مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی زمینه بروز دیابت را فراهم می کند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، كارشناس مسئول تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد ضمن تاكيد بر كاهش مصرف شيريني در افراد به ويژه افراد داراي سابقه خانوادگي و ژنتيك در بروز بيماري ديابت، گفت: دیابت یک بیماری متابولیک بوده و به دلیل اختلال در سوخت و ساز داخل سلولی به خصوص کربوهیدراتها اتفاق می افتد، در صورتی که به هر دلیل میزان ترشح انسولین کاهش یا متوقف شود، سوخت مورد نیاز سلولها تامین نشده و در فقر غذایی قرار می گیرند و از طرفی، قند اضافی افزایش یافته که به این حالت دیابت گفته می شود.

يوسف نقيايي اصلی ترین عامل دیابت را ژنتيك، استرس، چاقی و تغذیه نادرست عنوان كرد و افزود: در بین عوامل تغذیه ای مهمترین عامل، مصرف بی رویه قندها، شیرینی ها و یا مواد غذایی است که به سهولت به قند خون تبدیل می شوند.

وي ضمن اشاره به شيوع بالاي ديابت در استان يزد در خصوص عوامل موثر در بروز بيماري ديابت گفت: از آنجايي كه تا كنون بررسي دقيقي مبني بر اين كه مصرف شيريني يزدي در بروز بيماري ديابت نقش داشته باشد صورت نگرفته است ولي اين در حالي است كه مصرف شيريني يكي از عوامل خطر و عوامل موثر در بروز ديابت است و اين مهم منجر به افزايش شيوع بيماري ديابت مي شود.

اين كارشناس تغذيه در ادامه تغيير شيوه زندگي، كم تحركي، عدم انجام فعاليت ورزشي مناسب و مصرف زياد فست فودها را از عوال مستعد كننده بيماري ديابت عنوان كرد و افزود: مجموعه اين عوامل دست به دست همه مي دهند و موجبات بروز ديابت را در جوامع فراهم مي آورند.

نقيايي ضمن تاكيد بر پيشگيري از بروز بيماري ديابت در افراد بيان كرد: همه افراد جامعه به ويژه افراد مستعد ديابت مواد قندي ساده از جمله قند، شكر، انواع شيريني جات و محصولات مشتقات آن را كاهش دهند.

اين كارشناس ارشد تغذيه در ادامه كنترل وزن را اصلي ترين راهكار پيشگيري از بروز ديابت دانست و تصريح كرد: پيشگيري از چاقي و اضافه وزن از ديگر راهكارهاي اساسي به منظور پيشگيري از بروز بيماريهاي غيرواگير همچون بيماري ديابت يا بيماري قلبي و عروقي و فشارخون است.

نقيايي خاطرنشان كرد: افزايش مصرف و دريافت فيبرغذايي از ديگر روشهاي پيشگيري از بروز ديابت است به اين صورت كه افراد مصرف ميوه و سبزيجات را در سبد غذايي خود قرار دهند، اين در حالي است كه افراد بايد دقت لازم را داشته باشند كه در مصرف بيش ازاندازه ميوه نيز زياده روي نكنند.

این کارشناس تغذیه در ادامه به مصرف شیرینی و قندهای سنتی اشاره کرد و گفت: در تولید قندهای سنتی از ماده ای به نام بلانكيت يا جوهر قند جهت سفید شدن بیشتر قند استفاده می شود که مصرف این ماده می تواند به تخریب بافتهای انسولین ساز بدن کمک کند و بتدریج زمینه ساز بروز دیابت باشد.

کارشناس مسئول تغذیه استان یزد در پايان گفت: همچنين مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی زمینه بروز دیابت را فراهم می کند./ع2

برچسب ها: دیابت ، انسولین ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار