رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‎رضوی گفت: طی 9 ماه امسال، هشت میلیون متر مربع پروانه ساختمان با گردش مالی 56 میلیارد ریال در مشهد صادر شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد؛محمد رضا اخوان عبداللهیان با اعلام این مطلب گفت:صنعت ساختمان نخستین صنعت در کشور از نظر اشتغال‌زایی بوده و 700 شغل با این صنعت در ارتباط است و دومین صنعت از نظر سرمایه‌گذاری و نقدینگی پس از نفت محسوب می‌شود.

وی  خاطرنشان کرد: صنعت ساختمان دو بعد کمی و کیفی دارد و تنها متولی آن سازمان نظام مهندسی است.

اخوان  تاکید کرد: معضلی که در حال حاضر وجود دارد موضوع حاشیه‌نشینی است و باید پیشگیری از آن اتفاق بیفتدهمچنین استحکام و کیفیت ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته شود و ساختمان‌های فاقد پروانه ساخت نیز کارشناسی شوند زیرا در کیفیت تاثیرگذار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی با اشاره به اعضای این سازمان اظهار کرد: در کل استان 19 هزار و 166 نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند که 18 هزار و 101 نفر آنها به مشهد مقدس تعلق دارند.

اخوان یادآور شد: تعداد اعضای دارای پروانه اشتغال در هفت رشته تخصصی معماری، شهرسازی، عمران، مکانیک، برق، نقشه‌برداری و ترافیک 9 هزار و 579 نفر است و 22 دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها و 736 شرکت‌ حقوقی و 313 دفتر مهندسی در سطح استان وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی خطاب به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی در مجامع تصمیم‌گیری استان و کشور به ویژه در کمیته برنامه‌ریزی کمیسیون ماده 5 و ماده 100 حق رأی داشته باشد.

اخوان افزود: متناسب کردن اختیارات سازمان با مسئولیت‌های وسیع مندرج در ماده 2 قانون، تعیین ضمانت‌های اجرایی لازم و کافی برای رعایت مقررات ملی ساختمان از طریق به‌روزرسانی ماده 40 قانون، سیاست‌گذاری در جهت اصلاح هرم حرفه‌ای و شغلی، تلاش در جهت ارتقای کیفی آموزش عالی و ایجاد تناسب بین دانش‌آموختگان بر اساس نیاز کشور از دیگر پیشنهادات نظام مهندسی ساختمان است.

وی ادامه داد: حذف دوگانگی موجود در نظام فنی و اجرایی کشور، واگذاری نظارت پروژه‌های عمرانی به مهندسان عضو سازمان، فراهم آوردن ضمانت اجرایی برای ماده 27 قانون نظام مهندسی، تغییر نام و بازنگری قانون نظام مهندسی، همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط در امر مرمت و بازسازی مساجد و حذف موازی‌کاری در زمینه نظارت بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی از دیگر خواسته‌های ما از نمایندگان مجلس است.

حسین محمدزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: 17 سال از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفندماه سال 74 می‌گذرد، این قانون جامع است اما تاکنون 54 درصد از مواد قانون عملاً اجرایی نشده است.

سید امیرحسین قاضی زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست خطاب به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با طرح این سئوال که چرا در شهری که زندگی می‌کنید، طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی به روش معماری اسلامی و ایرانی ساخته نمی‌شود؟ تصریح کرد: ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود باید از معماری حرم مطهر رضوی که نشانه هویت شهر مقدس مشهد است الگوبرداری شود.

قاضی زاده یکی از علل نبود استحکام و کیفیت در ساختمان‌های شهرهای استان را کمبود حضور مهندسین ساختمان در پروژه‌ها دانست و افزود: در سازمان نظام مهندسی ساختمان عدم توازن نیروی انسانی وجود دارد، به گونه‌ای که تعداد مهندسان شهرستان‌ها کمتر از مشهد است و باید برای توزیع متوازن نیرو فکری کرد و حتی می‌توان مقررات داخلی وضع کرد، تا کیفیت ساخت و ساز در شهرستان‌ها ارتقاء یابد./ب

 

برچسب ها: صدور ، پروانه ، ساخت ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.