علیرضا صالحی، دبیر کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه بانکداری همراه در قسمتهای مختلف جهان با موفقیت بسیار زیادی همراه بوده است به
خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:یکی از خدماتی که به کمک تلفن همراه توسط صنعت بانکداری ارائه میشود، بانکداری به کمک تلفن همراه است که در کشورهایی مانند کره، فلیپین، ژاپن و سنگاپور نه تنها از تلفن همراه در پرداخت صورتحساب در خریدها و رستوران ها استفاده میشود، بلکه حتی در انجام عملیات مالی نیز از آن استفاده میشود.
وی تصریح کرد:امروزه بانکداری همراه اغلب توسط اینترنت و یا شبکه اپراتور تلفن همراه انجام میشود که البته Mobile Financial Services یا همان «خدمات مالی همراه»، گستره وسیعی از فعالیتهای مالی را در برمیگیرد که مشتریان برای دسترسی به آنها از تلفنهمراه استفاده میکنند و این خدمات به دو مقوله مجزای بانکداری همراه یا Mobile Banking و پرداختهای مالی همراه یا Mobile Payment تقسیم بندی میشود.
وی افزود:در حالت اول که بانکداری همراه تلقی میشود، اپراتور از واسط کاربرهای مبتنیبر تلفنهمراه برای دریافت اطلاعات حساب بانکی و انجام تراکنشهای مالی بانکها و موسسات مالی بهره میبرد که از نظر فاصله مکانی نیز پرداخت مالی همراه میتواند از راه دور انجام شود (از طریق اینترنت و یا شبکه تلفن همراه نظیر استاندارد USSD) و یا پرداخت از راه نزدیک انجام شود که معطوف به استفاده از فناوری NFC خواهد بود.
صالحی با اشاره به اینکه کیف پول همراه امکان واریز وجه در تلفنهمراه، انتقال آن به تلفنهمراه فرد دیگر، انجام امور مالی مانند خرید، پرداخت قبض و خرید شارژ و در نهایت برداشت وجه را مهیا میسازد؛ گفت:مزایا و کاربردهای کیف پول همراه در چهار دسته سهولت، امنیت، سرعت و قابلیت جابهجایی قرار میگیرد و بهدلیل آشنایی مشتریان با تلفنهمراه، ارائه خدمات مالی بر این بستر براساس تکنولوژیهای ساده موجب میشود استفاده از این خدمات بهراحتی انجام گیرد./ح