دانش فنی تولید رده سلولی پایا از ماهیان و تولید اولین رده سلولی پایا از ماهی آزاد دریای خزر توسط محققین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد.

 به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران  حاضر در محل؛ دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: رده سلول های ماهی در بسیاری از موارد از جمله مطالعات مربوط به مکانیسم های سلولی و مولکولی، فرآیندهای فیزیولوژیک، سم شناسی عمومی مانند اکونوکسیکولوژی، ویروس شناسی، زیست شناسی سرطان، آثار زیست شناسی پرتوها آبزی پروری، مطالعات ژنتیک و بیان ژن کاربرد دارد.
 
ریاست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تصریح کرد: به دلیل تغییرات زیست محیطی و مداخله بشر طی سال های اخیر بسیاری از جانداران در معرض انقراض قرار گرفته اند و هر جاندار در حفظ زنجیره غذایی و اکوسیستم نقش حیاتی و بدون جایگزین را بر عهده دارد و به همین دلیل امروزه تحقیقات بر روی جانداران که در معرض انقراض هستند از اولویت ها محسوب می شود.
 
 دریای خزر اکوسیستمی منحصر به فرد با ارزش جهانی است
 
دریای خزر از اکوسیستم منحصر به فرد است که تنوع زیستی و ارزش های زیست محیطی آن در سطح جهانی مطرح است.
 
وی اظهار داشت: با توجه به آنکه ماهی آزاد دریای خزر از جانداران در معرض انقراض است و مقدار کمی از آن باقی مانده است ملاحظات تحقیقاتی آن نیز حائز اهمیت است.
 
شاهزاده فاضلی افزود: هم اکنون رده سلولی پایا از ماهیان و تولید سلول های ماهی آزاد دریای خزر در بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شامل جداسازی سلول ها، فریز سلول ها، نگهداری آنها در دمای -19 ( منفی نوزده درجه) و قابلیت کشت مجدد در کنترل کیفی آنها بوده است./ع2
برچسب ها: دانش ، سلول ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار