روستای ' پیران ' از جمله 14 روستای هدف گردشگری استان كرمانشاه است كه با جلوه های بدیع و شگفت انگیز، اوج زیبایی را همواره در پیش چشم گردشگران نوروزی به نمایش می گذارد

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

روستای پیران از توابع بخش مركزی شهرستان سرپل ذهاب در استان كرمانشاه است در 9 كیلومتری شهر سرپل ذهاب واقع شده است، از شمال و شرق به كوه بان‏زرده و از جنوب به كوه پلتوكری محدود می‏شود. از سطح دریا 920 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن معتدل و گرم است.

رودخانه زیبا و پرآب الوند كه در جنوب این روستا جریان دارد از جمله جاذبه های روستای پیران است كه لطافت و زیبایی تحسین برانگیرش ، خستگی را از تن گردشگران بیرون می كند.

آبشار بلند و زیبای پیران، كه از دل كوه‏ها و صخره‏های اطراف سرازیر می‏شود، در زمره جاذبه‏های بسیار كم نظیر روستا است.

درختان بلوط، انجیر كوهی و نیز رویشگاه گیاهان دارویی گل گاوزبان، گل ختمی، شیرین بیان، پونه و گون و انواع جانوران و پرندگان وحشی مانند شغل و گرگ، روباه، خرگوش و كبك از دیگر جاذبه‏های طبیعی روستا به شمار می‏روند.

گندم، جو، باقلا و ذرت از عمده‏ترین محصولات زراعی و انار، گردو، زردآلو و سیب نیز از محصولات باغی روستای پیران محسوب می‏شود.

در میان مردم روستا انواع بازی‏های بومی و محلی نیز رایج است كه معروف‏ترین آنها ' هچان ' و ' قاوقاوان '، ' زرمشتی' و ' شاه و وزیر' هستند.

در روستای پیران از لباس محلی كردی با طرح و رنگ‏های متنوع استفاده می‏شود.

پوشاك عمومی مردان از عرق‏چین (نوعی كلاه)، سربند، كوله بال (نوعی لباس بدون آستین)، قبا (نوعی لباس)، سخمه (نوعی پیراهن دگمه‏دار)، شال (نوعی نیم تنه آستین‏دار)، جافی (نوعی شلوار)، جوراب و پاپوش (نوعی گیوه) تشكیل شده است.

پوشاك عمومی زنان نیز شامل سربند، زیرپوش، پیراهن، كلنجه (نوعی پوشش رنگارنگ با تزیینات)، قبا (نوعی لباس آستین‏دار بلند) و جافی (نوعی شلوار) می‏باشد.

از عمده ترین غذاهای گردشگرپسند این روستا می‏توان به 'بامیه تماته ' و 'بامیه بادمجان' اشاره كرد. از مهم‏ترین صنایع دستی این روستا انواع گلیم با طرح‏های كردی را می‏توان نام برد./ع

برچسب ها: روستا ، پیران ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.