بخش مهمي از پيشرفت ها در زمينه تكنولوژي DNA بنام وكتور است كه رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي طي فراخواني خواهان اهداي وكتور به مركز ملي ذخاير ژنتيكي ايران شد.

ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: تكنولوژي DNA در نوتركيب تحول شگرفي را در علم بيولوژي مولكولي بوجود آورده است.

وي گفت: اين تكنولوژي دستاوردهاي عظيمي را در تمامي شاخه هاي بيوتكنولوژي ، پزشكي، كشاورزي، صنعتي است و هر ساله ميلياردها دلار صرفه اقتصادي براي كشورهاي غربي بدنبال دارد و بخش مهمي از پيشرفت ها در زمينه تكنولوژي DNA نوتركيب وابسته به مولكولي از جنس DNA بنام وكتور است كه بدون آن تحقيقات در اين زمينه عملاً منتفي خواهد بود.

**بايد تجاري سازي وكتور را در دستور كار قرار دهيم


سيدابوالحسن شاهزاده فاضلي در ادامه گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در كشور ما بيش از يك دهه است كه اين تكنولوژي وارد شده است اما تاكنون هنوز بصورت جدي وارد مرحله تجاري سازي نشده ايم وبايد آن را پيگيري كنيم.

وي گفت: يكي از مشكلات اساسي در زمينه تحقيقات تكنولوژي DNA نوتركيب دو كشور ، عدم دسترسي سريع به وكتورها و ميزبان هاي مورد نياز مي باشد كه اين موضوع خود باعث كاهش سرعت اين نوع تحقيقات و يا عدم انجام برخي از آنها مي شود، با توجه به مشكلات ذكر شده وجود مركزي كه بتواند طيف وسيعي از وكتورها و ميزبان هاي مورد نياز محققان داخل كشور در همه شاخه هاي بيوتكنولوژي را فراهم نمايد، كاملاً احساس مي شود.

فاضلي تصريح كرد: هدف از راه اندازي بانك وكتور و ميزبان در مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران ايجاد يك بانك وكتور غني از وكتورها و ميزبان هاي مورد نياز محققان داخلي مي باشد تا در سريعترين زمان كهن و با قيمت كمتري نسبت به شركتهاي خارجي اين وكتورها در اختيار آنها قرار دهد، بنابراين اين مركز از اساتيد، محققان دعوت مي نمايد تا در صورت دسترسي به وكتور يا ميزبان، جهت اهدا به سايت مركز به آدرس WWW.ibrc.ir مراجعه نمايند.

گفتني است؛ جهت اهدا كنندگان از طرف مركز تسهيلاتي در نظر گرفته شده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار