يک کارشناس مسائل بين الملل گفت: تصويب قانون جديد آمريکا نشانگر نگرانی اين کشور بوده است چرا که ايران با گسترش روابط و استفاده از ظرفيت‌های اقتصادي در منطقه‌ و جهان می‌تواند تحريم‌ها را دور بزند.

فواد ايزدي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در واکنش منفي به قانون ْآمريکا در مقابله با نفوذ ايران در آمريکاي لاتين اظهار داشت: تصويب اين قانون، امري بدون تو‌جيه  و به معناي عدم توجه به روابط بین‌الملل و دخالت آشکار در امور کشورها است.

وي با بيان اينکه ايران و آمريکاي لاتين دو کشور مستقل و داراي روابط سياسي، اقتصادي هستند، ادامه داد:  کاهش روابط میان دو کشور دلیل قابل توجیهی برای دخالت‌های بی‌جای آمریکا در مناسبات بین‌المللی نیست.

اين استاد دانشگاه با اشاره به علت تصويب قانون ْآمريکا در مقابله با نفوذ ايران در آمريکاي لاتين گفت: تصويب اين قانون نشانگر نگرانی آمريکا بوده چرا که ايران با گسترش روابط و استفاده از ظرفيت‌های اقتصادي در منطقه‌ و جهان می‌تواند تحريم‌ها را دور بزند.

ايزدي با بيان اينکه روابط دیپلماتیک بین ایران و کشورهای منطقه‏ آمریکای لاتین در طی ۱۰۰ سال اخیر در سطح بسیار محدودی قرار داشته است، افزود: علل اين امر را می‏‌توان به فاصله جغرافیای بسیار زیاد، تفاوت‏‌های نژادی، مذهبی و زبانی، در آمریکای لاتین، ناهمگون بودن خط مشی‏‌های سیاسی و از همه مهم‌تر هژمونی آمریکا بر این منطقه برشمرد.

وي با يادآوري اين مطلب که مهم‌ترین دلیل نزدیکی روابط ميان ایران و آمریکای‏ لاتین را می‏‌توان وجود دشمن مشترک و سیاست‌های استیلاجویانه و یکجانبه‌گرای آمریکا دانست، تصريح کرد: از ۷ سال پیش تاکنون به دلیل اشتراک در حوزه‌هایی همچون چندجانبه گرایی، صلح طلبی، عدالت خواهی بین‌المللی و الگوهای توسعه، روابط جمهوری اسلامی  و آمریکای لاتین بیش از پیش گسترش یافت.


اين کارشناس مسائل بين المللي خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها با امنیتی جلوه دادن تلاش ایران برای گسترش رابطه با کشورهای آمریکایی لاتین، قصد دارند جلوی نفوذ بیش از پیش ایران در این منطقه را بگیرند آن‌هم در شرایطی که هر روز اخباری از دخالت آمریکا در گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار