رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: مطابق آمار جمع آوری شده و در نتیجه مهار روان آب ناشی از بارندگی اخیر این شهرستان، بیش از 40 میلیون متر مكعب آب در مخازن بندهای منطقه ذخیره شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، عبدالغنی رییسی افزود: ریزش های اخیر و ذخیره شدن مقدار قابل توجهی از باران رحمت الهی این بشارت را می دهد كه تغذیه نسبی سفره های زیر زمینی را شاهد باشیم.
وی اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان در كمربند خشك جهان با میانگین بارندگی سالانه 100 میلیمتر معادل یك سوم میانگین كشوری تحت تاثیر شرایط خشك است

وی، افزود : با در نظر گرفتن توزیع نامناسب زمان بارندگی و راندمان آب وارده به زمین ها، لزوم مدیریت این شرایط امری كاملا ضروری است.رییسی افزود: بر همین اساس از گذشته تاكنون اقدام های آبخیزداری اعم از سنتی و دانش بومی و اقدامات علمی و جدید در دست اجرا بوده است كه نتایج آن در جریان بارندگی اخیر كاملا مشهود است.

به گفته وی، در پی وقوع بارش قابل توجه 27 و 28 آذرماه گذشته در منطقه شاهد نزول 135 میلیمتر بارندگی در مركز شهرستان ( شهر بندری چابهار ) بوده ایم.

وی با بیان اینكه رازان سنج نگور از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار در همین زمان بارش 195 میلیمتر باران را ثبت كرده است، تصریح كرد: وقوع چنین حجم بارندگی و بارش در مدت زمان بسیار كوتاه ( 6 تا 24 ساعت ) باعث شد زمین ظرفیت و فرصت ذخیره سازی نداشته و آب مجبور به حركت به سمت دریا شود كه خسارت هایی را نیز به دنبال داشت.

رییس منابع طبیعی چابهار افزود: فقدان توزیع سالانه بارش و نیاز شدید به آب در ماههای آینده در منطقه، اهمیت اقدام در جهت ذخیره سازی این نزولات را بیشتر نمایان می كند .به گفته وی، مجموعه اقدامهای آبخیزداری شامل ایجاد بندها و پشته های خاكی و سازه ها با مصالح محلی نظیر سنگ به عنوان گام موثر در این راه نتایج ملموس را در بارندگی اخیر نشان داده است.

وی، مهمترین اثر و نتایج اجرای طرح های آبخیزداری در بارندگی اخیر چابهار را ایجاد تاخیر در حركت سیلاب ها، فرصت دهی به نفوذ بیشتر آب به زمین و كاهش خسارت جانی و مالی سیل اشاره كرد.رییسی اظهار امیدواری كرد، با همت مسوولان و تخصیص اعتبار جهت اجرای طرح های آبخیزداری ضمن مرتفع شدن درخواست های مردمی، از مهاجرت روستاییان جلوگیری و اشتغال پایدار را در سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی رونق بخشیم./ع

برچسب ها: ذخیره ، آب ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.