اطلاعاتی که از سوی مرکز آمار ایران و براساس تعداد معاملات ثبت شده در سامانه مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور به دست آمده نشان دهند رشد سریع و فزاینده قیمت مسکن در یک سال گذشته است و این در حالی است که کارشناسان و فعالان بخش مسکن از شدت گرفتن روند افزایش قیمت‌ها در فصل پاییز و زمستان سال جاری خبر می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در تابستان امسال میانگین نرخ هر متر زمین یا ساختمان های کلنگی در شهر تهران به دو میلیون و 629 هزار تومان رسیده که این مبلغ 12 ، 17 نسبت به فصل قبل و 6، 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مرکز آمار اعلام کرد:
•    متوسط قیمت زمین و ساختمان کلنگی
•    گرانترین مناطق تهران
•    متوسط قیمت اجاره بها
•    پررونق ترین منطقه پایتخت
•    مقایسه تهران با برلین

این اطلاعات که از سوی مرکز آمار ایران و براساس تعداد معاملات ثبت شده در سامانه مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور به دست آمده نشان دهند رشد سریع و فزاینده قیمت مسکن در یک سال گذشته است و این در حالی است که کارشناسان و فعالان بخش مسکن از شدت گرفتن روند افزایش قیمت‌ها در فصل پاییز و زمستان سال جاری خبر می‌دهند.

همچنین در بخش دیگری در این آمار آمده در بین مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع زمین با 3 میلیون و 962 هزار تومان متعلق به منطقه سه و کمترین متوسط نرخ با یک میلیون و 42 هزار تومان مربوط به منطقه 20 بوده است.

همچنین حداکثر و حداقل تغییرات قیمتی صورت گرفته در انجام معاملات یا همان میزان تخفیفات و نوسانات قیمتی در منطقه 20 تهران 500 هزار تومان و در منطقه 2 تهران یک میلیون و 55 هزار تومان بوده است.

*متوسط قیمت هر متر زیربنا

مرکز آمار ایران در بخش دیگری در مطالعات خود در حوزه مسکن متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی را دو میلیون و 757هزار تومان برآورد کرده که نسبت به فصل قبل یعنی بهار سال جاری 9 درصد به نسبت تابستان سال گذشته 3، 32 درصد افزایش داشته است.

 هم‌چنین در این مطالعات آمار بیشترین متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی در بین مناطق 22 گانه تهران در حدود چهار میلیون و 949 هزار تومان مربوط به منطقه یک شهرداری تهران و کمترین آن در حدود یک میلیون و 388هزار تومان مربوط به منطقه 18 بوده است.

 ضمن آنکه کمترین و بیشترین میزان تغییرات صورت گرفته در هنگام انجام معاملات در این بخش هم 500 هزار تومان در منطقه 20 و یک میلیون و 389 هزار تومان مربوط به منطقه یک بوده است.

*متوسط قیمت اجاره‌بها

در بخش اجاره بها یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی، مرکز آمار ایران متوسط اجاره بها را به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی در حدود 15 هزار تومان محاسبه کرده که این رقم نسبت به فصل قبل 2، 11 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5، 36 درصد افزایش را تجربه کرده است.

هم‌چنین در میان مناطق 22 گانه تهران بیشترین متوسط قیمت اجاره‌ی یک متر واحد مسکونی با 21 هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین میزان با حدود 7 هزار تومان مربوط به منطقه 19 تهران بوده است.

همچنین حداقل و حداکثر تغییرات قیمتی انجام شده هنگام معاملات با هزار تومان مربوط به منطقه 18 و 60 هزار تومان در منطقه یک تهران بوده است.

*تهران گران‌تر از برلین

براساس آمار منتشر شده در برلین میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تابستان سال 2012 حدود 240یورو بوده، حال اگر متوسط قیمت هر یورو را در تابستان سال جاری چهار هزار تومان در نظر بگیریم با توجه به متوسط قیمت اعلامی از سوی مرکز آمار یعنی دو میلیون و 757 نرخ خرید آپارتمان در تهران براساس یورو در حدود 657 است که گویای گرانی سه برابری است لازم به ذکراست‌این تناسب در بخش اجاره نیز با کمی اختلاف صادق است.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/

برچسب ها: آمار ، خواندنی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.