در دنیای امروز، در خیابان های شلوغ این شهر، در کنار این گرانی و تورم، قول و قرارها به ارزان ترین قیمت ها فروخته می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گاهی اوقات چیزهایی ساده و صحیح این قدر کمیاب می شود و یا در پشت چهره متعهد خیلی از ما فراموش می شود، وقتی فکر می کنیم دانسته های ما از دین و ایمان و زندگی برای امروز نیست و تنها عبادت و بندگی مختص مسجد و تکیه و ایام خاص است، وقتی فراموش می کنیم قرآن کتاب لحظه لحظه زندگی است، به آنچه می دانیم عمل نمی کنیم و بدنبال چیزهای جدید می گردیم، جمله زیبا و دوست داشتنی عمل به آنچه می دانیم تمام عرفان است که گاه از یادمان محو می شود، در زندگی امروز قول و قرارها به راحتی زیر پا گذاشته می شود و فراموش می کنیم در آیین مسلمانی درباره وفای به عهد چه گفته شده است.

احمدی جامعه شناس گفت: وفای به عهد یکی از فطریات بشر است که می توان آن را به عنوان یکی از اصولی ترین ریشه های خوشبختی بشر در نظر گرفت که برای تعالی معنوی و سعادت اجتماعی آدمی ضروری است.

وی در ادامه تصریح کرد: وفای به عهد یکی از بزرگترین فضایل اخلاقی انسان است که می تواند شرورترین انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد و او را از ارتکاب جرایم باز دارد و دارای آنچنان قدرتی است که می تواند جامعه را احیا کند و تمام طبقات موجود در درون جامعه را به هم نزدیک کند.

احمدی در ادامه با اشاره به آثار سوء عهدشکنی اظهار داشت: عهد شکنی توسط افراد بی اعتنا به وعده های داده شده، اجتماع بشری را از احساس مسئولیت تهی کرده و امور را از مسیر طبیعی خود خارج می سازد و مشکلات گوناگونی را به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: در چنین اجتماعی سازمان های قضایی و قوانین انتظامی ضامن اجرای تعهدات خواهد بود و اخلاق وظیفه شناسی جای خود را به محاکم قضایی می دهد، نیروی انسانی و مالی کشور به هدر می رود و برای حل و رفع امور باید به سازمان های اجرایی متوسل شد.

احمدی خاطر نشان کرد: اولین پیامد چنین رفتاری از دست دادن اعتبار، ارزش و اطمینان خود نزد دیگران است و اعتماد متقابل انسان ها که بزرگترین سرمایه اجتماعی آدمی است به طبع آن از دست خواهد رفت و به همین میزان از آرامش و آسایش کمتری برخوردار خواهیم بود.

گاهی کودکان خیلی چیزها را به ما یاد می دهند و می توانیم از آنها درس بگیریم،‌چیزهایی که کودکان می دانند و بزرگترها فراموش کرده اند، شاید این جمله از ابتدا اشتباه بوده که قول باید مردانه باشد‌، شاید اگر قول بچه گانه بود خیلی زیباتر به عمل نزدیک تر بود./ل

برچسب ها: اجتماعی ، خوشبختی ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار