مقامات براي پذيرش ايده غني‌سازي محدود در ايران ابراز تمايل کرده‌اند اما حاضر نيستند به صورت علني آن را بيان کنند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای؛‌ یک نشریه معتبر امریکایی بخش هایی از تاملات پس پرده دولت امریکا درباره راهبردی که در دور جدید مذاکرات با ایران باید در پیش گرفته شود را فاش کرد.

نشریه امریکایی دیپلمات در روز دوشنبه 11 دی 1391 (31 دسامبر 2012) درتحلیلی نوشت: «اوباما که بار ديگر در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به پيروزي رسيده است، هم اکنون آزادي عمل بيشتر ديپلماتيک و فضاي سياسي براي پيشنهاد مصالحه چشمگير از جمله لغو بخشي از تحريم هاي اقتصادي چند ساله، به ايران دارد. اما هنوز نشانه اي از اين که اوباما چنين تمايلي داشته باشد ، ديده نمي شود. اگرچه ائتلاف شناخته شده جنگ طلبان، نومحافظه کاران، نمايندگان جمهوريخواه و اعضاي لابي طرفدار اسرائيل در واشنگتن بيش از گذشته براي واداشتن دولت به موضع گيري مقابله جويانه در برابر ايران فشار وارد مي کنند، زمزمه هايي نيز از ميان ميانه روها و رئاليست هاي نيکسوني شنيده مي شود مبني بر اين که بايد پيشنهادي فراتر از پيشنهادات گذشته که در مذاکرات استانبول، بغداد و مسکو مطرح شد، پيش روي تهران قرار بگيرد».

دیپلمات اضافه می کند: «در اوايل دسامبر، ائتلافي از دهها ديپلمات سابق، مقامات نظامي و اطلاعاتي و ديگر کارشناسان آمريکايي در امور ايران در نامه اي به اوباما يک راه جديد پيشنهاد کردند. در نامه مذکور، تاکيد شد که يک توافق اوليه اگرچه ممکن است به توقف غني سازي منجر نشود اما مي تواند مانع رسيدن ايران به ذخاير قابل توجه اورانيوم غني شده 20 درصدي شود. اما اين مقامات و کارشناسان افزوده اند که چنين معامله اي بايد شامل لغو بخشي از تحريم هاي بين المللي عليه ايران نيز باشد.از جمله امضاء کنندگان اين نامه، جيمز دوبينز دستيار سابق وزير خارجه، توماس پيکرينگ دستيار سابق وزير خارجه و پل پيلار افسر سيا در امور جنوب آسيا و شرق نزديک بوده اند.در اين نامه آمده است که هدف دولت بايد محدود کردن و نه به حالت تعليق در آوردن غني سازي در ايران باشد( غني سازي سه و نيم درصدي مورد نياز رآکتورها)».

دیپلمات با اشاره به پشت پرده بحث ها در دولت اوباما درباره ایران می نویسد: «تاکنون هيچکدام از مقامات دولتي علنا اعلام نکرده اند که يک توافق اوليه ممکن است شامل لغو تحريم ها باشد. البته برخي اوقات، اين مقامات براي پذيرش ايده غني سازي محدود در ايران ابراز تمايل کرده اند اما حاضر نيستند به صورت علني آن را بيان کنند».

در ادامه این مقاله با اشاره به ایکه امریکا دریافته چاره ای جز کاهش تحریم ها ندارد، نوشته است: «اکثر ناظران امور ايران در واشنگتن معتقدند که هيچ توافق يا معامله اي بدون اذعان به حق ايران براي غني سازي و لغو دست کم بخشي از تحريم ها حاصل نخواهد شد. نيويورک تايمز اخيرا در مقاله اي به صراحت به اوباما چنين توصيه کرد:«هر بسته اي که پيشنهاد مي شود بايد شامل لغو بخشي از تحريم ها باشد زيرا جز اين هيچ مشوقي براي ايران معنا ندارد».

دیپلمات از قول یک مقام دولتی امریکا می نویسد: «ارزيابي ما اين است که آنها آماده مصالحه اند».

دیپلمات در پایان یک ارزیابی بدبینانه از استراتژی امریکا برای مذاکرات ارائه کرده و نوشته است: «نشانه روشن از برنامه ريزي دولت براي ايجاد تغييرات عمده در پيشنهادات ارائه شده به ايران ديده نمي شود. به عنوان مثال، در ازاي تعليق توليد اورانيوم 20 درصدي، آمريکا دستکم به ايران اجازه دهد، قطعات يدکي هواپيماهاي ساخت آمريکا را خريداري کند. گزارش هاي ديگر نيز حاکي از آن است که دولت واقعا ايده جديدي در پيشنهادات خود براي ايران يا يک معامله بزرگ و پيشنهاد فراگير مد نظر ندارد. ايران چندين بار اين ايده را رد کرده است و دليلي ندارد تصور کنيم اين کشور موضع خود را تغيير داده است. اگرچه ايران تمايل خود را براي حل و فصل ديپلماتيک مناقشه هسته اي نشان داده است، اما مقامات عالي رتبه همچنان تاکيد مي کنند که تهران غني سازي 20 درصدي اش را متوقف نخواهد کرد».
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: آمریکا ، انرژی ، تحریم ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار