هر ساله با شروع فصل زمستان و بارش برف، شهرداری‌ها اقدامات گسترده خود را به منظور ایجاد رفت و آمدی آسان و روان آغاز می‌کنند که استفاده از شن و نمک برای رفع لغزندگی و یخ‌زدگی معابر، برف‌روبی و ... از جمله این اقدامات است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اما شاید خیلی از شهروندان ندانند که همین نمک مورد استفاده برای رفع یخ‌زدگی معابر طبق نظر کارشناسان می‌تواند اثر سوئی بر کیفیت آسفالت و حتی سفره‌های آب زیرزمینی داشته باشد.

 با توجه به اینکه شهرداری‌ها در زمان بارش برف از حجم زیادی از نمک استفاده می‌کنند، از گذشته همیشه جای نگرانی وجود داشته است که با این اقدام، محیط زیست و طبیعت به خطر بیافتد اما طی چند سال گذشته شهرداری مشهد در فصل زمستان از محلول آب و نمک استفاده کرده که این خود اثرات منفی آن را کاهش داده است.

 در کنار این مهم شهرداری به دنبال استفاده از اوره به جای نمک است تا گامی مهم در رفع خطرات و مضرات استفاده از این ماده برای طبیعت بردارد.

 باید جایگزینی برای نمک خشک پیدا شود.

 به منظور آشنایی بیشتر با اثرات منفی استفاده از نمک برای جلوگیری از یخ‌زدگی و لغزندگی در فصل زمستان به سراغ معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی رفتیم.

 قادری در این خصوص می‌گوید: استفاده از شن ونمک خشک در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدگی معابر خطراتی را برای محیط زیست به همراه دارد.

 وی ادامه می‌دهد: استفاده از شن محیط را آلوده می‌کند به گونه‌ای که به محض آب شدن برف و رفت و آمد مکرر خودورها ذرات گرد و غبار شن از زمین بلند شده و موجب آلودگی هوا می‌شود.

 وی همچنین در خصوص مضرات استفاده از نمک می‌گوید: زمانی که از نمک خشک برای رفع یخ‌زدگی معابر در فصل زمستان استفاده می‌شود این نمک همراه با آب شدن برف وارد کانال آب‌های سطحی شده و خطراتی را برای محیط زیست دارد.

 به گفته قادری برای اینکه جایگزینی برای نمک پیدا شود تا خطراتی را برای محیط زیست نداشته باشد باید کار کارشناسی انجام شود.

 وی در خصوص اقداماتی که شهرداری مشهد برای رفع لغزندگی معابر و یخ زدگی انجام داده است، تصریح می‌کند: درسال جاری با شروع بارش برف در شهر مشهد، شهرداری به جای شن از محلول نمک و آب برای رفع لغزندگی استفاده کرده است که این خود حرکتی مثبت است.

 

برچسب ها: نمک ، اوره ، یخ زدگی ، معابر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.