پس از سخنراني روز گذشته "بشار اسد" رئيس جمهوري سوريه قدرت غربي و دولتهاي مخالف وي نسبت به اين سخنراني واكنش هاي تندي نشان دادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ها، "ويليام هيگ" وزير امور خارجه انگليس مدعي شد كه سخنراني روز گذشته "بشار اسد" رئيس جمهور سوريه "فراتر از رياكاري" بوده است و اظهار داشت كه سخنان وي حاوي "وعده هاي پوچ" بوده است. 

هيگ در گفتگو با شبكه تلويزيوني "بي بي سي" افزود "پيام ما به اسد تنها اين است كه وي بايد كناره گيري كند." 

سخنگوي کاترين اشتون، هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز به نقل از وي گفته است ما به دنبال حرفي تازه در سخنراني اسد بوديم ولي موضع ما همچنان اين است که اسد بايد کناره گيري کند و امکان انتقال سياسي را فراهم آورد.

بشار اسد روز گذشته تروريست هاي سوري را مزدوران كشورهاي غربي خوانده بود و واكنش هاي اخير سران آن كشورها بازتابي از خشم آنان نسبت به دولت سوريه است. 

"ويكتوريا نولاند" سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز روز گذشته بار ديگر مدعي شد كه اسد بايستي از قدرت كناره گيري كند و در اين باره مدعي شد "اسد مشروعيت خود را از دست داده است و گذار دموكراتيك از رژيم كنوني سوريه خواسته مردم سوريه است.

نولاند همچنين ادعا كرد كه "دولت سوريه عمدا به درگيري و تنش هاي فرقه اي دامن مي زند." 

"محمد مرسي" رئيس جمهوري مصر نيز روز گذشته اظهار داشت كه مردم سوريه بايستي تصميم بگيرند كه با بشار اسد چگونه برخورد نمايند. مرسي روز گذشته در مصاحبه با شبكه تلويزيوني "سي ان ان" رئيس جمهور سوريه را به ارتكاب "جنايات جنگي" متهم كرد.  بشار

بشار اسد که در سالن اپرای دمشق سخنرانی می‌کرد، روز گذشته گفت: ما هیچ راه حل دیپلماتیکی را رد نکردیم. ما با مذاکره موافق بودیم و از راه حل دیپلماتیک استقبال کردیم. اما با چه کسانی می‌خواهیم وارد مذاکره شویم؟ با افراط گرایانی که به جز تروریسم و خونریزی چیزی نمی‌فهمند؟
 
وی افزود که با "عروسک‌های خیمه‌شب بازی" غرب و افرادی که از خارج از کشور خط می‌گیرند، وارد مذاکره نخواهد شد.
 
اسد افزود: دستش را برای مذاکره با افرادی دراز می‌کند که بر اساس اصول و با تعهد به وطن‌پرستی، پا پیش می‌گذارند و وطن فروش نیستند.
 
رییس جمهوری سوریه پیشنهاد کرد تا با افرادی که به گفته وی به سوریه خیانت نکرده‌اند، مذاکره آشتی برگزار کند و تأکید کرد که این مذاکره با تشکیل دولت جدید و اعطای عفو عمومی همراه خواهد بود.
 
وی با این‌حال تاکید کرد که ورود به راه حل سیاسی، در ابتدا نیازمند توقف کمک‌رسانی‌های مالی و تسلیحاتی قدرت‌های منطقه به نیروهای مخالف، پایان دادن به عملیات تروریستی و کنترل مرزها است.
 
وی از ارتش سوریه، فرماندهان و سربازان، نیروهای مسلحی که به گفته وی برای امنیت سوریه وارد عمل شده‌اند و همچنین شهروندانی که از نیروهای مسلح حمایت کرده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.
 
رییس جمهوری سوریه با اشاره به نبود امنیت و ثبات در سوریه گفت: سوریه برای همه ما است و همه ما باید از آن محافظت کنیم.
 
در پایان سخنرانی بشار اسد، حامیانش با شعار خدا، سوریه و بشار کافی است، او را مورد تشویق قرار دادند.
برچسب ها: غرب ، عرب ، واکنش ، سخنرانی ، بشار اسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار