ساعتي پيش سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و محمد كامل عمرو وزير امور خارجه مصر در ديداري دوجانبه بر حل مسالمت آميز بحران سوريه تاكيد كردند و در عين حال سعود الفيصل ادعاهايش عليه ايران را تکرار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لبنان فورسس، در اين ديدار وزير امور خارجه عربستان  بار ديگر ادعاهاي خود را عليه ايران  تکرار کرد. 

سعود الفيصل در نشست خبري مشترک با محمد کامل عمرو همتاي مصري خود مدعي شد: ايران عامل تنش در منطقه است. 

الفيصل در ادامه ادعاهاي تکراري خود، برنامه هسته اي ايران را خطري براي جهان توصيف و باز هم تهران را به دخالت در امور داخلي کشورهاي منطقه متهم کرد. 

وي خاطر نشان کرد: دو کشور دوست عربستان و مصر روابط تاريخي با يکديگر بر اساس احترام متقابل دارند. دو کشور در همه زمينه ها همسو با  منافع مشترک خود و براي خدمت به مسايل عربي و اسلامي و امنيت و صلح جهاني ، با يکديگر همکاري مي کنند. 

ما در اين ديدار درباره مسايل مختلف از جمله کميته مشترک عربستان و مصر گفتگو کرديم. ما در مورد راههاي تسهيل سرمايه گذاري و برنامه کمک اقتصادي به مصر توافق کرديم. 

الفيصل گفت: در مورد مسايل سياسي، بدون شک مسئله سوريه در اولويت قرار داشت. 

وي مدعي شد ما بر اهميت انتقال مسالمت آميز قدرت در سوريه تاکيد کرديم. نظام سوريه مشروعيت خود را در داخل و در جهان از دست داده است. 

سعود الفيصل با بيان اينكه راه حل مسالمت آميز براي پايان بحران سوريه مطلوب است، از ملت سوريه به عنوان تعيين كننده سرنوشت خودشان نام برد.

وزير امور خارجه عربستان افزود: ما همچنين درباره مسئله فلسطين و اقدامات اخير و خطرناک اسرائيل از جمله احداث شهرک هاي بيشتر و تصرف زمينهاي بيشتري از فلسطيني ها گفتگو کرديم. اسرائيل همچنين با سياست تحريک آميزي مانع از حواله شدن پولهاي فلسطيني ها براي آنها مي شود. اين رژيم در واقع مي خواهد فلسطيني ها را پس از افزايش سطح نمايندگي فلسطين در سازمان ملل مجازات کند. فلسطيني ها در اين مورد از حمايت گسترده جامعه جهاني برخوردار بودند. در اين چارچوب ما همچنين مسايل مربوط به آشتي فلسطيني را که متاسفانه همچنان در رکود به سر مي برد، بررسي کرديم. 

سعود الفيصل ادامه داد: پرونده هسته اي ايران از جمله مسايلي بود که در اين نشست درباره آن بحث و گفتگو شد. 

وي افزود: مذاکرات ما در مجموع ثمربخش و سازنده بود. دو کشور درباره مسايل مطرح در اين گفتگوها توافق نظر دارند. امنيت در عراق تا زماني که مشکل مذهبي و افراط گرايي مذهبي در اين کشور حل نشود، برقرار نخواهد شد. عربستان در بحران عراق دخالت نخواهد کرد، مگر آنکه عراق خواستار آن شود. 

محمد کامل عمرو هم گفت: اين گفتگوها در شرايط حساس منطقه اي انجام شد. ما با عربستان روابط راهبردي داريم. بيشتر مشکلات مربوط به سرمايه گذاري عربستان در مصر برطرف شده است.  دولت مصر به حمايت از همه سرمايه گذاريها در کشور پايبند است. 

وزير امور خارجه مصر افزود: ما از نظام سوريه مي خواهيم که خواست و اراده ملت اين کشور را برآورده کند. 

محمد كامل عمرو هم با اشاره به اينكه مصر از همه سرمايه گذاريهاي كشورهاي خارجي در كشورش حمايت مي كند بر همكاري اقتصادي مصر و عربستان تاكيد كرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار