کراچي، مرکز فعاليت هاي مالي پاکستان در سال 2012 ميلادي با حدود 2 هزار کشته در خشونت هاي مرتبط با تنش هاي سياسي و قومي ، خونين ترين سال را طي دو دهه گذشته پشت سر گذاشت ؛ وضعيتي که جدي ترين نگراني ها را براي انتخابات امسال اين کشور برانگيخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، کراچي که شهري تجاري با جمعيتي بالغ بر 18 ميليون نفر است در واقع قلب تپنده کشور هسته اي يکصد و هشتاد ميليون نفري پاکستان محسوب مي شود. بيست درصد توليد ناخالص داخلي و پنجاه و هفت درصد درآمدهاي مالياتي  پاکستان در اين شهر حاصل مي شود. شهري که سي و سه قانونگذار در پارلمان دارد.
با اين حال قربانيان خشونت هاي کراچي که از سوي احزاب سياسي نيز محکوم شده است ، بيشتر مردم عادي و طبقه کارگر جامعه هستند. شهيده که يکي از ساکنان اين شهر است مي گويد: پسرم براي اداي احترام بر سر مزار پدرش رفته بود  اما هرگز برنگشت و ما پس از چند روز جسد مثله شده او را در يک کيسه پيدا کرديم.
او مي گويد فيصل شانزده ساله تنها پسر وي بوده که ماه گذشته با رفتنش ، دنيا را بر سرش ويران کرده است.
يکي از مقامات پليس کراچي اخيرا در مصاحبه اي اعلام کرد دو هزار و يکصد و بيست و چهار نفر در سال 2012 ميلادي در کراچي کشته شدند که بدين ترتيب اين سال بدترين و خونين ترين سال در بيست سال گذشته تاکنون بوده است.
کميسيون حقوق بشر پاکستان اعلام کرد يک هزار و هشتصد نفر در نه ماه نخست سال 2012 ميلادي در کشتارهاي هدفمند جان خود را از دست دادند. در سال 2011 ميلادي اين آمار يک هزار نفر بوده است.
پليس کراچي تاکيد دارد کشتارهاي مرتبط با مناقشات فرقه اي و قومي تنها حدود بيست درصد آمار قتل را در اين شهر تشکيل مي دهد اما فعالان حقوق بشر مي گويند بخش مهمي از اين مسئله ناشي از ناامني در اين شهر است.
زهرا يوسف رئيس کميسيون حقوق بشر پاکستان مي گويد کراچي در حال تبديل شدن به شهري است که کنترل خشونت ها در آن معضل جدي محسوب مي شود چرا که شمار نيروهاي پليس بي کفايت اين شهر ، تنها کمتر از سي هزار نفر براي جمعيت هجده ميليون نفري کراچي هستند. 
اين در حالي است که قرار است تا پايان ماه مه انتخاباتي در پاکستان برگزار شود که در واقع نخستين روند انتقال قدرت دموکراتيک در اين کشور پس از چندين دهه حاکميت نظاميان محسوب مي شود.
با وجود آنکه هنوز تاريخ دقيقي براي اين انتخابات تعيين نشده است اما احزاب سياسي پاکستان درباره تعيين محدوده حوزه هاي انتخابيه اختلاف نظر دارند و يکديگر را به تلاش هاي جدي در برابر هم ، براي بالا بردن شانس موفقيت خود متهم مي کنند.
فاتح محمد که يک متخصص جرم شناسي در دانشگاه کراچي است در اين خصوص مي گويد: من درباره انتخابات آينده پاکستان بسيار نگران هستم. گروههاي مختلف تلاش دارند قدرت خود را نشان دهند و در کراچي تنها راه براي نشان دادن قدرت ، خشونت است.
زماني که حکومت استعماري انگليس در پاکستان سال1947 ميلادي پايان يافت ، کراچي به مقصد دهها هزار مسلمان مهاجر هندي تبديل شد.
امروزه حزب آنها تحت عنوان جنبش متحده قومي شناخته مي شود که بيشتر اين شهر به جز منطقه لياري را تحت کنترل دارد. بيشتر ساکنان منطقه لياري کراچي مهاجران جديد و پشتون ها هستند ، منطقه اي که طي سه يا چهار سال گذشته شاهد درگيريهاي جدي بين دو گروه رقيب بوده است. يکي از اين گروهها نزديک به حزب مردم پاکستان است و ديگري از گروههاي فرعي جنبش متحده قومي محسوب مي شود.
ظفر بلوج از اعضاي بلند پايه نخستين گروه که مرتبط با حزب مردم پاکستان است مي گويد: محور اصلي مناقشات و درگيريها در کراچي بر سر زمين است. بهار گذشته پليس عملياتي را انجام داد اما در تحقق اهداف خود در منطقه لياري ناکام ماند. گاهي اوقات آنها ما را مافياي مواد مخدر مي نامند و گاهي وقت ها نيز به ما عنوان مافياي زمين را مي دهند و اين اتهامات مختلفي است که به ما داده مي شود چرا که ما مانع اصلي بر سر راه تحقق اهداف آنها در منطقه لياري هستيم.
خارج از منطقه لياري کراچي، تنش هاي طايفه اي بين مهاجران و پشتون ها بيشترين خشونت ها را تشکيل مي دهد، کساني که به دليل عمليات نظامي ، خشونت هاي طالبان و نرخ بالاي بيکاري خانه هاي خود را رها کرده اند.
حزب ملي عوامي پاکستان (ANP) ، اصلي ترين حزب پشتون ها در اين کشور ، جنبش متحده قومي را براي تنش ها متهم مي کنند.
بشير جان دبير کل حزب ملي عوامي پاکستان در استان سند در جنوب پاکستان که تاکنون از سه توطئه ترور از سال 2007 ميلادي جان سالم به در برده است ، مي گويد جنبش متحده قومي به دنبال اشغال و کنترل کل اين شهر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار