. بنابراین، جای شگفتی نیست که بخش وسیعی از این درآمد مرهون افزایش سطح تحصیلات و توان علمی زنان باشد
را دریافت می کنند. این حرفه در رتبه هفدهم این جدول مجله فوربس قرار دارد.

درآمد روسای بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات

ایجاد شغل در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به تبع آن درآمدهای بالای فعالان این بخش به حدی چشمگیر است که اطلاع از درآمد روسای بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات بدون شک می تواند جذاب باشد.

اریک اشمیت- متولد آوریل ۱۹۵۵. فارغ التحصیل از دانشگاههای کارنگی ملون و پرینستون. مهندس نرم افزار و رئیس فعلی شرکت گوگل که به مدت ۱۰ سال از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ در این شرکت به عنوان مدیر اجرایی مشغول به کار بود. حقوق اریک اشمیت در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱.۲۵ میلیون دلار در سال و ارزش خالص درآمد وی ۶.۹ میلیارد دلار است.

تیموتی د. (تیم) کوک- متولد نوامبر ۱۹۶۰. تیم کوک در ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ به عنوان جانشین استیو جابز انتخاب شد و پس از ۵ اکتبر ۲۰۱۱ (روز درگذشت بنیانگذار اپل) رسما در سمت مدیر اجرایی شرکت کوپرتینو قرار گرفت. کوک در سال ۲۰۱۲ با حقوق ۳۷۸ میلیون دلار در سال، نام خود را به عنوان مدیر اجرایی با بالاترین دستمزد به ثبت رساند.

جفری پرستون (جف) بزوز- متولد ژانویه ۱۹۶۴. فارغ التحصیل از دانشگاه پرینستون و مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت آمازون. درآمد خالص بزوز در سال ۲۰۱۲ معادل ۲۱.۴ میلیارد دلار است.

استیون آنتونی (استیو) بالمر- متولد مارس ۱۹۵۶. فارغ التحصیل از دانشگاه هاروارد و مدیر اجرایی مایکروسافت. حقوق استیو بالمر براساس آخرین اعلام در سال ۲۰۱۰ معادل یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۱۲۱ دلار در سال است، اما وی با درآمد خالص ۱۵.۷ میلیارد دلار توانست در طبقه بندی ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی از نگاه مجله فوربس رتبه نوزدهم را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد.

لارنس (لری) پیج- متولد مارس ۱۹۷۳. فارغ التحصیل از دانشگاه میشیگان (مقطع لیسانس) و دانشگاه استنفورد (مقطع فوق لیسانس). یکی از دو بنیانگذار گوگل که از آوریل ۲۰۱۱ به عنوان مدیر اجرایی این شرکت در مانتین ویوو شناخته می شود. ثروت شخصی لری پیج در سال ۲۰۱۲ معادل ۲۰.۳ میلیارد دلار است و به همین علت در طبقه بندی ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی از نگاه مجله فوربس در سکوی سیزدهم ایستاده است. حقوق لری پیج از شرکت گوگل براساس رسمی که در بین بسیاری از روسای شرکتهای بزرگ وجود دارد معادل ۱ دلار در سال است.

سرگی میخایلویچ برین- متولد آگوست ۱۹۷۳. فارغ التحصیل دانشگاه مریلند (مقطع لیسانس) و دانشگاه استنفورد (مقطع فوق لیسانس) است که به همراه لری پیج شرکت گوگل را بنیان گذاشت. ثروت شخصی برین در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۸.۷ میلیارد دلار است، اما وی نیز همچون پیج حقوق ۱ دلار در سال را از گوگل دریافت می کند.

حقوق یک دلار در سال
"مردان با حقوق یک دلار سال"، عنوان فیلمی محصول ۱۹۲۱ آمریکا است که براساس آن، امروزه بسیاری از مدیران اجرایی شرکتهای بزرگ در آمریکا سالانه یک دلار دستمزد دریافت می کنند. 
فیلم "مردان با حقوق یک دلار در سال"، داستان مدیران اجرایی شرکتهای تجاری است که به مدیریت دولتی در اقتصاد ملی آمریکا در جریان جنگ، به ویژه در مدت جنگ جهانی اول کمکهای شایانی کردند.

شیوه حقوق یک دلار در سال، دو تاثیر بسیار در اقتصاد دولتی و دیون مالیاتی شخصی این افراد برجای می گذارد. درحقیقت، مدیران با این کار هرچند موظف به پرداخت مالیاتهای مربوط به سود سهام براساس نرخهای مالیاتی فدرال می شوند اما با حقوق یک دلار در سال از پرداخت مالیات بر درآمد ۱۵ درصدی که صرف بودجه امنیت اجتماعی و مراقبتهای بهداشتی می شود معاف خواهند شد.

از سویی دیگر، قانون ایالت متحده آمریکا دولت را از قبول هر نوع خدمات رایگان از هر فرد حقیقی قدغن می کند. بنابراین، افرادی که به طور موثری قصد ارائه کمکهای داوطلبانه به دولت را دارند حقوق یک دلار در سال را دریافت می کنند. لری الیسون (بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت اوراکل)، استیو جابز (مدیر اجرایی سابق و بنیانگذار اپل)، مارک زاکربرگ (بنیانگذار و مدیر اجرایی فیسبوک) و لری پیج و سرگی برین (بنیانگذاران گوگل) و بسیاری دیگر از مدیران شرکتهای بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حقوق یک دلار در سال را دریافت می کنند.
برچسب ها: ای تی ، ثروت ، رشد ، پول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار