بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

آیه ۱۸ سوره کهف
وَ تَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَ هُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَ ذَاتَ الشِّمَالِ وَ كَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا

تو گمان کنی که ایشان بیدارند در حالی که سخت در خوابند و ما ایشان را به چپ و راست حرکت می دهیم و پهلو به پهلو می گردانیم (تا ایشان را رنجی نرسد) و سگ ایشان دو دست بر در آن غار گسترده است و اگر تو بر حال ایشان اطلاع می‌یافتی (و در ایشان نظر می کردی) از آنها سخت می‌گریختی و دلت از رعب و ترس آکنده می شد.

*آیه فوق گوشه ای از داستان را بیان می کند که رمز و رازهای زیادی در آن نهفته است. می فرماید این اصحاب کهف چنان بوده اند که اگر کسی آنها را می دید گمان می داشت که بیدارند زیرا چشمهایشان باز بود اما ایشان در عالم خود خفته بودند و خداوند می فرماید که ما برای آسایش آنها ایشان را به چپ و راست حرکت می دادیم.

 

*مولانا می دانسته است که روشنفکران زمان ممکن است از ظاهر داستان رمیده شوند و خرافات پندارند می گوید که این حال بسیار رخ می دهد که آدمی به نظر می رسد بیدار است اما به حقیقت در خواب است و نباید به انکار پرداخت.

هرگز وجود حاضر و غایب شنیده ای      من در میان جمع و دلم جای دیگر است

سعدی

*از بایزید نقل شده است که گفت « من سی سال است که جز با خدا با هیچ کس سخن نگفته ام و معاملتی نکرده ام »الا آنکه مردمان به خلاف این می بینند و او را چون خود هشیار و بیدار دنیا می پندارند و او در خواب است.

*زندگی ما انساها بر روی زمین نیز به همین خواب اصحاب کهف مانند است. چنین به نظر می رسد که همه بیداریم اما در حقیقت خفته ایم، که در حدیث پیامبر آمده است: «الناس نیام اذا ماتو انتبهوا» یعنی« مردمان(در این زندگی دنیا) خفته اند و چون بمیرند بیدار می شوند»، چنانکه اصحاب کهف گمان داشتند که تنها یک روز یا بخشی از یک روز در غار خفته بودند (کهف:19). در قیامت وقتی از آدمیان می پرسند که چقدر در دنیا اقامت کردید گویند روزی یا شبی بیش نبوده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار