نماينده شهرستان مبارکه در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر طي 2 روز آينده نابساماني بازار برنج در استان اصفهان آرام نشود فردا اين موضوع از وزير بازرگاني سوال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي ايران پور عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي و نماينده شهرستان مبارکه در مجلس شوراي اسلامي افزود: در زمينه نابساماني بازار برنج روز گذشته تذکري براي وزير صنعت، معدن و تجارت در صحن علني مجلس قرائت شد.

وي ادامه داد: طي چند روز گذشته تلاش هايي براي کنترل قيمت و افزايش ميزان برنج در سطح استان اصفهان صورت گرفته که متأسفانه نتيجه اين تلاش ها رضايت بخش نبوده و قيمت برنج همچنان بالا است.

در حالي که به گفته ايرانپور قيمت هر کيسه برنج هندي در استان اصفهان حدود 50 هزارتومان است، صفر فرهمند جم رئيس اتحاديه کشوري خواروبار فروشان با اشاره به اينکه قيمت هر کيلو برنج هندي 2800 تومان است گفت: همه استان ها سهميه برنجشان را دريافت کرده اند.

بنابراين گزارش، آمارهاي رسمي گمرک ايران نشان مي دهد در 9 ماهه ابتداي سال جاري 897 هزارتن برنج به ارزش 884 ميليون دلار وارد کشور شده است.

اين در حالي است که واردات برنج در 9 ماه اول سال 90 معادل 868 هزار تن به ارزش 744 ميليون دلار بوده است.

برهمين اساس واردات برنج در 9 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزني 3.33 درصد و از نظر ارزشي 18.80 درصد افزايش داشته است.

کشورهاي هند، امارات متحده عربي و پاکستان 3 کشور عمده مبدأ واردات برنج در 9 ماه نخست امسال به شمار مي آيند که در اين ميان ميزان واردات برنج از هند 580 هزار و 910 تن به ارزش 603 ميليون و 998 هزار دلار بوده است.

حال بايد پرسيد چرا با وجود افزايش 19 درصدي واردات برنج در 9 ماه نخست امسال طي چند روز اخير با افزايش قيمت برنج هاي خارجي به ويژه برنج هندي و کمبود آن در بازار مواجه شده ايم؟ آيا به راستي مشکل کمبود برنج است يا باز هم پاي سودجويان در ميان است؟

در همين رابطه فرهمند جم گفت: هيچگونه نگراني از بابت کمبود برنج وجود ندارد و البته هميشه دلالاني هستند که مي خواهند بازار را برهم بريزند.

نماينده شهرستان مبارکه نيز با اشاره به فراواني ميزان برنج تاکيد کرد: برنج به ميزان کافي وجود دارد و به دست توزيع کننده هم رسيده اما به جهت عدم نظارت کافي توزيع آن به موقع صورت نگرفته و برنج به دست مصرف کننده نرسيده است.

در ادامه اين گزارش، صمد اسماعيل نيا نائب رئيس اول کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: قيمت برنج افزايش بي رويه داشته و ما نيز از آن گله مند هستيم.

وي با اشاره به اينکه براي حل مشکل ابتدا بايد آن را تجزيه کرد، افزود: ما قصد داريم در کارگروه تخصصي تعادل و تعامل از توليد تا مصرف که ورير صنعت ، معدن و تجارت نيز عضو اين کارگروه است موضوع برنج را مورد بحث قرار دهيم و از وزير بازرگاني در اين رابطه سوال کنيم.

مهدي غضنفري در اين رابطه گفت: به علت کم شدن يکي دو نوع برنج در بازار قيمت برنج طي روزهاي اخير افزايش نسبي داشته است، به همين علت دستورات لازم براي تأمين برنج مصرفي کشور از محل واردات داده شده است.

وي ادامه داد: در کنار بحث واردات دستور داده شده که برنج هاي ذخيره شده در انبار طي روزهاي آينده به بازار مصرف تزريق شود.

با توجه به کليه اظهارات فوق، بايد منتظر ماند و ديد آيا وزارت صنعت ، معدن و تجارت مي تواند نابساماني هاي ايجاد شده در بازار برنج را سروسامان دهد يا اين بحث نيز همانند آشفتگي هاي ايجاد شده در بازار مرغ در تابستان دليل محکمي خواهد شد براي کساني که موافق اجراي طرح انتزاع وظايف جهاد کشاورزي از وزارت بازرگاني هستند، طرحي که به احتمال قوي طي هفته جاري در دستور کار مجلس قرار مي گيرد و نمايندگان ملت در مورد آن تصميم گيري مي کنند./عب
 
گزارش از زهرا مهدوي
برچسب ها: بازار ، برنج ، واردات ، خواروبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار