آسمان زمستان فرصت مناسبی را برای رصد خوشه ستاره ای قلائص که دومین خوشه نزدیک به کره زمین است میباشد.

بابک مشمولی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: خوشه ستاره‌ای بازگروهی از ستارگان هستند که از یک ابر ملوکولی به وجود آمده‌ و غالبا دارای چندین ستاره در خود می باشند که گرانش بین آنها نسبت به خوشه های ستاره ای کروی بسیار پایین‌تر است.

وی افزود:یکی از خوشه های باز ستاره ای خوشه قلائص است که در قسمت سر و بالا تنه صورت فلکی ثور یا گاو قرار گرفته و مانند خوشه پروین باچشم به را حتی قابل رویت است و ستاره دبران که در کنار این خوشه قرار گرفته بهترین نشانه برای یافتن آن محسوب می شود و قلائص بعد از خوشه ستارگان متحرک دب اکبری دومین خوشه نزدیک به زمین و دومین خوشه باز بزرگ آسمان به شمار می رود.

مشمولی فاصله این خوشه از کره خاکی ما را 151 سال نوری دانست و اظهارداشت قلائص در دسته ستارگان متحرک ثوری قرار می گیرد به طوری که صدها ستاره متعلق به خوشه قلائص با سرعت شعاعی 43 کیلومتر در ثانیه به سمت نقطه ای در شرق ستاره ابط‌الجوزا در حرکت هستند.

وی تصریح کرد: هفت ستاره اصلی این خوشه که قدر 5 درجه دارند شکلی شبیه به V را در آسمان رقم می زنند وبا استفاده از یک دوربین دوچشمی تعداد بیشتری از ستارگان این خوشه را می توان رصد کرد و برای دیدن آن کافی است ساعت 22 شب های سر زمستان دقیقا بالای سر خو را در آسمان رصد کنیم./ع2

برچسب ها: ستاره ، خوشه ، آسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.