پژوهشگر امور عربي گفت:تند شدن مواضع كشورهاي عرب حوزه خليج فارس عليه ايران نشانه تسليم شدن اين كشورها در برابر فشارهاي آمريكا به منظور توجيه حضور نظامي خود در منطقه و فروش بيشتر سلاح به كشورهاي مزبور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه العالم ، پژوهشگر امور عربي گفت: تند شدن مواضع كشورهاي عرب حوزه خليج فارس عليه ايران نشانه تسليم شدن اين كشورها در برابر فشارهاي آمريكا به منظور توجيه حضور نظامي خود در منطقه و فروش بيشتر سلاح به كشورهاي مزبور است.

حميدي العبدالله افزود: مواضع كنوني كشورهاي عربي ضد ايران كه به بهانه هاي مختلف مطرح مي شود به خاطر فشار آمريكا است چون كشورهاي منطقه مي دانند اگر تسليم منويات كاخ سفيد نشوند، آمريكا قادر است آينده شان را تباه كرده و برايشان دردسر ايجاد نمايد.

العبدالله ادامه داد: آمريكا در تلاش است مانع از آن شود كه ايران و همسايگانش درباره امنيت خليج فارس به تفاهم دست يافته و با يكديگر همكاري كنند، خصوصا كه اين كشورها از خشم آمريكا نگران بوده و معتقدند با كنار آمدن با آمريكا قادرند شر را از خود دور كرده و ثبات دولتهايشان را تامين نمايند.

وي تصريح كرد: كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس بايد تحولات بين المللي و اينكه ايران يك كشور بزرگ و فعال در منطقه است، را درك كنند و بدانند كه به نفعشان نيست نوك پيكان طرحهاي غرب عليه تهران باشند چون در چنين صورتي ايران مجبور به دفاع از منافع حياتي خود و مقابله به هر وسيله با تعدي عليه خويش خواهد شد.

العبدالله درباره بحرانهاي داخلي در برخي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به دنبال تندتر شدن مواضع عليه ايران هشدار داد و افزود: آمريكا قادر به حمايت كامل از اين كشورها نخواهد بود همانند زمان عقب نشيني آمريكا از عراق كه نتوانست از كساني كه به كاخ سفيد دل خوش كرده بودند، حمايت كند.

پژوهشگر امور عربي اظهار داشت: قدرتهاي غربي گرچه بر منطقه سلطه دارند اما در نهايت هر قدر قوي هم باشند از بين خواهند رفت لذا كشورهاي عرب حوزه خليج فارس بايد آينده نگر بوده و تحولات را در نظر بگيرند و فرامش نكنند كه داراي عناصر تاريخي مشترك با ايران هستند و مي توانند با گفت وگو و تفاهم، امنيت و منافعشان را تضمين نمايند.

العبدالله خاطر نشان كرد: آمريكا مي كوشد كشورهاي منطقه را به جان يكديگر بيندازد و حتي در تصميم گيري كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس مداخله مي كند.

وي گفت: كشورهاي عرب حوزه خليج فارس معتقدند كه ايران از سوريه و دولت كنوني عراق حمايت مي كند در حالي كه كشورهاي غربي براي سرنگوني بشار اسد تلاش مي كنند لذا معتقدند با فشار بر ايران قادرند كاري كنند كه تهران موضعش را تعديل نموده يا امتياز بدهد.

كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني سي و سومين نشست اين شورا در منامه پايتخت بحرين مورخه 24 دسامبر 2012، مواضع تكراري و نخ نماشده خود را عليه ايران تكرار و تهران را به مداخله در امورشان متهم كردند و مانند اسراييليها گفتند كه برنامه هسته اي ايران تهديد براي منطقه و ثبات جهان است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار