معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از کشت 42 رقم موتانت (جهش ژنتیکی یافته توسط اشعه گاما) ارقام زودرس کلزا در فارس برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس،محمدحسن طلعتی اظهار داشت: در راستای همکاری‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس و سازمان انرژی اتمی ایران، 42 رقم از ارقام کلزا شامل ارقام هایولا 401، طلایه، زرفام 003RGS، EXPRESS،HILIGHT ،2000 OPTIONبا 35 موتانت زودرس از این ارقام برای نخستین بار در این استان کشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس اضافه کرد: کشت 42 رقم موتانت (جهش ژنتیکی یافته توسط اشعه گاما) ارقام زودرس کلزا برای نخستین بار در استان فارس صورت گرفت.

وی هدف از این کار را دسترسی به ارقام زودرس کلزا که در شرایط آب و هوایی و خشکسالی این استان بتواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد، عنوان کردو بیان داشت: در این زمینه بذرهای 42 رقم کلزا که از طریق سازمان انرژی اتمی ایران در اختیار بخش زراعت این سازمان قرار گرفت در شهرستان فیروزآباد به عنوان شهرستان پایلوت در استان فارس کشت شد.

این مسئول کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش مصرف بذر را از مزایای دسترسی به ارقام زودرس کلزا برشمرد و گفت: با عملیاتی شدن این طرح ضمن ارتقای سطح عملکرد کلزا، درآمد و عایدی کشاورزان کلزاکار نیز افزایش می‌یابد.

طلعتی در بخشی دیگری از سخنان خود در تشریح وضعیت کلزای امسال این استان نیز گفت: تاکنون در سطح 9 هزار و 200 هکتار، کشت کلزا صورت گرفته که در مقایسه با سطح کشت سال گذشته رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید کلزای این استان در سال جاری به 25 هزار تن برسد که نسبت به سال قبل سه برابر افزایش داشته است./ع

برچسب ها: کلزا ، کاشت ، گاما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.