اخضر ابراهيمي با مشاهده اطمينان خاطر بشار اسد از مطرح کردن کناره گيري وي خودداري کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی خبری المنار فلسطین، اخضر ابراهیمی با مشاهده اطمینان خاطر بشار اسد حتی این درخواست را مطرح نکرد که وی خودش را در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال 2014میلادی به عنوان نامزد معرفی نکند.

 با اعلام این مطلب افزود دیپلمات هایی که اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد را به دمشق همراهی کردند گفتند طرفهای بین المللی و عربی مرتبط با بحران سوریه در نخستین تماس خود با ابراهیمی پس از سفر اخیرش به دمشق از وی می پرسیدند روحیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه را چگونه دیدی ؟» و برای آنها نتایج مذاکرات ابراهیمی با بشار اسد اهمیتی نداشت بلکه همه هم‌ّ و غم‌ّ آنها این بود که به وضع روحی و روانی بشار اسد پی ببرند.

این محافل گفتند ابراهیمی نیز درباره برداشت خود از دیدار با اسد گفته که وی اطمینان خاطر داشت.

ابراهیمی گفته است بشار اسد بر این اساس که با یک جنگ طولانی و جهانی روبروست رفتار می کند و اعتقاد دارد برای افکار عمومی عربی و بین المللی روشن شده است که سوریه درگیر یکی از نبردهای اعراب با برخی قدرتهای بین المللی و منطقه ای است اما این قدرتها از شکافهای داخلی در سوریه استفاده کرده اند.

این دیپلماتها گفتند همین برداشت ابراهیمی از بشار اسد باعث شد که وی از مطرح کردن کناره گیری بشار اسد از قدرت بپرهیزد یا حتی از وی نخواهد خودش را در انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال 2014میلادی نامزد نکند.

ابراهیمی گفته است طرح وی برای انتقال سوریه از نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی ضامن باز شدن گره کناره گیری بشار اسد از قدرت است به خصوص آنکه هیچ نشانه ای در سوریه که بیانگر آن باشد نظام به زودی متلاشی خواهد شد وجود ندارد.

این برداشت را نیز برخی محافل غربی مانند روزنامه انگلیسی گاردین دارند.

گاردین تصویر ناامید کننده ای از وضع افراد مسلح و موارد نقضی که مرتکب می شوند و همچنین از روابطشان با یکدیگر در ریف حلب نوشته است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز به نقل از پاتریک کاکبرن یکی از برجسته ترین مفسران آمریکایی پس از سفر ده روزه به دمشق و حمص نوشته است آنچه که بسیاری از رسانه های عربی و غربی منتشر می کنند بیانگر حقیقت اوضاع در سوریه نیست و همه شهرها به جزء بخشهای محدودی از حلب و دیر الزور همچنان در کنترل نظام سوریه است و نیروهای نظامی این کشور می توانند به هر نقطه از سوریه برسند تا جلوی تمرکز افراد مسلح مخالف را بگیرند .

با توجه به وضع کنونی طرفداران نظام سوریه مخالفان سوری در خارج را به چالش می کشند و می گویند اگر یکی از سران مخالفان در خارج جرأت و جسارت دارد در هر منطقه ای از مناطقی که مخالفان می گویند تحت کنترل آنهاست اقامت کند. مخالفان در خارج می گویند شصت تا هفتاد درصد از خاک سوریه از کنترل نظام خارج شده است.

طرفداران نظام می گویند اگر چنین است چرا سران مخالفان به جای جولان دادن در پایتختهای جهان، در این مناطق مستقر نمی شوند.

طرفداران نظام همچنین از آنهایی که مسائل سوریه را دنبال می کنند می خواهند اظهاراتی را که هر از چند گاهی در رسانه های مخالفان نظام مطرح می شود پیگیری کنند چرا که برخی از افراد مسلح از جامعه بین المللی به علت حمایت نکردن از آنها انتقاد می کنند .

به همین سبب شماری از سیاستمداران پیگیر مسائل سوریه با اشاره به وضع نابرابر مخالفان و نظام سوریه معتقدند اوضاع در این کشور شاید به یکی از دو مسیر در حرکت است یا حل و فصل سیاسی که همه طرفهای بین المللی و منطقه ای و داخلی به آن وارد شوند یا آنکه انفجار فراگیری صورت خواهد گرفت که شاید به جنگ در حد منطقه ای و بین المللی برسد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار