سید ابوالحسن پورحسینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در بررسی و تشریح ارائه خدمات درمانی در حوزه IT سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی یکی از مراکز پیشرو در استفاده از فناوری اطلاعات در دو دهه گذشته بوده است، در این راستا با توجه به سیاست گذاری های سازمان و تاکید مدیریت تامین اجتماعی در بهره گیری از این نوع فناوری ها و با توجه به اطلاعات و داده های ارزشمندی که جمع آوری شده، یکی از اهداف و برنامه های تامین اجتماعی گسترش و توسعه هر چه بیشتر IT در حوزه های درمانی است که از مطالبات اصلی خانواده تحت پوشش تامین اجتماعی نیز در این بخش ظهور و بروز پیدا می کند.
پورحسینی برخی از خدمات قابل ارائه در بهره وری از سیستم های IT در زمینه درمانی را بدین شرح اعلام کرد: تایید غیر حضوری نسخ دارویی در محل های طرف قرارداد و یا دفاتر اسناد پزشکی، مشاهده لیست کسورات پزشکان، ثبت پرونده بیماران خاص به همراه بیماری ها و داروهای آنها، امکان پذیرش و پیگیری صورت حساب ماهیانه پزشکان و دندانپزشکان طرف قرارداد دریافت تایید استحقاق درمان بیمه شدگان در مراکز درمانی، مشاهده تمامی جزئیات سوابق درمانی، پذیرش و ترخیص بیماران بستری در بیمارستان ها و معرفی و ارجاع آنان به مراکز درمانی و تایید مدت زمان اقامت آنها.
راه اندازی سیستم کمیسیون های پزشکی با هدف مکانیزه نمودن تمامی امور کمیسیون های پزشکی (بدوی، تجدیدنظر و ...) با هدف تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیندهای اجرایی.
محاسبه مبلغ سهم سازمان و بازپرداخت های هزینه های درمانی مورد تعهد سازمان به بیمه شدگان، به منظور کاهش و یا حذف تعداد دفعات مراجعه آنان به واحد خسارت متفرقه دفاتر اسناد پزشکی و راه اندازی پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان یک سیستم اطلاعاتی تخصصی برای مدیریت بهداشت و درمان در سطوح مختلف با قابلیت به اشتراک گذاری و یکپارچه سازی اطلاعات هویتی، بالینی و ... بیمه شدگان از نمونه خدمات قابل ارائه در این طرح است.
وی در ادامه، در تشریح محاسن و نتایج استقرار این سیستم اظهار داشت: با متمرکز شدن این سیستم شاهد افزایش رضایتمندی مخاطبین، سهولت دسترسی و حذف مراجعات غیر حضوری خواهیم بود و همچنین از سوی دیگر با تجمیع و پالایش داده ها و برنامه ریزی های مبتنی بر آمار و گزارشات مدیریتی کاربردی می توان در جهت حفظ منافع سازمان و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، با سرمایه گذاری های مطمئن و سیاست گذاری های دانش بنیان در جهت رسیدن به اهداف والای سازمان مردمی تامین اجتماعی گام برداشت.
وی در ادامه با بیان اینکه با راه اندازی پروژه های مذکور و استفاده از فناوری ارتباطی، بیمه شدگان سازمان قادر خواهند بود از دسترسی یکسان به خدمات بهداشتی و پزشکی الکترونیکی، به منظور حفظ سلامت خویش بهره مند شده و فرآیند مراقبت های بهداشتی و درمانی خود را به نحو مناسب تری دریافت کنند، تصریح کرد: کاربرد اساسی پیاده سازی این طرح ها،راهنمایی منابع انسانی متخصص در درمان و تسریع ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی است که در این جهت باید از برنامه های دقیق در حوزه های نرم افزاری مانند تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و پزشکی الکترونیکی بهره گرفت.
پورحسینی در نهایت افزود: به تعبیری می توان گفت از فناوری اطلاعات به عنوان موتور محرک و ابزار سیاست گذاری ها در راستای ارتقا و بهبود سطح خدمات سازمان تامین اجتماعی استفاده می شود.
گفتنی است، استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم های IT در سازمان تامین اجتماعی در سه حوزه اداری، درمانی و بیمه ای قابلیت بهره برداری را داراست./ف