تعامل میان متخصصان علوم بالینی و آزمایشگاهی در کشورمان یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمد وجگانی، رییس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران در نشست خبری که امروزهجدهم دی برگزار شد گفت: جامعه علمی آزمایشگاهیان از سال 83 تشکیل شده است که نزدیک به 12 انجمن عضو این جامعه هستند. همچنین در تمام استانها و اغلب دانشگاه های کشور واحدهای استانی تشکیل شده است که این حرکت منسجم و هماهنگ در نوع خود بی نظیر است.

وی گفت: یک خلایی بین پزشکان و آزمایشگاه وجود دارد که آن عدم تعامل بین آنها است، اگر این ضعف 50 سال دیگر نیز برطرف شود بسیار خوب است چرا که الان در ابتدای راه هستیم و یک جرقه ای در این زمینه خورده است. در این نقیصه انتظارات پزشک در نسخه منعکس نمی شود که این امر اگر محقق شود آزمایشگاه ها به درستی هدایت می شوند، در همین راستا نیز آزمایشگاه های تشخیص طبی باید این تعامل را با پزشک داشته باشند.

وجگانی تصریح کرد: حرف جامعه آزمایشگاهیان این است که باید شاخص داشته باشیم: وجود مستندات علمی و اینکه آزمایشگاههای کشورهای پیشرفته دنیا چگونه است. آزمایشگاه ها باید رتبه بندی شوند و اینکه بدانیم از آزمایشگاههای عمومی و یا بیمارستانی چه انتظاراتی داریم .

رییس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران اظهار کرد: یکی از مشکلات آزمایشگاههای ما این است که پروتکل علمی آموزشی جامع برای آزمایشگاهیان ما در طول 20 سال اخیر تدوین نشده است. آزمایشگاههای بیمارستانهای آموزشی ما باید با اطلاعات به روز و زیر نظر دپارتمان های مربوطه اداره شوند.

دکتر ایراجیان، دبیر علمی کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین در ادامه عنوان کرد: در این کنگره علاوه بر انجمن های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی تعدادی از انجمن های بالینی نیز مشارکت فعال دارند، هر سال این کنگره با یک محوریت برگزار می شود که در کنگره امسال محوریت اختلالات خونی است.

وی افزود: نزدیک به 950 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد 550 مقاله پذیرفته شده است که همه به صورت پوستر ارایه می شود. از کشورهای ترکیه، فرانسه، هلند و امریکا نزدیک به 8 مهمان حضور دارند.

دبیرعلمی این کنگره گفت: در کنار این کنگره اولین جشنواره دانشجویی برگزار می شود، هر فعالیت دانشجویی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی و دکترای حرفه ای گروه پزشکی و دستیاری بالینی می توانند در جشنواره دانشجویی شرکت داشته باشند.

لازم به ذکر است: پنجمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین با محوریت اختلالات خونی 26 تا 29 دی در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود./ح

برچسب ها: آزمایشگاه ، بالین ، مقاله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.