بررسی جهت گیری های سیاسی در سال 2013: از انتخابات ایران تا مسئله تاج و تخت در عربستان

کرسنت آنلاین در گزارشی در ابتدای سال 2013 نوشت: تنها خداوند از عالم غیب آگاهی دارد و تنها او می تواند که در آینده چه روی خواهد داد. ما پیش گویی ای در مورد آینده انجام نمی دهیم بلکه تنها با بررسی گرایشات و تحولات سیاسی در مورد آینده ارزیابی ای را ارائه می دهیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری کرسنت آنلاین، مشخص است که سال 2013 به جز در مورد سوریه، پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی تغییر چندانی نخواهیم دید. همچنین در صورتیکه در مصر انتخابات پارلمانی بدون مشکل برگزار شود تحولات آن کشور در معرض توجه قرار خواهند گرفت. در ذیل به برخی کشورها و تحولات احتمالی در آن ها خواهیم پرداخت:
 
** سوریه
احتمال برقراری آرامش و صلح کامل در سوریه دور از ذهن می نماید زیرا معارضین سوری تحت حمایت قدرت های خارجی قرار دارند و آنان خواهان آرامش در سوریه نیستند. هم اکنون در سوریه مزدوران خارجی وارد خاک آن کشور شده اند و در صدد نابودی آن کشور هستند. از زمان آغاز بحران در سوریه، معارضین در جهت منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی حرکت کرده اند.
   
در ماههای آینده وضعیت سوریه مشخص خواهد شد. میزان گسترش منازعه در سوریه بستگی به آن دارد که آمریکا بخواهد تا چه حد خشونت ها در منطقه توسعه یابند و اینکه آیا با احتمال کشیده شدن دامنه به ترکیه نیز این موضوع برای ثبات منطقه ای مضر خواهد بود یا خیر.
 
 بدترین سناریو، تجزیه سوریه همچون کشور سومالی است. در آن صورت کردها سوری خواهان تشکیل منطقه ای خودمختار خواهند شد زیرا در آن زمان ارتش سوریه برای دفاع از امنیت شهرها از نواحی مرزی و روستائی عقب نشیتی خواهد نمود. هدف آمریکا و متحدانش نیز مشخص است: آنان خواهان تجزیه کشورهای منطقه به بخش هایی کوچکتر هستند.
 
 
** جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران در سال 2013 انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو خواهد داشت. این انتخابات بسیار حیاتی است زیرا آمریکا و متحدانش تحریم های ضد ایرانی گسترده تری را در مقایسه با گذشته بر کشورمان تحمیل کرده اند.   
   
این گزارش افزود: اشخاص سیاسی سرشناسی به عنوان کاندیدای انتخابات بعدی ایران معرفی خواهند شد.
 
جنجال آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر برنامه هسته ای ایران در سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد یافت. آمریکا از سویی مدعی تمایل به مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای است اما از سوی دیگر علیه ایران تحریم وضع می کند.
 
 
** عربستان سعودی
عربستان سعودی در سال 2013 میلادی در مرکز توجهات بین المللی قرار خواهد گرفت. برخی گزارشات حاکی از آن بودند که ملک عبدالله پادشاه عربستان در کما بسر می برد. با این حال شبکه تلویزیونی سعودی سعی نمود تا وی را زنده نشان دهد. با این حال آگاهان سیاسی معتقدند که حال وی وضعیت سلامت وی شدیدا بدتر از پیش شده است. از سوی دیگر نسل جوان مصر نیز هنوز آماده زمامداری نیستند. در سال 2013 میلادی دولت عربستان سعودی با مشکلات بسیاری دست به گریبان خواهد بود.   
   
برخی نام ها برای جانشینی پادشاه سعودی یاد  شده اند که می توان از آن ها به "محمد بن نایف" اشاره کرد با این حال با اینکه وی در راس دستگاه اطلاعاتی سعودی قرار داده شانس چندانی برای انتخاب شدن بعنوان پادشاه عربستان سعودی را ندارد. از سوی دیگر فرد امنیتی دیگری چون "بندر بن سلطان" قرار دارد که دارای ارتباطات نزدیکی با نئومحافظه کاران آمریکائی است و بطور خاص با صهیونیست ها نیز در ارتباط است و آمریکا و رژیم صهیونیستی امیدوارند که وی در این منصب قرار گیرد. بندر می تواند ابزاری برای نزدیکی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با یکدیگر باشد زیرا این دو کشور امروز بطور مشترک مخالف موج "بیداری اسلامی" هستند.   
   
چگونگی جانشینی پادشاه سعودی و اینکه چه فردی در این منصب قرار گیرد، بر آینده منطقه تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.   
 
** حضور آمریکا در آفریقا
یکی از بزرگترین مسائل مطرح در سال 2013، احتمالا حضور نیروهای آمریکائی در آفریقا خواهد بود. طبق گزارش خبرگزاری "رویترز"، آمریکا نیروهای خود را در 35 کشور آفریقائی مستقر خواهد نمود. حضور این نیروها از پنج سال پیش یعنی در اولین دوره کارزار ریاست جمهوری اوباما قابل پیش بینی بود. قرارگیری یک آمریکائی آفریقایی تبار در راس زمامداری آمریکا می توانست حاوی این پیام باشد. آمریکا با این فریبکاری اقدامی را انجام می دهد که مخالفت و اعتراضی را از جانب آفریقائی ها بر نمی انگیزد بلکه باعث می شود تا آن کشور از طریق یک فرد نیمه سیاه پوست آفریقائی و نیمه آمریکائی کشورهای آفریقائی را مورد هجوم قرار دهد.    
 
حضور نیروهای آمریکائی در آفریقا در گذشته نیز با بهانه مبارزه با "القاعده" تکرار شده بود. القاعده، تهدیدی خود ساخته از سوی آمریکا که هر زمان که آمریکا تصمیم بگیرد تا نیروهای خود را در برخی مناطق مستقر سازد از آن استفاده می کند. در سال 2001، با این بهانه نیروهای خود را به افغانستان اعزام کرد و سپس به عراق، پاکستان و یمن. آخرین بهانه آمریکا برای اعزام نیروهای خود به کشور "مالی" است تا به زعم خود با گروههای سلفی آنجا مبارزه کنند. این بهانه خوب برای تداوم حضور آمریکائی ها در قاره آفریقاست و آنان به این مسئله نیازمند هستند.    
 
آمریکا برای رسیدن به این هدف خود به تعلیم سربازان محلی کشورهای مختلف نیز دست می زنند تا آنان را در زمره نیروهای خود قرار دهند. به گزارش خبرگزاری "آسوشیتدپرس" این مجموعه فعالیت های از اواسط ماه دسامبر آغاز شده است. نیروهای آمریکا می توانند از این طریق جنگ های خود را تشهیل بخشند و با بهانه های در دست به کشورهای دیگر حمله کنند. این خبرگزاری تایید می کند که نیروهای آمریکائی بطور خاص در لیبی، سودان، الجزیره و نیجریه حضور دارند. آمریکا مدعی شده که القاعده برای سالهای طولانی در کشور مراکش تهدیدی علیه منافع آن کشور بوده است. در حادثه اخیر سپتامبر سال گذشته در بنغازی نیز آمریکائی ها بهترین فرصت را برای حضور خود در لیبی بدست آوردند.   
 
آمریکائی نیروهای خود را در کنیا و سومالی نیز آموزش می دهند و آنان را تجهیز کرده اند تا به ادعای خود در مقابل "الشباب" بجنگند. اقدامی که در جهت تداوم اشغالگری های آمریکا در قاره آفریقا صورت می گیرد. اقدامی که در جهت افزایش حضور نظامی و تشدید جنگ در آفریقا صورت می گیرد. آمریکا همواره از این حربه برای انکار رقابت خود با "چین" در کشورهای آفریقائی استفاده کرده است.   
    
آمریکا این بار علاوه بر افغانستان، عراق و پاکستان که برای بیش از یک دهه به اشغال و مداخله در آنجا دست زده است خود را برای افزایش حضور و مداخله در کشورهای آفریقائی به بهانه "آزادی" و "دموکراسی" آماده می کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار