"حسين موسويان" از مسئولان سابق مذاكره كننده ايران در مورد برنامه هسته اي كشورمان در مقاله تحليلي جديد خود در پايگاه آمريکايي "استار تريبون" به اوباما و ساير كشورهاي غربي توصيه كرده كه در مورد مناقشه هسته ايران اين مسئله را از زاويه ديد ايرانيان بنگرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از استار تريبون، موسويان از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که اکنون به عنوان محقق مهمان در دانشگاه "پرینستون" آمریکا مشغول فعالیت است،  در مقاله جديد خود تحت عنوان "دو مفهومي كه در مورد ايران بايد آن ها را درك كرد" كه در نشريه "استار تريبون" منتشر شده است به اين موضوع اشاره مي كند كه سياست جمهوري اسلامي ايران در مورد مسائل مختلف همواره بر مبناي حفظ "عزت" و همراهي آن با "مصلحت" بوده است.

موسويان اشاره مي كند كه رهبران غربي براي مذاكره با ايران بر سر برنامه اتمي ايران بايستي به شناختي صحيح از روحيات ايرانيان و شيوه سياستگذاري جمهوري اسلامي ايران دست يابند. 

وي در اين مورد به جنگ تحميلي هشت ساله ايران و عراق اشاره مي كند و اظهار مي دارد "پس از هشت سال جنگ امام خميني (ره) بنا بر "مصلحت" پايان جنگ را اعلام نمودند، در آن زمان نيروهاي عراقي عقب نشيني كردند و جمهوري اسلامي ايران پيروز ميدان بود." 

موسويان در ادامه مقاله خاطر نشان مي سازد كه جمهوري اسلامي ايران همواره خواهان رابطه اي مسالمت آميز با تمامي كشورهاي جهان بوده است اما اين "جورج دبليو بوش" رئيس جمهوري پيشين آمريكا بود كه ايران را در زمره كشورهاي "محور شرارت" عنوان نمود و "ديك چني" معاون سابق رئيس جمهور آمريكا نيز اظهار داشت كه ما با "شيطان مذاكره نمي كنيم" اظهاراتي كه نشانگر موضع گيري خصمانه آمريكا عليه ايران بوده اند. 

موسويان خاطر نشان مي سازد كه برنامه هسته اي ايران "اعتبار" جمهوري اسلامي ايران در جهان است و مسئله حيثيتي براي ايرانيان است و كشورهاي در تصميم گيري هاي خود بايستي به اين مسئله دقت داشته باشند. 

وي در ادامه به موضع گيري خصمانه روساي جمهوري آمريكا در قبال ايران اشاره مي كند و مي افزايد "باراك اوباما نيز در مورد ايران راه روساي جمهوري قبلي آن كشور را پيمود و بجاي آنكه به ايران به چشم يك فرصت نگاه كند بعنوان يك تهديد با آن كشور رفتار نمود." وي به اوباما توصيه مي كند كه "عليرغم وجود صداهاي غير منطقي" چرخه "معيوب" پيشين دنبال شده از سوي آمريكا در قبال ايران را متوقف سازد. 

وي اشاره مي كند كه اوباما در آغاز دوره رياست جمهوري خود براي مذاكره با ايران اظهار تمايل نموده بود اما اقدام عملي اي را در اين جهت انجام نداده است. 

موسويان در پايان مقاله مي گويد جمهوري اسلامي ايران در خصوص برسميت شناخته شدن حقش براي گسترش برنامه هسته اي صلح آميز خود در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي از سوي كشورهاي غربي و برداشتن تحريم هاي ضد ايراني مايل به همكاري با تمامي كشورهاست.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار