برای پیشگیری از فشار خون بالا، مصرف غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم و همچنین پرهیز از مصرف زیاد غذاهای حاوی سدیم و چربی های اشباع ضروری است.

عماد معصومی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  فشار خون بالا مشکلی بسیار شایع در بین مردم است و به عنوان یکی از مهمترین عوامل بیماری های مزمن به ویژه بیماری های قلبی- عروقی ، سکته مغزی و نارسایی های کلیوی شناخته می شود.

وی با بیان این که الگوهای نامناسب تغذیه ای نقش مهمی در بروز فشار خون بالا دارد، تصریح کرد: در مقابل رعایت الگوهای مناسب غذایی در پیشگیری از فشار خون بالا بسیار موثر و مفید است.

معصومی تاکید کرد: برای پیشگیری از فشار خون بالا، مصرف غذاهای حاوی  کلسیم، پتاسیم و منیزیم و همچنین پرهیز از مصرف زیاد غذاهای حاوی سدیم و چربی های اشباع ضروری است.

وی با اشاره به این که میوه ها و سبزی ها حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند اظهار داشت: در مقابل میوه ها و سبزی ها دارای مقادیر کم سدیم و همچنین تقریباً فاقد چربی های اشباع است.

معصومی گفت: موز، زرد آلو ، پرتغال ، انگور، هلو، آلو ، انجیر، سیب زمینی ، سیر، کلم بروکلی، گوجه فرنگی ، کدو سبز و برخی دیگر از میوه ها و سبزی ها حاوی پتاسیم قابل توجهی هستند.

وی با بیان این که منابع غذایی حاوی کلسیم به طور عمده شامل شیر، لبنیات و ماهی ها است، تصریح کرد: سیب زمینی ، اسفناج، شیر، مرغ، نان سبوس دار، بادام زمینی و گندم نیز دارای منابع خوبی از منیزیم است.

معصومی یادآور شد: مصرف حبوبات و ویتامین ها به ویژه غذاهای حاوی ویتامین C مانند مرکبات ، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز نیز در کاهش فشار خون موثر است.


* مواد حاوی کافئین خطر بروز فشار خون بالا را افزایش می دهند

این متخصص تغذیه در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مواد حاوی کافئین که متاسفانه به میزان بسیار زیادی مورد مصرف قرار می گیرند، می توانند خطر بروز فشار خون بالا با افزایش دهند.

معصمومی با اشاره به این که قهوه، چای، شکلات و برخی از نوشابه ها حاوی مقادیر بالایی از کافئین هستند، اظهار داشت: این مواد باید در حد اعتدال مصرف شود و در افراد دچار فشار خون بالا نیز باید مصرف مواد حاوی کافئین را به کمترین میزان ممکن کاهش داد.

وی افزود: سوسیس، کالباس کنسرو گوشت و بسیاری دیگر از فرآورده های گوشتی دارای مقادیر بالایی از سدیم هستند که مصرف زیاد آن ها موجب افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود.

معصمومی یادآور شد: در مجموع مواد غذایی حاوی نمک، و غذاها و تنقلات شور نیز خطری برای افزایش فشار خون بالا هستند که باید از مصرف زیاد آن ها پرهیز کرد./ح
برچسب ها: پتاسیم ، کلسیم ، فشارخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۲ تير ۱۳۹۸
خوش به حالش
Iran (Islamic Republic of)
فرحان
۰۴:۴۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
مفید بود،سپاس گذارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۴
سلام به همهٔ شماعزیزانی که اطلاع رسانی خوبی انجام میدید.
بزرگان میفرمایند انسان با درست و بجا خوردن انواع غذاها انواع سبزیجات و میوه ها بهترین درمان را انجام خواهند داد.
France
ملوک
۰۰:۱۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۳
با سلام. ممنون از اطلاع رسانی. همچنین پرتقال میوه است و نه پرتغال !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
میثم قدبیگ لو
۰۸:۰۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۳
البته شیر کم چرب و بدون پالم و میوه های بدون کود شیمیایی
Iran (Islamic Republic of)
شهلا
۰۱:۱۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۲
مردم ما بیشتر از هر چیزی به آگاهی احتیاج دارن ممنونم..
آخرین اخبار