در این مطلب به معرفي برترين بازي‌هاي سال ميلادي گذشته خواهيم پرداخت. به جرات انتخاب بازي‌هاي برتر امسال، از هر سال ديگري سخت‌تر است. بازي‌هاي امسال پر از نمونه‌هايي است که در طي 4 سال تا حتي يک دهه، به بلوغ رسيده‌اند و عموما بازي‌هايي خوش ساخت، پرطرفدار و تکامل يافته‌اي محسوب مي‌شوند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بازي‌هاي امسال پر از نمونه‌هايي است که در طي 4 سال تا حتي يک دهه، به بلوغ رسيده‌اند و عموما بازي‌هايي خوش ساخت، پرطرفدار و تکامل يافته‌اي محسوب مي‌شوند. در اين ميان امتياز منتقدان بازي، ميزان اقبال بازي در ميان بازيکن‌ها و مقايسه بازي‌هاي يک سبک با يکديگر قرار گرفته شده است؛ اگر چه گاهي مجبور بوده‌ايم بين دو بازي با دو سبک کاملا متفاوت يکي را برگزينيم. در مجموع مانند هميشه تاکيد مي‌کنيم که انتخاب يک بازي خوب براي هر کس کاملا به سليقه همان شخص وابسته خواهد بود اما شايد نسخه ما را بتوان براي بسياري از بازي دوستان پيچيد.

قصد داريم از ميان 20 بازي، 10 بازي را به عنوان بازي‌هاي برتر سال 2012 معرفي نماييم. 20 نامزد بهترين بازي‌هاي سال 2012 بدون رعايت هيچ نوع ترتيبي به شرح زير هستند:

Assassin›s Creed III (Xbox 360, PS3, PC, Wii U)

Mark of the Ninja (Xbox 360, PC)

The Walking Dead (Xbox 360, PS3, PC, MAC)

Far Cry 3 (Xbox 360, PS3, PC)

Forza Horizon (Xbox 360)

Borderlands 2 (Xbox 360, PS3, PC, MAC)

Kingdoms of Amalur: Reckoning (Xbox 360, PS3, PC)

Hitman: Absolution (Xbox 360, PS3, PC)

Halo 4 (Xbox 360)

Need for Speed: Most Wanted (Xbox 360, PS3, PC, Wii U, Vita, IP, Android)

PES 2013 (Xbox 360, PS3, PS2, PSP, PC, Wii, 3DS)

Mass Effect 3 (Xbox 360, PS3, PC)

XCOM: Enemy Unknown (Xbox 360, PS3, PC)

Max Payne 3 (Xbox 360, PS3, PC)

Dishonored (Xbox 360, PS3, PC)

Darksiders II (Xbox 360, PS3, PC, Wii U)

Journey (PS3)

Sid Meier›s Civilization V: Gods & Kings (PC, MAC)

FIFA 2013 (Xbox 360, PS3, PC, PS2, PSP, IP, 3DS, Wii, Wii U, Vita)

Football Manager 2012 (PC, MAC)

در اين ميان بازي بسياري از بازي‌هاي شاخص مانند Resident Evill و COD Black Ops II صرف نظر کرده‌ايم چرا که اين بازي‌ها علي‌رغم پرطرفدار بودن در مقايسه با بازي‌هاي سبک خود ضعيف‌تر ظاهر شده‌اند. علاوه بر اين برخي از بازي‌هاي شاخص جهان مانند Guild Wars 2 و Diablo III که در کشور ما کم‌تر شناخته شده‌اند، صرف نظر کرده‌ايم.

#10 Forza Horizon

بازي اتومبيل‌راني اختصاصي کنسول Xbox 360 سال‌هاست که در ميان بازي‌هاي اتومبيلراني يکه تازي مي‌کند و باعث فخر دارندگان اين کنسول‌هاي به طرفداران ديگر پلتفورم‌هاست و چه بسا خيلي از طرفداران اين کنسول، به دليل وجود اين بازي اختصاصي براي اين کنسول، به سراغ آن رفته‌اند. اگر چه اين بازي درست همزمان با NFS: MW منتشر شد و در حالي که رقيبش مورد استقبال بسياري قرار گرفته بود، در همه رده‌بندي‌ها از NFS پيشي گرفت و در حالي که تعداد منتقداني که آن را به نقد کشيده بودند، دو برابر بود، باز هم امتياز بيشتري گرفت. Fortza Horizon با امتياز 8.6 در صدر بازي‌هاي اتومبيلراني سال 2012 ايستاد و رکورد خوبي نيز در فروش ثبت کرد.

#9 Journey

عنوان Journey از آن دست از بازي‌هايي است که هر سال مي‌آيند و بدون رعايت کليشه‌هاي هميشگي و با اصولي به مراتب ساده‌تر از بازي‌هاي تجاري بزرگ، به اوج شکوه و موفقيت مي‌رسند. Journey داستان يک مسافر را به تصوير مي‌کشد که در يک بيابان، به سمت کوهي حرکت مي‌کند و همين! داستاني که سازنده بازي در روايتش هيچ اصراري نمي‌ورزد و بي‌نياز از کلام، با امکاناتي بسيار ساده، ارتباط برقرار مي‌کند. موسيقي محصورکننده بازي و گرافيک منحصر به فرد آن از اين عنوان يک بازي استثنايي ساخته است. خوب است بدانيد که Journey در برخي از رده‌بندي‌ها عنوان بهترين بازي سال 2012 را از آن خود کرده است. اين جاست که دارندگان PS3 خيلي خيلي از انتخاب خود راضي خواهند بود. اين بازي از بيش از 70 منتقد امتياز 9.2 را به دست آورده که در سال 2012 استثنايي است.

#8 XCOM: Enemy Unknown

عنوان XCOM: Enemy Unknown يک بازي محبوب استراتژي در سال 2012 است که ريشه آن را بايد در بيش از يک دهه پيش جست‌وجو کرد. اين بازي بازسازي يک عنوان قديمي است و همانند بسياري از بازي‌ها و فيلم‌هاي دهه نود ميلادي به موضوع فضايي‌هايي که مي‌خواهند زمين را تسخير کنند، مي‌پردازد. روال مهيج و زيباي کسب قدرت، سلاح و مهارت براي مبارزه با فضايي‌ها در اين بازي بسيار جذاب به تصوير کشيده شده است و گيم‌پلي متنوع و لذت‌بخشي را به تصوير مي‌کشد. اين بازي 8.9 امتيازي است.

#7 Sid Meier’s Civilization V

کم‌تر PC بازي پيدا مي‌شود که با بازي‌هاي سري تمدن آشنا نباشد. البته ممکن است اين بازي استراتژيک فکري و هوشمندانه به دل همگان ننشيند اما بسته توسعه تمدن 5 همچنان در اوج محبوبيت قرار دارد. اين بسته توسعه با ايجاد تغييراتي اندک و افزودن چند پارامتر ساده به بازي، انقلابي در کل بازي به وجود آورده است. اين بازي محبوب 9 امتيازي است.

#6 Dishonored

Dishonored يک بازي نوظهور در سبک اکشن – مخفـي‌کاري است. اين عنوان داستان انتقام‌جويي محافظ امپراتـوري از قـاتـلان او را بـه تـصـويـر مي‌کـشـد. Dishonored با نوآوري‌هاي فراوان در سبک مخفي‌کاري و استفاده بهينه از پتانسيل‌هاي ذاتي اين سبک، به يکي از بهترين‌هاي 2012 تبديل شد و به جرات هيچ فهرستي از بازي‌هاي خوب اين سال وجود ندارد که Dishonored در آن نباشد. اين بازي 9.1 امتيازي است.

#5 Assassin’s Creed III

AC براي بسياري از بازي‌ دوستان امروزي يک عنوان کاملا شناخته شده است. اين عنوان مخفي‌کاري که در اواخر سال عرضه شد، اگر چه در مقايسه با نسخه‌هاي قبلي، آن قدر که انتظار مي‌رفت متفاوت ظاهر نشد اما همچنان با پيگيري اصول کلي عنوان، تصويري متفاوت از سفر در زمان ارائه نمود. عقيده آدمکشي 3 علي‌رغم امتياز نسبتا کم‌تري که در مقايسه با خيلي از بازي‌هاي سال دريافت کرد، در تمام فهرست‌ها جاي‌گرفت و در چند نظر‌سنجي معتبر از ميان هزاران بازيکن، در بين 3 بازي برتر سال 2012 جاي گرفت. اين عنوان 8.6 امتيازي است.

#4 Far Cry 3

بازي Far Cry 3 يک عنوان اکشن اول شخص است که مدت زيادي نيز از عرضه عمومي آن نمي‌گذرد. گرافيک خيره‌کننده و گيم‌پلي بسيار متنوع بازي، هر سليقه‌اي را راضي مي‌کند و داستان نفس‌گير آن در ساعت‌ها ميخکوب کردن بازيکنان واقعا موفق عمل کرده است. Far Cry 3 يک بازي 9.1 امتيازي است.

#3 Borderlands 2

بازي Borderlands 2 يک ادامه بسيار خوب و البته به مراتب توسعه‌يافته‌تر براي عنوان Borderlands است که خيلي از علاقه‌مندان سبک شوتر اول شخص را پاي خود نگه داشته است و بازي‌هاي ديگر اين سبک را کمرنگ کرد. Borderlands 2 داستان جويندگان گنجي است که در پاندورا به ماجراجويي مي‌پردازند و از اولين لحظات شروع ماجراجويي خود، با دشمناني سرسخت و البته غنائمي گران‌بها روبه‌رو مي‌شوند. DLCهاي خوب و پي‌درپي اين بازي يکي از دلايل محبوبيت بيش از حد اين بازي در سال 2012 است. اين بازي 8.9 امتيازي است.

#2 The Walking Dead

بازي مردگان متحرک يک بازي سريالي است که در 5 قسمت در سال 2012 به عرضه عمومي گذاشته شده و در مجموع به عنوان يکي از پرفروش‌ترين بازي‌هاي اين سال شناخته شد. اين عنوان که در ژانر وحشت دسته‌بندي مي‌شود از يک سريال تلويزيوني با همين نام ساخته شده است و با استفاده از الگوهاي سينمايي، لحظات نفس‌گيري را خلق مي‌کند. اين بازي با استفاده از المان‌هاي سبک نقش‌آفريني و فناوري هدايت بسيار ساده و در عين حال موثر خود، نظر بسياي از بازيکنان را به خود جلب کرده و بارها مورد تحسين منتقدان قرار گرفته است. عنوان مردگان متحرک در 2 جشنواره بزرگ انتخاب بازي برتر سال 2012 عنوان بهترين بازي سال را از آن خود کرده است. 5 نسخه مختلف اين بازي عموما امتيازاتي بالاي 9 از منتقدان بازي کسب کرده‌اند.

#1 Mass Effect 3

عنوان Mass Effect 3 پاياني است بر سه‌گانه Mass Effect که با پايان‌هاي متفاوتش، بسياري از طرفداران داستان ساخت يافته خود را به چالش کشيد. اين عنوان نقش‌آفريني که با سبک شوتر سوم شخص به تصوير کشيده شده استانداردهاي سبک پرطرفدار خود را تغيير داد و بسياري از سازندگان بازي را مجبور به تقليد مو‌به‌مو از گيم‌پلي و سبک داستان‌پردازي خود کرد. البته اين بازي در بسياري از رده‌بندي‌هاي پايان سال به مقام دوم بسنده کرد اما فاصله نسبتا طولاني زمان انتشار آن کمي از حرارت آن کاسته است. با اين وجود ما هچنان ترجيح داديم که اين عنوان 9.3 امتيازي را که شايد بهترين بازي در مجموعه خود نيز باشد، در صدر فهرست بازي‌هاي خود قرار دهيم.


منبع:بایت-خراسان

برچسب ها: بازی ، برتر ، یارانه ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار