کارشناس آمريکايي تاکيدکرد چاوز روح استقلال و دوري از آمريکا را در آمريکاي لاتين زنده کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي، "مايکل شيفتر" رئيس موسسه تحقيقاتي گفتگوي بين کشورهاي آمريکايي در گفتگو با اين شبکه گفت: 14 سال از زمان انقلاب سوسياليستي در ونزوئلا سپري مي شود و اين کشور اکنون با مشکلاتي مواجه است.  
 
شيفتر در پاسخ به اين سوال که آيا با تغيير رهبري در ونزوئلا يخ مناسبات ونزوئلا و آمريکا آب خواهد شد گفت: بايد توجه داشت که در حال حاضر هيچ کانال ارتباطي ميان واشنگتن و کاراکاس وجود ندارد. با خروج چاوز از عرصه قدرت، احتمالا تغييري در روابط آمريکا و ونزوئلا بوجود خواهد آمد و دو کشور سفير اعزام خواهند کرد و احتمالا کانالهايي براي ارتباطها ايجاد خواهد شد. اما اين فرايند بسيار زمان بر و تدريجي خواهد بود نه اينکه به يکباره رخ بدهد. "
 
وي در پاسخ به سوالي درباره روابط ونزوئلا با ايران و کوبا نيز گفت: «احتمالا گسترش روابط با ايران و کوبا را بتوان ميراث هوگو چاوز در عرصه سياست خارجي دانست. هوگو چاوز خودش را سيمون بوليوار معرفي مي کند. بوليوار رهبر استقلال آمريکاي لاتين در قرن نوزدهم بود که در مقابل ابرقدرتهاي زمان ايستاد. هوگو چاوز نيز درمقابل ابرقدرت امروز ايستاد و با دشمنان آمريکا متحد شد و با آنها ائتلاف تشکيل داد و تلاش کرد کشورهاي آمريکاي لاتين را در اين فضا با هم متحد کند. به هرحال، چاوز نشان داد که آمريکاي لاتين بغير از اتکاء به آمريکا مي تواند سياست خارجي ديگري را نيز مدنظر داشته باشد که تغيير بسيار عظيمي براي اين منطقه به شمار مي رود.  درنتيجه همين سياست، کشورهاي آمريکاي لاتين بسيار مستقل تر شده و بسيار از آمريکا دورتر شده اند. چاوز در شکل گيري اين نگرش در کشورهاي آمريکاي لاتين نقش مهمي داشته است.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار