الوطن نوشت فعالیت های جاسوسی جاناتان پولارد، جاسوس اسراییل در آمریکا، مقامات این کشور را متعجب کرد اما باید گفت پولارد اولین و آخرین جاسوس اسراییل در آمریکا نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه الوطن چاپ عربستان در مقاله ای با عنوان «چرا اسراییل، جاسوسی آمریکا را می‌کند» به قلم میشل استاینبرگ نوشت: درحالیکه اکثر مردم آمریکا برای تعطیلات عید آماده می‌‌شوند، سازمان تحقیقات ویژه در واشنگتن اسنادی را منتشر کرد که به بدترین جاسوسی اسراییل بر ضد آمریکا مربوط است و به تازگی محرمانه بودن آن لغو شده است.
بسیاری از مردم در چهاردهم دسامبر به ادله صد و شصت و شش صفحه ای بر ضد جاناتان پولارد، جاسوس اسراییل، توجهی نکردند و تاکنون نیز هیچ یک از روزنامه های کثیر الانتشار یا یک برنامه تلویزیونی معروف، درباره جزئیات جدید قضیه پولارد، مطلبی منتشر نکرده اند. اما بسیاری از طرفداران او همچنان در اسراییل قدرت را در دست دارند. باید پرسید که چرا آمریکا تا به امروز، جدیدترین تجهیزات نظامی و حتی اطلاعاتی را در اختیار اسراییل قرار می‌دهد؟
پولارد سی سال جاسوسی آمریکا را کرد. وی تا زمان دستگیری در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج، دهها هزار سند آمریکایی بسیار محرمانه را در اختیار اسراییل قرار داد.پولارد در حالیکه جاسوس اسراییل بود، اسنادی درباره توانایی نظامی اتحاد شوروی ارائه می‌داد. جزئیاتی درباره همه نیروهای نظامی کشورهای عربی، نظارت اطلاعاتی آمریکا بر مقامات ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین، تصاویر بسیار محرمانه از ماهواره ها، از جمله تصاویر راکتور هسته ای عراق بعد حمله اسراییل به آن.
مقامات اطلاعاتی آمریکا، بعد از یک سال بازجویی از پولارد، به این نتیجه رسیدند که بسیاری از اطلاعاتی که در اختیار یگان جاسوسی اسراییل قرار می‌گرفت با مشارکت طرف سوم از جمله اتحاد شوروی انجام می‌شد. اسراییل اسرار نظامی آمریکا را درباره اتحاد شوروی سابق می‌دزدید و در ازای آزادی یهودیان شوروی و دادن اجازه به آنها برای مهاجرت به اسراییل، با روسیه معامله پایاپای می‌کرد. در دوره دوم جاسوسی پولارد، بیش از یک میلیون یهودی اجازه یافتند تا اتحاد شوروی را ترک کنند و به اسراییل بروند.
سطح جاسوسی پولارد، بسیاری از مقامات امنیتی آمریکا را متعجب کرد. نکته بدتر این است که تا به امروز، اسراییل اسناد اصلی را که پولارد دزدیده بود، به آمریکا برنگردانده است. اسراییل همچنان مخالف آن است که اذعان کند، کاملا خیانت صورت گرفته است. اما همه نخست وزیران اسراییل از زمان دستگیری پولارد تا کنون، از رؤسای جمهور آمریکا خواسته اند که او را آزاد کنند و اجازه دهند به اسراییل برگردد. اما هر بار مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتراض می‌کنند.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا در این خصوص گفته است، اسراییل در واکنش به اینکه آمریکا اجازه نداد اسراییل به تصاویر ماهواره ای بعد از بمباران راکتور هسته ای عراق، دست یابد، پولارد را برای جاسوسی آمریکا انتخاب کرد. تصاویر جاسوسی آمریکا به صورت مرتب به اسراییل داده می‌شد، اما بعد از بمباران راکتور عراق، محدودیت های شدیدی برای دست یابی به این تصاویر وضع شد.
اسناد آمریکایی که به تازگی درباره قضیه پولارد، فاش شده است شبیه داستانی جاسوسی است و خلل های خطرناک در توانایی اطلاعاتی آمریکا را نشان می‌دهد.
نویسنده با اشاره به رسوایی جاسوسی دیگر اسراییل در آمریکا که در سال دو هزار و چهار فاش شد، نوشته است: این مسئله نشان می‌دهد، بدون شک پولارد آخرین جاسوس اسراییل در آمریکا نخواهد بود. اسناد محرمانه جدید، که در آرشیو امنیت ملی آمریکا قرار دارد، یک مجموعه پژوهشی است که با منافع عمومی ارتباط دارد و هرکس تمایل دارد درباره جهان جاسوسی و کارهای زشتی که در روابط ویژه آمریکا و اسراییل وجود دارد، اطلاعات به دست آورد می‌تواند از این اسناد استفاده کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار